Lösfotat, OK enligt LYS?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Lösfotat, OK enligt LYS?

Inlägg av Seglaren » ons 31 maj 2006, 21:41

Är less på mitt bomuthal som är ett skämt och testade igår vid bryggan att inte trä i bomliket i bomen utan köra lösfotat. Verkar fungera bra och bomuthalsfunktione blir mycket lättare att justera.

Är det OK enligt LYS att göra så. Det gäller alltsp min Guy 22 och ingen entyp?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Hans H

band

Inlägg av Hans H » ons 31 maj 2006, 22:30

För att seglet skall funka lösfotat så behöver du ett band (eller liknande) i skothornet (öljetten längst bak) som hindrar seglet från att \"vandra uppåt\" under segling. Att endast fästa det i uthalet blir inte bra då uthalet till största del drar seglet bakåt - det håller inte ner seglet tillräckligt mot bommen - dvs det \"jobb\" som bomliket normalt gör. Jämför med en revlina som inte bara drar seglet bakåt utan även ner mot bommen.
Själv har jag ett lösfotat segel (med band runt bommen), men dessutom är det påsytt en \"kjol\" i tunnare duk (spin-duk) med ett bomlik som träs i bommen. Var tydligen poppis på en del race-segel för några år sedan (seglet är sytt i Frankrike)

aschmed

lösfot

Inlägg av aschmed » ons 31 maj 2006, 22:44

normalt är att man har en travare i likrännan vid hornet så hålls det ner.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 01 jun 2006, 07:51

Ja, lösfotat är OK enligt LYS om du inte seglar entyp som har klassregler som säger annat. På Guy 22:an är det alltså OK. På min båt har jag ett band kring bommen som beskrivs ovan. Allt funkar bra, både i hård och lättvind.

Ett tips är att sätta ett kullagrat microblock i hornet på seglet och byta till 4 mm dyneemalina. Detta både fördubblar utväxlingen och minskar friktionen på blocket. Hög utväxling är bra för att kunna göra små justeringar, inte bara för att vinna kraft.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: lösfot

Inlägg av Eilean » tor 01 jun 2006, 11:36

aschmed skrev:normalt är att man har en travare i likrännan vid hornet så hålls det ner.
Min segelmakare avrådde från att ha en travare i rännan när jag gick över till fullatte/lösfotad stor för några år sedan.
Han menade på att belastningen blir för hög på rännan och gav rådet att använda en speciell påbultad skena alternativt band.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 01 jun 2006, 12:00

Nja,
Det finns speciella travare för ändamålet som är betydligt större och krafigare.
Calle

Se gla ut

Sail-o-matic
Erfaren medlem

Inlägg av Sail-o-matic » tor 01 jun 2006, 13:48

Att bara dra ur bomliket är ingen god ide. Dels så får seglet fel form, en lösfotad stor har en kjol som kompenserar för avsaknade av lik, men du kan vända dig till en segelmakare som syr om seglet till lösfotat.
Tänk även på att lasten (draget) blir en punktlast där storen är fäst i akterkant, på båttillbehörs affären finns ett segelband med kardborre som du kan linda runt bommen för att inte fördärva likrännan.

/SoM

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 03 jun 2006, 21:31

OK, tackar för era svar. Ska testa även om det inte blir optimalt, och vara försiktig med tanke på att det inte är sytt/förstärkt för att vara löst.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar