Dacron vs. laminatdukar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Dacron vs. laminatdukar?

Inlägg av Svante » lör 26 aug 2006, 09:43

Jag håller på att undersöka olika alternativ inför ett genuaköp, vilken duk som man skall välja osv. Det finns lite olika teorier om detta. Senaste tipset jag fått är Edman segel i Malmö där man kan läsa om dacronens överlägsna hållbarhet men numera också att formstabiliteten har blivit bättre. Det sägs att man kan göra snabba segel i Crossradial skärning med lång formstabilitet.

http://www.edmansails.com/crossrad.htm

Vad säger panelen om detta? :roll:

Svante

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 26 aug 2006, 11:45

Jag tycker att det borde gå att tillverka dacronsegel som är formstabila över tid med tanke på bättre vävmaskiner och försträckt material etc.

Opel har vid introduktionen av en ny modell alltid sagt \"Nu rostar den inte mer\"
Lika förbannat rostar dom...... :evil:
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem

matsa

Inlägg av matsa » lör 26 aug 2006, 21:23

varför köpa dacronsegel som är lika osmidiga som tunn plåt, när det finns otroligt mjuka och smidiga kevlarsegel som går utmärkt att vika och tål att skrynklas. dessutom håller dom ju formen grymt mkt bättre. det där snacket om att \"på en sån liten båt så behövs inte nåt bättre än dacron\" håller inte. /m

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 26 aug 2006, 22:08

polycote eller HTP@square+ är väl de dacronduken segelmakaren prata om. Frågan är dock till vilken typ av båt ska de vara? visserligen är de som tunn plåt och bör hanteras varsamt med åt andra sidan håller de bra form även i lättvind.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 11:31

Min erfarenhet har resulterat i att jag inte ens funderar på att köpa en genua i Dacron, speciellt om det rör sig om ett relativt lågt och brett segelplan med en yta över eller runt 15 m2. Precis som någon sa tidigare fanns det en anledning att man slutade med bommulssegel likaväl som Dacronet fått ge vika inför de nya laminat dukarna.

Sedan finns det alltid undantag, speciellt om man blandar in kostnadsfrågorna som många av oss brukar göra. Rör det sig om små (under eller runt 10m2) högsmala fockar eller relativt stora storsegel (under 30 m2) kan man beroende på vad man eftersträvar klara sig bra med en kvalitativ Dacronduk. Storseglet bör då berikas med fullattor.

Men som sagt, en genua skall vara i sandwich, så är det bara....

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 11:31

Min erfarenhet har resulterat i att jag inte ens funderar på att köpa en genua i Dacron, speciellt om det rör sig om ett relativt lågt och brett segelplan med en yta över eller runt 15 m2. Precis som någon sa tidigare fanns det en anledning att man slutade med bommulssegel likaväl som Dacronet fått ge vika inför de nya laminat dukarna.

Sedan finns det alltid undantag, speciellt om man blandar in kostnadsfrågorna som många av oss brukar göra. Rör det sig om små (under eller runt 10m2) högsmala fockar eller relativt stora storsegel (under 30 m2) kan man beroende på vad man eftersträvar klara sig bra med en kvalitativ Dacronduk. Storseglet bör då berikas med fullattor.

Men som sagt, en genua skall vara i sandwich, så är det bara....

/Dan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 27 aug 2006, 12:01

Jag väntar som sagt på offerter på genua (c:a 29 m2) i laminat från både Quantum och Gransegel. Men så fick jag ett tips från en aktiv kappseglare om Edman och blev lite nyfiken. Vad jag kan förstå på ert resonemang så blir min genua för styor för att blanda in ren Dacron och ska man tvunget hålla ner priset sä väljer man minst Dacronlaminat (Pentex alá vävtapet).

Det bekräftar väl lite vad jag tänk med.

Sen sa även tipsaren att man syr rullgenuan på vanligt sätt utan revfunktionen. Alltså utan kompensator, han påstår att man förlorar mycket prestanda med det insytt. stämmer det. Jag skulle vilja ha rullgenuan revbar utan att förlora prestanda.

Svante

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 12:16

Svante skrev:Jag väntar som sagt på offerter på genua (c:a 29 m2) i laminat från både Quantum och Gransegel. Men så fick jag ett tips från en aktiv kappseglare om Edman och blev lite nyfiken. Vad jag kan förstå på ert resonemang så blir min genua för styor för att blanda in ren Dacron och ska man tvunget hålla ner priset sä väljer man minst Dacronlaminat (Pentex alá vävtapet).

Det bekräftar väl lite vad jag tänk med.

Sen sa även tipsaren att man syr rullgenuan på vanligt sätt utan revfunktionen. Alltså utan kompensator, han påstår att man förlorar mycket prestanda med det insytt. stämmer det. Jag skulle vilja ha rullgenuan revbar utan att förlora prestanda.

Svante
Edman är en mycket skicklig segelmakare och seglare för den delen. Har har dock fokuserat på mindre båtar och Dacron. Han har inte lokaler för stora segel, han kunde exempelvis inte sy en stor till min Ravage på 37m2.

Vet inte hur mycket en bukkompensator skulle reducera prestandan, vi sydde bara in smala tunna halvhårda skumgummiskivor en bit in och längs förliket. Visst tappar man prestanda men frågan är om det märks för oss vanliga dödliga. Kanske din tipsare vet mer än jag om detta.

Jag har själv rulle på Ravagen eftersom den satt där när jag köpte den, bytar dock försegel efter vindstyrkan och rullar bara in allt eller inget.

/Dan

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: matsa

Inlägg av Eilean » mån 28 aug 2006, 07:32

matsa skrev:varför köpa dacronsegel som är lika osmidiga som tunn plåt, när det finns otroligt mjuka och smidiga kevlarsegel som går utmärkt att vika och tål att skrynklas. dessutom håller dom ju formen grymt mkt bättre. det där snacket om att "på en sån liten båt så behövs inte nåt bättre än dacron" håller inte. /m
Men hur är det med livslängden? För dem som seglar långfärd är ju livslängden en oerhört viktig faktor och det stora flertalet har sina segel 10 år eller långt mer och en oerhörd massa sjömil. Seglen sitter dessutom uppe årvis i sträck. Kan de 'moderna' alternativen matcha dacronen i detta avseende?

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 28 aug 2006, 08:17

Svar till Eilean

Dacronets livslängd är odiskutabelt längst!Kevlar är knappast aktuellt i ditt scenario.

Talar vi om seglets formlivslängd är Dacronsegel slut efter 2 år,medan Kevlarseglet lever i c:a 7 år.
Det är UV-strålning som knäcker Kevlarfibern,så den kan skyddas av en Dacrontaffeta på cruisingsegel.

För att återgå till Svante´s fråga om rullgenua,så går det bra att ha foam i förliket på en Kevlargenua.
Det väljer du om du vill ha bra cruisingprestanda med revfunktion.Det duger fint till Klubbsegling också!
Är du en mer driven kappseglare,väljer du kevlar utan foam och byter segel i stället för att rullreva.

Jag seglar med en Kevlar rullgenua med foam,som rullas in till önskad yta efter behov.Fallet ska vara i stum lina,som Dyneema eller Dynex.

:!: Det är viktigt att segelmakaren verkligen tänker igenom,var skotpunkterna hamnar i olika revpositioner! :!:

I hamn är det nödvändigt att skydda seglet med ett rullkapell.
Det är ganska trevligt att rulla ut ett så fint segel,även när vi inte kappseglar.Framförallt håller det formen också efter en hårdvindssegling!
Fördelen med enkel revning,är inte helt fel!

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 aug 2006, 11:53

Inga segelmakare lovar att deras kevlardukar kan skrynklas eller vikas. Gransegel är mycket noga med att rekommendera att segel rullas.

Vad gäller formbeständighet är trenden idag att använda laminatdukar, med film för att skapa stumhet och väv (scrim) för att skapa uthållig styrka. Jag håller med Miwa om attd det nog kan handla om 7-10 år innan det måste inträffa.

Vävda dukar har samma problem som tidigare - varp och väft korsas, och när den korsningen löses upp blir duken mjuk och formen förändrad.
Ett kvalitetssegel i vävd dacron, med rätt varp/väftorintering håller sedan mycket länge efter det att initialförsämringen inträffat, bara det inte handlar om superdopad duk, avsedd just för kappseglingssegel i klasser som inte kan använda de mer lämpade materialen. Dessutom kan en skicklig segelmakare fortfarande sy seglet med såpass känsla att den oundvikliga töjningen inte försämrar seglet i någon större omfattning. Baksidan är då att man måste acceptera ett segel som är litet för \"tight\" från början och som inte är prestandamaximerat.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 28 aug 2006, 13:08

angående skrynkling å vikning av kevlarduk: på north så blev jag upplyst om att den duken min genua är sydd av går utmärkt att vika å skrynkla. den är oerhört mjuk å smidig för att vara kevlar tycker jag. så mjuk att den är svår att rulla. den används tydligen till J80 fockar. det är svårt att bära rullen eftersom den gärna viker sej. grym skillnad mot MiniMe´s plåtrullar./m

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 28 aug 2006, 13:19

Instämmer med Matsa!
I helgen seglade jag Gran Prix Cup ombord på kompisarnas Mannerberg 38.
Duken i deras nya segel,är mkt lätt att vika på storbommen.Det är en kevlartyp som kom förra året.
Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 28 aug 2006, 14:12

...så är det väl om utvecklingen går vidare utan man själv hänger med... :lol:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 aug 2006, 14:15

När det gäller Kevlarsegel (aramid är det generiska namnet) kan man inte gärna vika dem om man inte vill riskera deras prestanda. Fibrerna bryts av vid böjpåfrestningar och degraderas i solljus, snabbare än dacron. Fördelen är dragstyrkan och stumheten. Men att de tål slarvig hantering är i så fall helt nytt.

Det finns också dukar som är förstärkta med Spectra/Dyneema (samma produkt) och dessa fibrer är tåligare mot böjning och är betydligt starkare än Kevlar. De har dock andra nackdelar.

Så, vad är det nu för dunderdukar som segeln är sydda i? Finns det något namn?
Anders S

Skriv svar