MiniMe skrev:Hur mycket senare startade ni? Tyckte att det var ändå bra gjord. Ni seglade i alla fall några båtar ikapp.
När är nästa segling med 707:an?
På lördagen kommer vi försöka att ta hem Mälar Cupen. Det kommer vara svårt och jag är redan jätte nervös. SMHI lovar "MiniMe"-vind men det lovade de också några dagar innan Lidingö Runt...

Och sedan är det inte vilken motståndare som helst som behövas att slå. Expressen vann nästan alla tisdagsseglingar i Västerås under säsongen. Båten går bra och skepparen är på hugget. Men kommer vi bättre än 3:a måste han vinna för att ta hem segern.
Matsa seglar med Sea Caten Arkö Runt utanför Oxelösund. Vi får väl hålla tummarna för honom. SMHI lovade där mer vind än för grodhavet.
MiniMe,
Jag är den första att erkänna när vi gjort något bra

.....men det vi gjorde igår var varken bra eller smart. Det var på gränsen till idioti. Men roligt
Vi bestämde i bilen att vi inte skulle gå ut om vindmätaren visade 10 m/s eller över (det är betydligt mer på havet eftersom mätaren sitter i lä). När vi bresladdade in på hamnplanen noterade jag att det stod 10 m/s och min kollega meddelade mig att vi tyvärr får hoppa seglingen. Jag påpekade att vi inte definierat snitt och medelvinden korrekt och att vi inte snackar mer om den saken och istället kastar på seglen och seglar ut
Vi hann nästan till linjen då starten gick men jag hade inte tid att starta eftersom jag noterade att skotpunkterna var 50 cm för långt fram och låg i lä och försökte dra tillbaks dem med stort tryck i genuan, svårt men det gick. När jag väl tittade upp igen passerade vi precis en IF i lovart

och han skrek "va f-n har du nu köpt för båt" . Därefter körde vi en overide på winscharna på varenda slag upp längs hela kryssen. Det var omöjligt att hålla fart i båten eftersom vi hade 40 % för mycket segelyta uppe. Underliksmåttet på genuan är 4,00 meter på 707:an, gissa hur kul kollegan tyckte det var att dra in den med 80 mm trumdiameter winschar ? Vi seglade allt annat än bra men trots det fick jag en mycket god inställning till båtens potential. Jag är övertygad om att den kommer att gå som tusan när vi hanterar den värdigt.
Mälarcupen kommer att gå bra och om den inte gör det så fundera inte på den saken innan segling. Bara koncentrera dig på seglingen och ta det lugnt och metodiskt. Det värsta man kan göra är att stressa upp sig och vara nervös. Jag brukar tänka på att det värsta som kan hända är att jag sänker en Diva 38 i en missad styrbordsituation, och för det finns det försäkringar. Var lugn och fin och ta det lugnt i båten. En stressad skeppare stressar upp hela besättningen...och då går det garanterat inte bra.
Ni kommer att vinna, så är det bara. Expressen är bara ett dussinfuskbygge , ni har ett unikt fullblod...glöm inte det

.
/Dan