Miwa,Miwa skrev:Äntligen någon som delar mitt tänk runt små R-yachter!
Tack Pelle L,mitt öga blir fuktigt!
Nu är vägen till en R4 speciell,eftersom den ritas och byggs som One-Off.
De som äger en äldre fyra säljer inte heller.De är nöjda!
4/S1 har haft samma ägare sen 1969,4/S3 sen 1977.
4/S2 såldes visserligen till Frankrike för några år sedan,till en båtmäklare för eget bruk.Den var mogen för renovering men det talas ändå om ett pris runt 60 000:-!
Det vore onekligen intressant att få hit en modern Schweizisk fyra för jämförelser.Det finns en och annan till salu,men inte billigt.
För Dan´s del,verkar nog kombinationen av Ravage,Starbåt och Optimist vara en nära nog perfekt mix.
Säljläge för Triss och 707?
/Miwa
Har kollat det jag hittat om R4:or, inte lätt att hitta info om dessa. Har förstått så mycket att det är mycket känsla med i spelet, det är vackra skapelser vi pratar om och inte dussinbåtar som finns överallt. Att bygga en båt från grunden måste tvivelsutan vara en mycket speciell känsla. Du lär ALDRIG sälja din när den är klar. Om du tar några bilder i ett senare skede vore det kul att se dem.
Mina båtköp börjar bli komplicerade, Trissen åker förmodligen om det inte blir den långsegling jag planerar 2008. Får lov för frun fast inte ensam
Ravagen kommer att säljas i höst, det är riktigt sorgligt men jag vill ha dessa pengar för att skapa mig en framtid med lite mer fritid. Ravagen får ersättas med en standard familjebåt typ Cumulusen eller liknande.
707:an kommer att få bevisa sin potential under nästa år, inte fasen kan jag sälja den nu när jag lagt över 30 papp på nya segel som inte ens har kommit från segelmakaren.
Optimisten ligger fint på gräsmattan tills min son eller jag är på "G".
Staren är ett aber just nu, skall ner och kolla på den idag igen. Det svåraste i beslutet är att vi i Råå hamn inte har en stationär kran, Staren är ju till för att stå på trailern mellan seglingarna och att ta en mobilkran och betala 300 sek var gång det skall seglas är löjligt i praktiken. Att måla epoxi på den och låta den ligga i är också mindre bra. Tar beslut om köp ikväll.
Nästa år blir det nog följande båtkombination.
Cumulus alt Dominant 95:a för familjen.
707 för kappsegling då det blåser och på distanskappseglingar.
Staren för lättvind på bankapp.
Optimisten för storsonen och lillsonen.
Har jag lite förnuft i skallen blir det inget Starbåtsköp, men återigen, förnuftet är det illa ställt med när det gäller båtområdet.
Vet någon hur det går för Matsa ?
/Dan