Kan man parallellkoppla en gps?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem

Kan man parallellkoppla en gps?

Inlägg av Svante » sön 04 jun 2006, 20:20

Lite kryptisk rubrik kanske men...

Jag har en Furuno gps monterad med två utgångar, en för tex. repeater och en pc (data 1 & data 2), jag har själv de bägge inkopplade. jag har en VHF jag skulle vilja ha inkopplad på gps-positionen. Om jag fattat det här med dcs så ska man koppla in signal för att kunna skicka nödmeddelande inkl position med en knapptryckning.

Om jag nu tappar signalen från samma tråd som repeatern, vad skulle hända. Går gps:en sönder, blir det för svag signal så inget funkar eller vad eller kommer det att funka klockrent. Om det nu funkar, vad skall man ha en multiplexer till.

Vad har ni för ideér om detta boys...

Svante

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 04 jun 2006, 20:53

Så här funkar det:

NMEA är ett mycket enkelt protokoll. Det har ingen kollisionsdetektering och det finns inga funktioner för att bekräfta att något kommit fram eller för att begära omsändning. Bland annat innebär det att alla sändare skickar direkt ut på sladden, fullständigt utan hämningar om man inte använder en multiplexer. Därför kan man inte blanda olika sändare på samma sladd utan vidare.

Men problemet gäller bara sändare. Mottagare kan man (i princip) ha hur många som helst. I verkligheten finns det begränsningar, men en dator och en VHF på samma utgång skall inte ge problem, det vågar jag lova.

Multiplexern gör vanligtvis två saker: Det ena är att den tar in meddelanden från flera källor, ordnar, sorterar och sänder vidare under full kontroll (multiplexerfunktionen), det andra är att den snyggar till signalen och återutsänder den med \"full kraft\" (repeaterfunktion, signalförstärkning).

Tips: Låt inte minuskabeln vara signaljord - det är inte ovanligt att det finns potentialskillnader mellan olika enheter, speciellt när signaljord=chassiminus.

//HQ

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 04 jun 2006, 21:09

Stort tack Herr Q

Håller som bäst på att gå igenom alla kilometer sladdar i min nyligen köpta båt och blev lite sugen på att koppla allt \"rätt\" eller mer laga alla avklippta och inte inkopplade sladdar...

Gasvarnaren - avklippt sladd - piper hela tiden även utan gasläcka.
VHF:en - aldrig inkopplad
Elektriska länspumpen - avklipp sladd och vatttenläcka vid pumpen
Lod & logg - flera hundra meter extrakabel och där skarven givetvis har legat i kölsvin = kraftigt korroderat men funkade ändå :roll:
antennförstärkare - verkar inte vara till ett skit, får plus från radion ?? finns en annan antenn inkopplad i radion.

Original-elsystemet däremot är proffsigt och robust byggt :D

Måste vara flera år av lättja och sinnesförvirring som den tidigare ägaren lidit av :evil:

Ja, ja - jag får nog ihop infernot.

Svante

Sail-o-matic
Erfaren medlem

Inlägg av Sail-o-matic » mån 05 jun 2006, 08:13

Svante skrev: Lod & logg - flera hundra meter extrakabel och där skarven givetvis har legat i kölsvin = kraftigt korroderat men funkade ändå :roll:
Svante
Kabeln till ekolodet ska du inte korta, för då får du fel djupangivelser.

För att svara på ursprungsfrågan; Du kan koppla in flera "lyssnande" enheter på din GPS (förutsatt att det är nmea den snackar), på min båt har jag satt en liten plint efter GPS'en där VHF, Autopilot och slavdisplay lyssnar in.

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » tis 06 jun 2006, 08:42

Sail-o-matic skrev:För att svara på ursprungsfrågan; Du kan koppla in flera "lyssnande" enheter på din GPS (förutsatt att det är nmea den snackar), på min båt har jag satt en liten plint efter GPS'en där VHF, Autopilot och slavdisplay lyssnar in.
Plinten, kan den vara en "sockerbit" eller bör det vara något mer professionellt? :roll:

Sail-o-matic
Erfaren medlem

Inlägg av Sail-o-matic » tis 06 jun 2006, 11:39

Edward skrev: Plinten, kan den vara en "sockerbit" eller bör det vara något mer professionellt? :roll:
I mitt fall är en sockerbit professionell nog, den sitter väderskyddad och det det handlar bara om att skapa glappfri kontakt. Men plint låter finare än sockerbit :wink:

Gäst

Ekolod

Inlägg av Gäst » tis 06 jun 2006, 16:15

Sail-o-matic skrev: Kabeln till ekolodet ska du inte korta, för då får du fel djupangivelser.
Det ska inte vara några problem. Ekolodet mäter ekotiden för ljudvågor, som i vatten utbreder sig med ungefär 1500 m/s. I sladden går dessa signaler i elektronisk form, och rör sig ungefär tvåhundratusen gånger snabbare. Varje meter sladd mäts alltså som fem mikrometers djup (det vill säga ungefär en tiondels hårstråtjocklek), och så noggrannt är inget ekolod att det kan påverka resultatet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Ekolod

Inlägg av Lasse L » tis 06 jun 2006, 18:06

Anonymous skrev:
Sail-o-matic skrev: Kabeln till ekolodet ska du inte korta, för då får du fel djupangivelser.
Det ska inte vara några problem. Ekolodet mäter ekotiden för ljudvågor, som i vatten utbreder sig med ungefär 1500 m/s. I sladden går dessa signaler i elektronisk form, och rör sig ungefär tvåhundratusen gånger snabbare. Varje meter sladd mäts alltså som fem mikrometers djup (det vill säga ungefär en tiondels hårstråtjocklek), och så noggrannt är inget ekolod att det kan påverka resultatet.
Kabeln till bottendelen ingår i en avstämd krets, mellan sändaren och bottendelen.
För att rätt impedans skall erhållas, får kabeln inte kortas.
Kolla i instruktionsboken.

Vid förlängning av kabeln (på fartyg, bryggan 3 - 7 vån hög) skall en kondensator av lämplig storlek läggas in i skarvdosan för rätt avstämning.

Samma som för saligt avsomnade PR-radion (27mhz), till dom app. finns en "stående våg mätare" som användes för att få rätt kabellängd mellan sändaren och antennen.

Skriv svar