Hur länge håller S-drevet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
KurreG
Rookie

Hur länge håller S-drevet?

Inlägg av KurreG » sön 04 jun 2006, 05:58

Jag funderar på att köpa en segelbåt kring 26-27 fot. De flesta jag tittar på är byggda runt 1980 och har inombordare med segelbåtsdrev. Enligt min granne, som har erfarenhet från båt med S-drev, är korrosionen ett stort problem. Det går inte heller att byta drev eftersom de inte finns på reservdelslagret och om det skulle finnas så skulle det bli så dyrt att drevbyte inte är ekonomiskt försvarbart.

Det låter ju ganska allvarligt. Vad ska man tro? Finns det någon som har erfarenhet av havererade S-drev?

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » sön 04 jun 2006, 13:47

Första frågan är vilket drev handlar det om? Fabrikat och typ?
Man kan inte generellt säga att ett drev är dåligt

Den enda som jag vet är en notoriskt problemdrev är det som sitter på VP MB2, tror att drevet heter 50S eller liknande.

Jag har själv ett VP 110S drev som fungerar klanderfritt och det tillverkades 1978.

Sail-o-matic
Erfaren medlem

Inlägg av Sail-o-matic » sön 04 jun 2006, 16:26

Problemet är inte bara reservdelar till drevet utan delar öht.
Höll på att få en hel säsong fördärvad när högtryckspumpen till min 18 år gamla VP gick sönder. Inga reservdelar från VP, letade med ljus och lykta (dvs google) efter en lösning. Hade så när som gett upp och accepterat ett motorbyte när jag stötte på en kille som hade en sprillans ny pump och ville ha hutlösa 1200 kr för den :) :) Aldrig betalt en båtdel med ett bredare leende, han fick t om 300 extra i \"dricks\".

Sten

Inga delar??

Inlägg av Sten » sön 04 jun 2006, 18:17

Hej! Trodde att åtminstone Volvo höll med reservdelar som dessutom tar hutlöst betalt. Har själv ägt en båt med S-drev och fick veta av varvskillen första året \"Kolla oljan - är den fin så behöver den inte bytas\"! Nästa år sa han \"vad du än gör - missa inte att byta olja varje år - har du det minsta vatten lägger sej det längst ned och får du minsta korrosion kan det bli problem eftersom det är fin mekanik i drevet och svindyrt att repa\" så jag lydde det senaste rådet.

Så det är alltså bara inte oroväckande dyrt o repa om så behövs - det finns alltså inga delar heller? Hurra vad bra.... :-(

Summa sumarium...du får väl lyssna in hur det har varit med oljebyten i drevet genom åren när du hittar en intressant båt. Slarv med detta i kombination med att det förekommit lite vatteninträngning så ringer varningsklockorna.

Sten

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 05 jun 2006, 16:22

Frågan från KurreG var om drevet och inte om motorn.

Det finns en stor fördel med Volvo Penta och man får fortfarande tag på reservdelar till väldigt mycket. Inte precis allting men ändå. Sen finns det ofta begagnade delar att få tag på.

Jag vet en seglarkompis som fick ett 110S drev helt genomgånget av lokala VP mekaren.

När det gäller motorer så är min VP MD5 med 110S-drev igång för 29:e säsongen och den går som en klocka. De flesta delarna finns fortfarande att få tag på. Dussutom så är just VP MD5 en i mitt tycke mycket lyckad konstruktion. Det finns få modernare motorer som har minde yttermått. Jo jag vet att det beror på att den är 1-cylindrig och två eller tre cylindrar tar mer plats helt enkelt. Det är inte illa att en konstruktion som har mer än 30 år på nacken fortfarande till stor del har resevdelar och renoveringdelar tillgängliga.

Ang oljebyte så byter jag olja i drevet i slutet på varje säsong, dessutom kan man ju kosta på sig en ny packning lite nu och då. Senast var det våren 2004 för egen del och jag tror den kostade 2 kr, dvs löjligt lite.

Så bara man byter olja, byter packning då och då, och ser till att offeranoden fungerar (och byter vid behov) så håller iallafall VP dreven väldigt länge.

Skriv svar