Bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kb

Bottenfärg

Inlägg av kb » tis 19 okt 2004, 13:09

söker erfarenheter om vilka bottenfärger som fungerar på ostkusten resp. västkusten, hårda eller mjuka. Funderar på att använda någon av LeFant´s färger. Många verkar ha problem med beväxtning, och det är ju trist när man köper färg för 250kr burken.

Kalle

Trist....

Inlägg av Kalle » tis 19 okt 2004, 13:23

Beväxning är trist oavsett om man betalat 250kronor burken eller fått den gratis.....

Jag har haft VC17 ostkust i Mälaren detta år. Resultat vid upptagning: 10mm slem under hela botten.

Jag tappade en knop på hösten.....

Kalle

Peter K

Hempel

Inlägg av Peter K » tis 19 okt 2004, 14:12

Hempel Mille Light funkar bra, se bilden från upptagningsdagen 2003 - jag fotade de snäckor som fanns på skrovet innan jag tvättat, helt OK tycker jag. Båten ligger i Stockholms skärgård.

Bild

kalle

hempel

Inlägg av kalle » tis 19 okt 2004, 14:46

Jag använder oxå Hempel mille light och det funkar utmärkt på min båt som ligger i sthlm skärgård.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 19 okt 2004, 15:45

Jag prövade LE fants vita SPF och den krackelerade och fungerade inte alls :cry:

Det var rätt temperatur och jag hade epoxybehandlat med LeFants epoxy under, så varken de eller jag förstår vad som kan ha hänt. Deras vax och epoxyprodukter är helt ok, men inte SPF bottenfärgen, så undvik den.

Som tröst fick jag en extra laddning av den, men den krackelerade okså och sen gav jag upp med SPF efter att ha våtslipat tre ggr. Fick då höra att många andra i klubben också haft samma problem. Jag gick över Hempels som var lättare att måla med och fungerade fint.

/J

Hymer

Inlägg av Hymer » tis 19 okt 2004, 16:48

Le fant hadde problemer med et parti i våres, det er mange som opplevde at fargen krakkelerte.

Engis
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Engis » ons 20 okt 2004, 09:45

Jag hade oxå LeFant vite SPF och jag hade problem med vissa burkar, det var helt olika konsistens och färg på färgen, och det visade sig nu på hösten att det var skillnad på från vilken burk som färgn kom från.

Jag har en bra bild på hur det ser ut men jag vet inte hur jag gör för att lägga ut den?

Iallafall så hade jag sjögrässlem på halva botten ca. Inga snäckor förutom på logg impellern :?

Jag funderar på att köra med något annat nästa år, frågan är vad. Jag kappseglar en del och vill ha lite \"snabbare\" färg och kan tänka mej att ta upp båten 1 ggr och göra ren+måla på ett lager till om det behövs. LeFant har ju inte imponetar på mej speciellt mycket men deras Racing färg kanske är bättre.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » ons 20 okt 2004, 16:59

Jag har använt LeFant Tf både i år och förra året.
Förra året såg det jättebra ut men i år var det en hel del snäckor och slem, färgen krackelerade för mig också (Tf).
Nästa år ska jag slipa ner botten och byta färg.
Ostkusten, Oxelösund.
Bär av, bär av, BÄR AV

asdsj
Platinamedlem

Cruiser superior

Inlägg av asdsj » ons 20 okt 2004, 20:50

Jag har båt på Västkusten. Har använt International Superior i alla år. Har aldrig haft problem med beväxning. Båten är alltid ren och fin efterupptagning. Eftersom färgen mjölnar av så bygger den ingenting.

tvingjohan
Erfaren medlem

Hempel Mille

Inlägg av tvingjohan » tor 21 okt 2004, 10:42

Mille light funkade bra, hade ett fåtal snäckor och grön beväxning vid vattenlinjen. Det är så det brukar vara utom det året jag \"fuskade\" och använde Mille Dynamic (?) (västkustfärgen), har aldrig haft så mycket snäckor vare sig före eller efter \"testet\". I år var det en annan båtägare i hamnen som \"fuskade\" med Mille Dynamic han hade ca 1/3 av botten täckt med snäckor.

Hemmahamn Karlshamn, Östersjön

Peter K

\"Jätteenkelt?\" :-(

Inlägg av Peter K » tor 21 okt 2004, 15:19

Engis skrev:Jag har en bra bild på hur det ser ut men jag vet inte hur jag gör för att lägga ut den?
Du måste lägga upp bilden på en annan server, sedan kopierar du adressen (Ctrl+C), skriver den text du vill här, klickar på knappen uppe till höger ovanför rutan du skriver i (Img), klistrar in länken (Ctrl+V).
Jätteenkelt - eller inte...

Jag hade laddat upp bilden på marinan.com tidigare, letade rätt på inlägget, högerklickade på bilden, valde Properties... ja du ser resten här ovanför.

Ibbe

Re: \"Jätteenkelt?\" :-(

Inlägg av Ibbe » tor 21 okt 2004, 18:50

Peter K skrev:
Engis skrev:Jag har en bra bild på hur det ser ut men jag vet inte hur jag gör för att lägga ut den?
Du måste lägga upp bilden på en annan server.......
......och om du inte har någon annan server kan du lägga upp bilder här http://www.imgheap.com/

Engis
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Engis » fre 22 okt 2004, 07:10

Tack för tipset Ibbe

Så här såg min båt ut undertill ca en månad innan upptagningen (och det var ingen större skillnad när jag tog upp)
Bild

Man kan tydligt se en linje när jag bytt burk när jag målade, jag hoppas att det funkar bättre nästa år.

Är det någon som har erfarenhet av LeFant H2000? jag funderar på att måla med det nästa år.

/Göran

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 22 okt 2004, 09:37

HAr kört 2 år i sträck med International´s Cruiser på västkusten. Den funkar förvånansvärt bra. Det var lite skräp på den, men efter bottenspolning, så var den helt ren under. Inte en snäcka. Kommer köra den nästa år med.

Gunnar

Inlägg av Gunnar » fre 22 okt 2004, 10:00

På östkusten behöver man inte bottenmåla alls. Min båt var bottenmålad med någon miljöfärg (kommer inte ihåg vilken) när jag köpte den för 4 år sedan. Brukar i stället borsta av botten första veckan i juli (lagom när det hunnit bli badbart) för att få bort havstulpanernas yngel. De som man missar får man ta bort med borste och en mjuk isskrapa av billigaste modell vid upptag (brukar vara lite slem vid vattenlinjen samt enstaka tulpaner). För min 7 metersbåt är totala tidsåtgången ca 1.5 mantimma, alltså mindre än vad som går åt för målningen.

Skriv svar