Gängning...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SteX
Diamantmedlem

Gängning...

Inlägg av SteX » fre 02 jun 2006, 10:48

Jag har ett rostfritt beslag som är gängat och där passade (tidigare) M5 skruvar. Nu har gängorna rykt.

Med vilken borr ska jag borra för att sen gänga med en tapp för M6.

Finns det några svårigheter med att gänga i rostfritt som jag borde känna till innan borren plockas fram?

sjost
Silvermedlem

Inlägg av sjost » fre 02 jun 2006, 10:58

Ett knep för att veta vilket borr man skall använda är att dra bort stigningen från gängdiamatern. En vanlig M6 gänga är 1 i stigning på, därför skall man borra med 5 mm. I rostfritt brukar jag göra diametern nån tiondel större, så jag hade använt 5.1 eller 5.2. Om man borrar för hand brukar ju hålet bli större ändå.. Skall du gänga för hand, så skall man se till att man har en handtapp, och inte en maskintapp. En handtapp är rak, medans en maskintapp är skruvad. Se till att ha bra med skärolja på. Extra viktigt att man inte drar tappen snett i rostfritt med.. Se till att det blir rakt, gärna med en vinkelhake åt 2 håll. När du dragit tappen ett halvt varv, så dra tillbaka tappen så spånorna bryts.

Lycka till :)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 02 jun 2006, 11:19

tumregel är gängdiameter * 0,8 = borrdiameter. när det gäller rostfritt så bör man kanske borra något större.

M6 -> 6*0,8 = 4,8 dvs. 5mm borde går bra.

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 02 jun 2006, 19:58

MiniMe skrev:tumregel är gängdiameter * 0,8 = borrdiameter. när det gäller rostfritt så bör man kanske borra något större.

M6 -> 6*0,8 = 4,8 dvs. 5mm borde går bra.
Det gäller grovghängor kanske, men går du efter stigningen på gängan, så gäller det även fingängor.

Skriv svar