GPS-plotter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseblås
Silvermedlem

GPS-plotter

Inlägg av bosseblås » tor 10 aug 2006, 15:27

Det är första sommaren med detta teknikens och NATO:s underverk.
Vid tre tillfällen har den \"åkt omkring på egen hand\". Den ritar spåret som en orm som ringlar, trots att vi gått på rak kurs. det har slutat med att spåret ökat farten till det dubbl och kutat iväg över stora öar.
Första gången det hände trodde jag att det blivit mer krig än vanligt i världen. Problemet brukar kvarstå i 10 minuter, därefter tappar den positionen (enl textmeddelande) Efter ytterligare fem minutert år allt OK igen.
Är jag ensam om detta problem eller är det något man får räkna med. :?:

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 10 aug 2006, 15:59

Du är nog inte ensam om problemet - jag känner igen det jag också, men olika mottagare bär sig olika åt och förmågan att \"hålla kvar\" tills signalemn återkommer skiljer mellan olika mottagare.

Det beror vanligen på att plottern (gps-mottagaren) får en dålig signal. Då försöker plotterprogrammet jobba vidare, med längre mellanrum mellan fixarna och med allt sämre precision, tills den inser att det är omöjligt och varskor. Antingen har du en dålig (felaktig) antenn eller så har du monterat plottern så den får svårt att få signal - eller så har det handlat om svåra radiostörningar. Satelliterna kan stå väldigt flackt, så ett oväder väl bortom horisonten kan inverka, i princip.

Botemedlet är att kolla och dubbelkolla att mottagaren sitter bra till och har \"fri sikt\" mot himlen, åtminstone inte alldeles skymd. Nu brukar det gå bra ändå (jag har min inbyggda GPS+antenn inomhus, alldeles vid rufftaket - ändå inga problem), men innan man misstänker plottern skall man dubbelkolla installationen så man inte gjort något trist misstag. Men det kan inte skada att be säljaren ta en titt på den med anledning av problemet när du tar upp i höst - du har väl garanti?

//HQ

Sailorx

Inlägg av Sailorx » tor 10 aug 2006, 16:06

Skall man inte behöva räkna med. Själva positioneringen skall vara hyfsat akkurat (10 m iaf).

Det finns många möjliga felkällor:
- strömförsörjning kan svikta, och kanske störningar som kommer in den vägen (prova med att linda elkabeln kring en ferritring, tex)
- processorn som handhar plottning och kort kan bete sig lite konstigt
- är mjukvaran stabil?
- antenn & placering. ofta sitter det lite aktiva kretsar i antennen, de kan ha skadats, strömförsörjningen till dem (osv), antennen skall också placeras så att den är hyfsat stabil, alltså inte i mast tex.

Några modeller har fått mycket negativ kritik, inte funkat som de skulle. (har för mig att tex 3005 av ett känt märke är omtalad)

Har du valt att zooma för mycket så blir det lite ormande så klart, men så enkelt är det väl inte?

Till slut så ... spikraka kölvatten är sådant som det pratas om, men hur är det egentligen?

Förslag: kontakta säljaren. Är detta första året, och du köpte den ny så har du mer än 1 års garanti kvar

/S

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 10 aug 2006, 16:15

För vad det kan vara värt: Jag tyckte själv att det var litet svårare än normalt för GPS:en att hitta sina små vänner på himlen under semestern. (Jag har diagnosprogram och kvalitetsinfo via PC:n, så det var inte bara inbillning). Men ett systemfel (t ex en eller par utslagna satelliter) skulle då märkas av många. Väl positionen var etablerad gick allt klockrent. Jag tror på att något är fel, för även på mitt enkla hopkok går allt som smort - vi får väl se om det är på din eller fabrikantens sida... ;-)

//HQ

bosseblås
Silvermedlem

Inlägg av bosseblås » tor 10 aug 2006, 21:45

Min är en 3600 av ett annat märke och har inbyggd antenn. Den sitter i sittbrunnen med mast, bom och sprayhudrör, som kan skärma av ibland, men då brukar den bara meddela att den tappat positionen under några sekunder. Sist vi var ute vek, den av 90 grader åt babord och ökade farten till 18 knop, när den passerade över en ö. Inte dåligt med en Maxi 77:a. :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 10 aug 2006, 21:55

Hur mycket störs en gps egentligen av väder o vind? Kan man tappa kontakten med satelliterna vid tjocka moln och åska, osv? Jag trodde de \"såg\" igenom det...

Sailorx

Inlägg av Sailorx » tor 10 aug 2006, 22:08

Då är själva installationen för antenn osv troligen ok.

Jag har själv liknande installation, men har inte råkat ut för de problem du berättar om (08-området). Jag har heller inte haft problemmed för få satelliter - beror lite på var man är. Satelliterna belyser inte de norra områdena lika bra som längre söderut.

Åska, och elände, kan orsaka problem, men det borde inte var återkommande.

Så efter lite eliminering: strömförsörjningen, hur mår den? Finns det något annat som också drar ström och som då kan störa (med spikar o annat)? Som inverter, kylskåp, VHF, GSM.... ? Prova med ferrit!
Har du tillräcklig spänning? (Mycket långt skott, navigatorerna brukar funka ner under 10 V).

GSM kan störa på flera sätt, finns sådan i närheten (< 1 m ) så kan det orsaka problem.

Efter detta: kontakta säljaren.

/S

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 10 aug 2006, 22:39

Anonymous skrev:Hur mycket störs en gps egentligen av väder o vind? Kan man tappa kontakten med satelliterna vid tjocka moln och åska, osv? Jag trodde de "såg" igenom det...
Det är riktigt att signaleringen sker på fördelaktiga frekvenser, men GPS:en är ändå en radiomottagare av information, så den kan drabbas om konditionerna är dåliga. Nu är det så vist ordnat att det finns ett antal satelliter inom "synranden" och mottagaren behöver inte alla för att fungera. Men om de som kan läsas ligger lågt kommer signalen att gå genom det lägre, tätare atmosfärsskiktet längre väg, och då ökar bruset, minskar signalstyrkan och tidsfelet ökar pga längre löptid och viss (faktiskt) inbromsning som inte kan förutses helt och hållet. GPS-programmerarna vet vad de gör, så det skickas redundant information via datatrix och mottagaren gör korrektioner och kan fylla i det som kanske fattas, men ibland blir det bara för svårt. Det är då GPSen tycker att den bör lägga av hellre än börja ljuga...

I gamla tider (relativt sett) kunde det räcka att man gick in i skogen för att signalen skulle försvinna. Det som har utvecklats mest sen dess är mottagarna, som är känsligare och smartare - men även satelliterna har uppgraderats (dvs, ersatts efter hand).

Men jag gnäller inte om det skulle klicka någon enstaka gång, man skådar ju inte en given häst i antennen, eller vad det heter.

//HQ

Användarvisningsbild
Alexander
Silvermedlem

Inlägg av Alexander » fre 11 aug 2006, 08:40

Jag har aldrig under de 5 år som jag haft GPS:en tappat signal eller får felaktig information. Har lös antenn monterad på rufftaket på motorbåten och antennen monterad på akterpulpit i segelbåten.

Jag bor ute i skärgården och kör året om. Garmin gpsmap 230 från 2001 i bägge fallen enligt ovan.

Skillnad på fabrikat? De jag vet om i hemmahamnen har nästan uteslutande Garmin i båtarna.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 11 aug 2006, 10:17

Jag har ungefär som Alexander, antennen sitter på ett al-rör(2m) som är klammat mot akterpulpit. Har under 6 år aldrig haft något fel eller avbrott, oavsett väder.

Om mina grejer inte skulle fungera blir de väldigt fort bottensediment av dem. Jag har Garmins grejer.
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 11 aug 2006, 11:55

Installerar man en fungerande antenn på pulpiten skall man aldrig behöva räkna med mottagningsproblem. Däremot, om man kör på marginalen med en fritids-GPS inne i ruffen (som jag) kan det vara en annan sak. Jag är mer impad av att det går så bra som det gör än tvärtom.

Garmin har utmärkta produkter och de flesta fabrikat använder ändå chipsetet från Rockwell. Det som verkligen skiljer är mjukvara och antenn - något som naturligtvis kan skilja stort mellan Kinaprodukter och mer \"proffsbetonade\" grejor. Men Garmin är en stor aktör inom geologi (mätning på centimeter och millimeternivå) och flyg vid sidan av fritid och marin, så deras produkter håller nog måttet. Min är en 12XL med ett antal år på nacken - inte någon höjdarmodell, men ändå bra.

Numera är det nog preferenser avseende plotterprogrammets ergononomi och kartografin som fäller avgörandet när man väljer. Det är i mycket en smaksak och kan vara svårt att råda om.

//HQ

herr P

Inlägg av herr P » fre 11 aug 2006, 22:27

Jo, impad kan man vara.
Men när du sitter i tjocka inomskärs och har sikt till förstaget.
Vill du då lita på dina grejer eller är du impad av det en gång(eller 2ggr) har fungerat.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 11 aug 2006, 23:27

Jag litar på GPS:en. Precis som man i gamla tider skulle lita på kompassen, och som piloter får lära sig att lita på bubblan, inte på rumpan. Såklart.

En genomtestad lösning som fungerar slutar inte fungera bara för att det blir dimma eller mörkt. Däremot finns det massor av bra skäl att inte utnyttja GPS:ens precision i tjocka - men det är väl en annan sak?

Eller menar du att man inte skall lita på handhållna GPS:er, utan bara på de som har antenn utomhus ?

//HQ

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » ons 16 aug 2006, 01:46

Garmins instrument håller måhända god kvalitet. Men detsamma gäller inte de elektroniska korten. I vart fall inte det jag har över västkusten. Eller rättare sagt de två kort jag har. Dels BlueChart 5.5 och en senare 7.5.

1. Grund som ligger innanför 3-meterskurvan i 7.5 kan ligga utanför i 5.5.
2. Djupangivelser över grund är nästan alltid knöliga att få fram. Med inställningen max detaljer får man ibland köra igenom ett antal zoomlägen för att lyckas hitta den aktuella djupsiffran - om den finns. Högsta detaljrikedom innebär alltså något annat på Garminspråk än på svenska.
3. Brytpunkter går inte att göra på position \"ute i tomma intet\" utan måste knytas till någon djuplinje, djupsiffra, farled etc
4. I version 7.5 heter i stort sett alla öar inom en radie av 2 mil från Stenungsund \"Källön\". Förbaskat trist och irriterande.
5. Man ger naturligtvis inte ut några rättelser - som varje anständig lexiconutgivare t ex gör - utan man hänvisas till uppdatering, dvs för c:a 2/3 av priset för en ny version \"byter man upp sig\". Vore ju självklart annars tycker man att rena och absurda felaktigheter rättades gratis genom nedladdningar från deras hemsida. Men så icke när girigheten går över alla gränser. Dessutom är en uppdatering ingen garanti för någon förbättring. Version 7.0 och 7.5 har bägge ett hundratal \"Källön\" kryllande överallt. Inget annat än rent uselt.
6. Lägger man in ett spår i version 5.5 upptäcker man att det hamnar förskjutet jämfört med 7.5. Vilket är rätt?? Har latituder etc ändrat sig på något år?
7. Djupsiffror ligger ofta (7.5) förskjutna i förhållande till grunden - så mycket att man inte omedelbart associerar dem med det de korrelerar till.

Det BlueChart-kort jag använder ger om jag ska sammanfatta, intryck av hafs och slarv och geschäft. Frågan är om man över huvud kan lita på det? Nog skulle det kännas bättre om man gav ut fortlöpande rättelser gratis. Det skulle åtminstone skapa ett visst förtroende......

Tillägg: Jag har testat korten, dels på datorn och dels på en handburen GpsMap 76CS. Den sistnämnda annars ett alldeles utmärkt instrument.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 16 aug 2006, 07:41

Det är alldeles riktigt att Garmins elektronska sjökort har fel i kartografin. Men varför så överraskad? Bluechart bygger på karteringar och sjömätningar som gjorts av Sjöfartsverket, och vi vet sedan länge att de \"officiella\" rastersjökorten (ytterst, papperskort) har fel, både principiella och faktiska. Elektroniska kort som bygger på gamla papperskort (eller data som samlats in för att göra papperskorten) kan i bästa fall bara bli lika bra, och troligtvis sämre. CMap-korten, som skapas på liknande sätt, har också fel, även om kanske inte just detta felet. Däremot håller jag med om att ett stort antal \"Källön\" är exempel på fel som lätt kan upptäckas, både vid en granskning, men även vid maskinell testning.

Dessutom finns det ytterligare konsekvenser av vektoriserade kort som kan vara bra att känna till: Till exempel kan omöjligheten att lägga en brytpunkt (waypoint) i \"tomma intet\" bero på att programvaran måste ha ett objekt att fästa brytbunkten vid. Då kan det tänkas (rätt rimligt) att plottern inte får lägga till objekt i kortet, dvs samlingen av mätpunkter, utan måste använda en befintlig. Det finns rimliga skäl att ha en sådan spärr. En annan egenskap (eller bugg) är att alla objekt (presentationspunkter) inte innehåller alla mätdata eller är noggrannt synkroniserade. Då får man den (skenbara) effekten att djupsiffror kommer och går eller (till och med) att grunden hoppar runt litet grand när man byter förstoringsgrad. Men det är med stor sannolikhet kompromisser i presentationsmekanismen som skapar de här problemen - det \"borde\" inte vara datakonflikter i vektorkortet.

Men de beskrivna felaktigheterna är inte tecken på en omsorgsfullt testad produkt eller behovsanalyserad produkt, oavsett om felet ytterst beror på fel i kartdatabasen eller i plotterprogramvaran. Det kommer väl inte heller som en överraskning att professionell sjöfart inte använder fritidsprodukterna, utan har bättre (och förfärligt mycket dyrare) lösningar ?

Jag använder Levande Sjökortet och en PC, men det är heller inte en \"perfekt lösning\".

//HQ

Skriv svar