Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravag

Inlägg av Ravag » mån 07 aug 2006, 12:00

Miwa skrev:Äntligen någon som delar mitt tänk runt små R-yachter!
Tack Pelle L,mitt öga blir fuktigt!

Nu är vägen till en R4 speciell,eftersom den ritas och byggs som One-Off.
De som äger en äldre fyra säljer inte heller.De är nöjda!
4/S1 har haft samma ägare sen 1969,4/S3 sen 1977.

4/S2 såldes visserligen till Frankrike för några år sedan,till en båtmäklare för eget bruk.Den var mogen för renovering men det talas ändå om ett pris runt 60 000:-!

Det vore onekligen intressant att få hit en modern Schweizisk fyra för jämförelser.Det finns en och annan till salu,men inte billigt.

För Dan´s del,verkar nog kombinationen av Ravage,Starbåt och Optimist vara en nära nog perfekt mix.

Säljläge för Triss och 707?

/Miwa
Miwa,

Har kollat det jag hittat om R4:or, inte lätt att hitta info om dessa. Har förstått så mycket att det är mycket känsla med i spelet, det är vackra skapelser vi pratar om och inte dussinbåtar som finns överallt. Att bygga en båt från grunden måste tvivelsutan vara en mycket speciell känsla. Du lär ALDRIG sälja din när den är klar. Om du tar några bilder i ett senare skede vore det kul att se dem.

Mina båtköp börjar bli komplicerade, Trissen åker förmodligen om det inte blir den långsegling jag planerar 2008. Får lov för frun fast inte ensam :|

Ravagen kommer att säljas i höst, det är riktigt sorgligt men jag vill ha dessa pengar för att skapa mig en framtid med lite mer fritid. Ravagen får ersättas med en standard familjebåt typ Cumulusen eller liknande.

707:an kommer att få bevisa sin potential under nästa år, inte fasen kan jag sälja den nu när jag lagt över 30 papp på nya segel som inte ens har kommit från segelmakaren.

Optimisten ligger fint på gräsmattan tills min son eller jag är på "G".

Staren är ett aber just nu, skall ner och kolla på den idag igen. Det svåraste i beslutet är att vi i Råå hamn inte har en stationär kran, Staren är ju till för att stå på trailern mellan seglingarna och att ta en mobilkran och betala 300 sek var gång det skall seglas är löjligt i praktiken. Att måla epoxi på den och låta den ligga i är också mindre bra. Tar beslut om köp ikväll.

Nästa år blir det nog följande båtkombination.

Cumulus alt Dominant 95:a för familjen.

707 för kappsegling då det blåser och på distanskappseglingar.

Staren för lättvind på bankapp.

Optimisten för storsonen och lillsonen.

Har jag lite förnuft i skallen blir det inget Starbåtsköp, men återigen, förnuftet är det illa ställt med när det gäller båtområdet.

Vet någon hur det går för Matsa ?

/Dan

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 07 aug 2006, 18:08

Dan!

Båtar och förnuft hör inte ihop,det handlar bara om känsla!

Du har nog rätt i att jag behåller min fyra så länge jag kan.Om möjligt får den sedan gå vidare inom familjen.

Cumulus istället för Ravage och Triss.Det lär frigöra både kapital och tid.
Låter förnuftigt...

Hälsn. Fyromanen Miwa

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

R-4 bygget

Inlägg av Miwa » mån 07 aug 2006, 20:40

Jag har äntligen lyckats lägga upp några bilder på på R4-bygget.
Bild
Bild
Bild
Bild

/Miwa

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 07 aug 2006, 21:20

Nähä,dom försvann!
Inte lätt det här.
/Miwa

matsa

Inlägg av matsa » mån 07 aug 2006, 22:31

DAN FÖR HELVETE!!!
jag har åxå varit skitsugen på stare, men inte köpt. jag tycker att det är skitkul med lättvindssegling, men åxå roligare ju mer det brallar. hur smart är det då att köpa en starbåt?? man kommer ju bara att försätta sej i en taskig sits den dan det brallar som fan och man kör av mastjäveln. den kräver nog åxå ganska mycket mek-tid. om du gillar att meka med båten å laga å fixa är det nog rätt båt för dej, men den tiden har du inte! det är inte kul att hålla på o fixa en massa skit som bara går sönder hela tiden. starbåten är så jävla snygg och så otroligt läcker men nöj dej med att titta på andras starar å njuta av dom. köp INTE en själv. jag har en kapad starbåtsmast på MYn och den är som en geleorm. trimbar och bra men jävligt mjuk. men ibland önskar man att den var stadigare, för det kan vara jobbigt nog att bara transportera den från båtskjulet till båten när den ska riggas.
fast OM du köper en så VILL JAG PROVSEGLA!
-JA VILL!! -JA VILL!! -JA VILL!! /m

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 08 aug 2006, 06:08

Miwa skrev:Nähä,dom försvann!
Inte lätt det här.
/Miwa
försök igen men ändrar namnen på bilderna innan du lägger ut de på nätet. Ibland tycker hemsidorna inte om vissa tecken. :lol:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 08 aug 2006, 06:20

matsa skrev:DAN FÖR HELVETE!!!
jag har åxå varit skitsugen på stare, men inte köpt. jag tycker att det är skitkul med lättvindssegling, men åxå roligare ju mer det brallar. hur smart är det då att köpa en starbåt?? man kommer ju bara att försätta sej i en taskig sits den dan det brallar som fan och man kör av mastjäveln. den kräver nog åxå ganska mycket mek-tid. om du gillar att meka med båten å laga å fixa är det nog rätt båt för dej, men den tiden har du inte! det är inte kul att hålla på o fixa en massa skit som bara går sönder hela tiden. starbåten är så jävla snygg och så otroligt läcker men nöj dej med att titta på andras starar å njuta av dom. köp INTE en själv. jag har en kapad starbåtsmast på MYn och den är som en geleorm. trimbar och bra men jävligt mjuk. men ibland önskar man att den var stadigare, för det kan vara jobbigt nog att bara transportera den från båtskjulet till båten när den ska riggas.
fast OM du köper en så VILL JAG PROVSEGLA!
-JA VILL!! -JA VILL!! -JA VILL!! /m
även om staren är säkerligen roligt att segla så tror jag dock att 707:orna går också bra i lättvind. I alla fall den i stan...
Dan, du kan väl avvakta och återkomma med resultaten.
På den här hemsidan http://www.wss.se/index.php?nav=arc&type=Kappsegling hittar du på övningsseglingar resultaten och troligen även vindangivelser.

Det är väl alltid kul med nya båtar men man tappar kanske fokus.

Har du förresten kollat in Maxfun25? Något dyrare med som det ser ut är det en klass i uppgång här i europa. På sportbåt-EM var det 8 av 22 båtar Maxfun25, med avstånd flest av den typen.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 08 aug 2006, 06:28

jag såg nyss att följande 717 one off är till salu. http://www.fendern.se/segla/index.php?s ... c=4013&hl=

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tis 08 aug 2006, 09:43

MiniMe!
Intressanta modifieringar på 717,särskilt kölen och gennakern!

Kan det vara något för 616?

/Miwa

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 08 aug 2006, 10:22

Miwa skrev:MiniMe!
Intressanta modifieringar på 717,särskilt kölen och gennakern!

Kan det vara något för 616?

/Miwa
616 skulle säkerligen blir en bättre seglare med hur blir det då med LYS:et? Sedan himla mycket jobb och pengar som går åt men jag kan ha det i baktanken.

Genaker har jag varit inne på. Skulle varar kul med peke och dylikt. Förskeppet anvä'nds ändå inte. Plats finns.

några bilder av 717...
Bild
Bild

matsa

Inlägg av matsa » tis 08 aug 2006, 20:46

den 717 är ju perkekt för Dan! inenting att fixa! bara att segla! sen när det blåser över 3m/s så blir det dax för båtbyte. var det Fast Forward som är till salu? /m

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 08 aug 2006, 21:14

matsa skrev:den 717 är ju perkekt för Dan! inenting att fixa! bara att segla! sen när det blåser över 3m/s så blir det dax för båtbyte. var det Fast Forward som är till salu? /m
Måste ju tillstå att den är löjligt läcker, speciellt med den segelgaderob som medföljer. Men jag tror 707:an gör sig bättre och är mer lämplig för oss. Köper jag Staren också är jag nöjd detta året och kommer istället att satsa på att sälja Trissen och Ravagen.

Men man kan ju inte låta bli att tycka denna 717 är läcker värre!

/Dan

matsa

Inlägg av matsa » tis 08 aug 2006, 21:18

jo den är inte dum!
sov på saken å köp den imorgon kväll.
du har redan 2 gastar till tjörn runt. /m

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 08 aug 2006, 21:35

matsa skrev:jo den är inte dum!
sov på saken å köp den imorgon kväll.
du har redan 2 gastar till tjörn runt. /m
Du skall ju vinna totalen med MYn, hoppas på lätta vindar och mycket undanvind. Saken är den att jag snöat in mig lite på Staren, tror det blir en utmaning som heter duga. Älskar båtar som kryssar med snäva kryssvinklar, en otrolig känsla. Å andra sidan är det inte så taskig känsla att fetesurfa med lätt roder och vibrationer i båten....

Min gamla Dominant 95:a var underbar på detta, den låg och surfade upp kring 12,5 knop med full stor och Genua 1 på en öppen halvind i 10 m/s och vågor. Min fru undrade om detta var normalt för en familjebåt och nu i efterhand inser jag att så inte är fallet. Jag får inte upp Ravagen mer än i 8 knop under samma förhållande. Den är för tung för att surfa så lätt.

Problemet med Dominant 95:orna är att deras ägare fyller dem med familjeskit så att de sätter sig på häcken och seglar som en IF. Min dröm är en tom och korrekt byggd Dominant 95:a utan inombordare (finns utan inombordare). Hittar jag en sådan bli det köp direkt och sedan säljer jag aldrig den.

/Dan

matsa

Inlägg av matsa » tis 08 aug 2006, 22:04

sån röta har man nog inte! den har ju stått på land, på rehab.avdelningen, sen byxelkroken förra hösten, så man har ju inte direkt seglat in sej på den i år. men jag ser det som en halv seger om jag får den i seglingsbart skick till nästa helg. då har man ju en kappseglingsbåt för höstens kommande rejs.
imorrn em är nog sista gången jag kommer åt datorn innan jag är hemma igen den 21/8. ev kan jag låna av en kompis i marstrand om jag åker dit å slaggar över innan TR. det blir VÄLDIGT spännande att läsa vad du köpt för båt(ar?) då Dan. det känns lite konstigt att vara nöjd med det jag har. jag brukar ju byta nästan hela tiden, men det enda jag letar efter är just nu är en extremt billig vinterbåt. men det är för tidigt än att hitta nåt annat än stortriss och hurley 18. fast det kanske duger? huvudsaken är ju att man kommer ut i den fina vinterskärgården å får några månader extra på sjön. /m

Skriv svar