luftning Yanmar YSB 12

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Scampi30
Erfaren medlem

luftning Yanmar YSB 12

Inlägg av Scampi30 » mån 03 jul 2006, 07:51

Hej !

Jag köpte en scampi för 2 veckor sedan och nu skall vissa jobb göras för att få en så problemfri semester som möjligt...

Jag har börjat med att dränera vattenavskiljaren på vatten och nu undrar jag om det är nödvändigt att lufta systemet då ? Och räcker det med att öppna en skruv i toppen på filtret tills diesel kommer fram ?

Hur gör man, skall jag ha på tändningen och försiktigt öppna luftningsskruven eller vad ? Köra runt startmotorn ?

Som synes så har jag inte så mkt erfarenhet av dieselmotorer, men man blir väl tvingad att lära sig den hårda vägen :oops:

Tackar på förhand för Ert tips.

Mikael

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 03 jul 2006, 08:56

Nu har jag ingen Yanmar diesel i min båt, men jag har en Volvo Penta MD5A.

Jag brukar bara öppna och släppa ut en skvätt av innehållet. Under de år jag har haft min båt så har jag aldrig hittat vatten i glaskroppen. För att säkerställa att det verkligen är enbart diesel som har kommit ut kan Du släppa ner ett par droppar vatten i en genomskinlig eller vit engångsmugg. Om det enbart var diesel så ser du att vattnet lägger sig i botten av muggen.

Luftning tror jag inte behövs, men om Du släpper ut allting så är det troligt att luftning behövs. Troligtvis räcker det med att starta motorn. låt den gå ett tag så att Du är säker på att inen liten luftbubbla ligger kvar och kan orsaka driftstopp.

Då Du har en Yanmar så kan Du kolla på min hemsida, kolla här:
http://nf.broach.se/motorer/folder.2006 ... 240/yanmar
Långt ner hittar Du en länkar till artiklar av Rolond Rybbe som handlar om just äldre Yanmar YS motorer.

Lycka till
Stefan

Scampi30
Erfaren medlem

Inlägg av Scampi30 » mån 03 jul 2006, 09:38

Tack för Din hjälp.

Vi ses kanske i sommar, vår båt heter ALLIS och är en Scampi. (västkusten, norra delen)

mvh
Mikael

Scampi30
Erfaren medlem

Hemsida !

Inlägg av Scampi30 » mån 03 jul 2006, 09:46

Vilken bra hemsida Stex, har genast lagt in den under favoriter, väldigt utförligt och genomträngande. Man kan ju undra hur de gjorde förr innan internet om man hade frågor.

Men internet är inget utan de kunniga/hjälpsamma personer som finns därute.

Tack igen.

mvh
Mikael

Skriv svar