Vilken segelmakare skall man anlita?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Inlägg av Gäst » ons 16 aug 2006, 14:03

Anonymous skrev:
Steen skrev:Om du inte har fart med den kombination kanske du skall titta på fel 40!!
(40 cm från rorspinden :lol: )
Gran Segel har oxå et bra namn i DK som alternativ til dom store (North, Elvström, UK och Quantum).
Du kan ochså prata med Eurosails i Skovshoved. Bra segel oxå.
Igår så kom vi in som första båt av 10 st men blev slagna med 10 sekunder av en folkbåt efter sammanräkningen. Vi tampades med en X-99 ända in men lyckades att hålla den bakom oss :D jag hade förvisso eliten i klubben ombord och gubbarna lyckades bevisa att "fel 40" kanske har lite med saken att göra. Men genuan är trots resultatet helt slut och behöver bytas. Vi hade mestadels spinnakergång och halvvindar. Vindarna vred runt som attan, hade vi haft mycket kryss så hade vi fått det svårare - tror jag.

Svante
Ny pentexgenua - att köpa :wink:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 16 aug 2006, 14:05

Anonymous skrev:
Igår så kom vi in som första båt av 10 st men blev slagna med 10 sekunder av en folkbåt efter sammanräkningen. Vi tampades med en X-99 ända in men lyckades att hålla den bakom oss :D jag hade förvisso eliten i klubben ombord och gubbarna lyckades bevisa att "fel 40" kanske har lite med saken att göra. Men genuan är trots resultatet helt slut och behöver bytas. Vi hade mestadels spinnakergång och halvvindar. Vindarna vred runt som attan, hade vi haft mycket kryss så hade vi fått det svårare - tror jag.

Svante
den vinden hade vi behövt igår...

först blåste det lite och vi valde genoan, efter starten friskade det upp och vart något för mycket oss. Iom seglingen är en rätt kort bana lönar det sig inte heller att byta under gången. Innanför andra starten (vilken lyx vi har i Västerås två race varje tisdag!!! :P ) byte vi till fock och det friskade ytterligare något upp. Efter starten började det dock mojna.

Det kändes så hur man än gör så gör man fel. :cry:

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » ons 16 aug 2006, 14:27

Som gammal segelmakare på gransegel så rekomenderar jag dom :). Minns när jag jobba där säsongen 99. Vi gjorde grymt många rullgenuor i CL som jag även använde i mina egna segel lite senare. I rullgenor använder man i stort sätt bara CL, som är en förkortning för Crusing laminate. Det är en bra kompromiss mellan formstabilitet och hållbarhet. strunta i de mer exotiska materialen de är bara för kappseglare eller om man har råd att byta var åttonde år .. typ :)

Ravag

Inlägg av Ravag » ons 16 aug 2006, 14:36

MiniMe skrev:
Anonymous skrev:

Svante
den vinden hade vi behövt igår...

först blåste det lite och vi valde genoan, efter starten friskade det upp och vart något för mycket oss. Iom seglingen är en rätt kort bana lönar det sig inte heller att byta under gången. Innanför andra starten (vilken lyx vi har i Västerås två race varje tisdag!!! :P ) byte vi till fock och det friskade ytterligare något upp. Efter starten började det dock mojna.

Det kändes så hur man än gör så gör man fel. :cry:
MiniMe,

Hur blev resultatet igår och hur gick det för 707:an ? Hittar ej resultatet på nätet...(ursäkta att frågan är utanför ämnet)

/Dan

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

segel

Inlägg av Chardonnay » ons 16 aug 2006, 14:56

Svante, Boding har en alu-tech som vi har tagit in offert på till storen på Bannern, den är av ngn form av laminat med grå taft på ena sidan ,vi fick ett prov, det verkar vara jättebra, prova o kontakta dem via hemsidan o be om dett prov, så kan du se själv.
Sen finns det tydligen rullbara lattor enligt vår båtgranne som har det till sin first 33.7, verkar jättesmidigt.

Oa
Trogen medlem

Segelmakare

Inlägg av Oa » ons 16 aug 2006, 15:10

Jag kör med North Sails och är mycket nöjd. De är kanske inte de billigaste, men mycket kunniga och engagerade. Jag har även noterat att de flesta Americas cup och Volvo Ocean båtarna har North segel, så helt dåliga kan de ju inte vara :P .

Hans H

Re: segel

Inlägg av Hans H » ons 16 aug 2006, 15:49

Chardonnay skrev:Svante, Boding har en alu-tech som vi har tagit in offert på till storen på Bannern, den är av ngn form av laminat med grå taft på ena sidan.
Jag hämtar mitt nya storsegel i just denna X-tech alumashield (som är Dimension P's hela beteckning) i morgon bitti.
Boding har fått sy upp det till 31.7an inför Tjörn Runt. Återkommer med rapport, verkar vara en vettig kombination av prestanda och livslängd (något sämre än motsvarande i sandwich laminat)

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 17 aug 2006, 06:29

Jah har begärt in offerter som kommer i slutet av nästa vecka. Från Gransegel och Quantum Sails.

Gransegel för att gubbarna i klubben rekommenderade det och
Quantum för att de är internationella, båten finns som bekant inte i sverige sen tidigare och dom borde kunna få lite feedback från deras medloft utomlands. Båten har serienr 9770 nånting och borde vara väldigt välrepresenterad på tex franska och engelska loft.

Gransegel tyckte inte jag skulle välja pentex laminatet (CL) utan en kevlarvariant med mycket uv-skydd. CL har tydligen formproblem, det \"tappar minnet\" som han utryckte det. Alltså går ej tillbaka efter belastning i den utsträckning man skulle önska.

Hur som helst så ska det bli spännnde att se hur mycket man får slanta upp.

Minime

Har fulla sympatier, så brukar en \"dag på jobbet\" se ut för oss också. Det räcker inte att bara vara skicklig :?

Chardonnay:

Skall kolla med Boding också. Är det storen som skall bytas på Bannern? Finns kanske möjlighet att sy in den, fast det är klart - det är ju roligare med nytt. :wink:

Hoppas att ni haft en rolig och givande säsong med Ronja och placerat er bra i regattorna och träffat en massa nya seglarkompisar tack vare henne.

Svante

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

segelbyte

Inlägg av Chardonnay » tor 17 aug 2006, 09:28

Vi skall ev. byta storen till nästa säsong, har haft den inne på översyn och den är ok de har lagar lite smågrejer.
En gennaker blir det också.
Torsdagsseglingarna börjar nästa vecka.
Ja vi har träffas många trevliga människor pga båten inte minst Danskar, som är jättenyfikna!

Skriv svar