Båtbytarfunderingar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Båtbytarfunderingar

Inlägg av Jojje » ons 06 sep 2006, 15:11

Min familj har en förmåga att bli större och större (kan inte förstå vad det beror på :wink: ).

Min Lotus fungerar utmärkt för tillfället. Men allt eftersom barnen växer så kommer det att bli alltmer trångbott. Lite mer komfort och plats vore ju inte helt fel. Vissa kriterier måste dock uppfyllas för att jag skall byta bort min ögonsten.

1. Seglingsegenskaper på minst samma nivå som Lotusen. Jag är svag för de långsmala så jag tror nog att det blir något i den vägen.

2. Skall vara hanterbar att segla själv.

3. Maxpris Ca 400.000

Några båtar finns redan i tankarna.

Wasa 55

(-) Stor och tung, mycket segel o.s.v.
(+) Är väl i stort sätt en uppskalad Lotus, så då vet jag vad jag får.

Conqubin 38

(-) ?
(+) Har nästan bara hört positivt om denna båt.

Lady Helmsman

(-) Seglar väl inte så bra som jag skulle vilja. Kanske GT löser det problemet.
(+) Vacker, hyfsade utrymmen.

Flamingo 40

- Vet inte mycket om denna båt annat än att jag tycker att överbyggnaden ser lite märklig ut.

Någon som har några tankar om dessa båtar eller kanske något annat alternativ.
/ Jojje

Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av tp » ons 06 sep 2006, 19:58

Hmmm..
Kommer osökt, helt utan att ha koll på prisbilden, att tänka på Cayenne och Avance 36.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 06 sep 2006, 21:10

Carrera h-man
Calle

Se gla ut

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 06 sep 2006, 21:29

Lotus, Wasa 55 och Conqubin ... förtjust i Beckers konstruktioner?

Wasa 55 och Conqubin finns bägge i mycket varierande kvalite och utföranden, de de funnits i olika grader av självbyggen. Med den budget du anger så hamnar du nog en bit ner i registert!
- en risig båt är inget att ha. Och det kostar att göra den fin, både tid och pengar.

Min egen känsla för dessa är att de är fina båtar på många sätt, men jag saknar det där sista som gör det. Tycker inte att Wasa55 seglar så fort som jag tycker att den borde kunna dvs de yttre dimensionerna lovar mer än vad båten ger.

Fördelen med Wasan ur familjesynpunkt är akterhytten.
Den största nackdelen med Wasa55 är nog faktiskt hanteringen i hamn, dvs är man mycket i hamnar (som Skånekusten) då är längden en belastning.

Flamingon hade jag inte ens övervägt, en båt som jag skall äga skall jag tycka om att se på.

Förslagen kring Avance 36 (om den går att få inom budget) är värda att tänka på. Det finns gott om båtar i det segmentet.

Kanske också familjeaspekterna skall vägas in? Vad kräver familjen? Nu och om något år?
- dass
- kyla
- ...?

Vissa krav kan man ju diska direkt, som varmvatten. Medan kyla är guld värt med små barn ombord!
Och ett dass med tank har stort värde vissa nätter ....

Satsa på att få med dig familjen, och att den trivs. Är det fixat så har du många fina år framför dig.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 sep 2006, 06:56

Jaramaz skrev: ...

... Satsa på att få med dig familjen, och att den trivs. Är det fixat så har du många fina år framför dig...
Jag har inget att tycka om smala, långa familjebåtar för under 400K (kanske en självmotsägelse?), men Omega 42 kan man kanske ändå få nämna? Trots prisnivån kan den kanske vara ett alternativ på de andra områdena? Tycker du att det förslaget är orealistiskt, betänk då att du utgår från en duglig (och uppskattad, som det verkar) båt och för att märka rejäl skillnad måste man också byta upp sig ordentligt...

Annars ligger det mycket i att leta efter en bra familje- och bobåt, utan att låsa sig så hårt vid att den skall vara riktigt så långsmal som dina exempel. Då kan du få en funktionell skillnad som märks. Du kanske inte ens behöver ge bort så mycket segelprestanda som du tror...

Jag håller dessutom med om att en risig båt i aktuell storleksklass kan vara ett mycket dystert köp.
Anders S

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tor 07 sep 2006, 09:22

Jaramaz skrev:Lotus, Wasa 55 och Conqubin ... förtjust i Beckers konstruktioner?
Jo det har du nog rätt i Jaramaz :) . Också Flamingo 40 är ju Harry Beckers konstruktion såg jag på Båtfakta. Jag kan inte bestämma mig om jag tycker att den är ful, snygg eller kanske fulsnygg.
Jaramaz skrev: Kanske också familjeaspekterna skall vägas in? Vad kräver familjen? Nu och om något år?
- dass
- kyla
- ...?
Jag kan faktikskt skryta med att jag har både dass och kyl i Lotusen. Vad jag saknar är framförallt lite mer ståhöjd och ett vettigt Pentry. Skall försöka bygga om pentryt i vinter så får vi se hur det blir.

Anders tipsar om Omega 42:an. I framtiden är det nog mycket möjligt att det är där jag hamnar. Tack för det tipset Anders.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 07 sep 2006, 09:35

Jojje
Vet inte om du har ett bra sittbrunnskapell till din lotus.
Det kan annars vara en höjdare för trångbodda båtar, så slipper du byta ut den båt du igentligen gillar.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 sep 2006, 10:14

En annan aspekt är att om Jojje (och fru Jojje) redan idag står ut med Lotusens brist på ståhöjd, så dröjer det kanske innan barnen är så stora att de når taket.

Rent allmänt är ett sittbrunstält en höjdare vid semestersegling, åtminstone de delar av den som innebär regnväder, i hamn. Det handlar inte bara om utrymme att sitta på, utan också en plats att hänga regnkläder, ställa stövlar, langa ut grejor vid kojning med mera.
Anders S

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tor 07 sep 2006, 11:03

Sittbrunnstält står sedan länge på inköpslistan. Kommer att bli perfekt att ha de två äldsta pojkarna i akterruffen på nätterna med sittbrunnstältet uppe. Tror liksom ni att det kommer att lösa en hel del. Det gäller dock att prioritera också. Allting som står på inköpslistan ligger på ca 10-15000. Just nu är det:

Sittbrunnstält
Värmare
Ny Genua.

Tyvärr tillåter inte familjeekonomin alltihop, vi får se vilken väg det blir.

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag inga planer på att göra mig av med Lotusen de närmsta åren. Den duger för mina behov ett tag till. Jag ser dock den framtid framför mig som Calle beskriver. Då det inte finns ståhöjd för någon familjemedlem.

Jag är uppväxt med mor och far samt 4 syskon och en katt i en Smaragd. Vad jag minns så frambringande detta en hel del leenden i hamnarna vi besökte. :lol: Så jag vet att det funkar också när det är trångt. (Lotusen är ju för att ta i lite en \"Danmarksfärja\" jämfört med Smaragden.)
/ Jojje

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 07 sep 2006, 12:42

Prioritera
1. Genuan, annars är det inget kul.
2. Sittbrunnskapell.
3. Stryk värmaren, med kapellet kommer du aldrig att frysa, blir mycket varmare i hela båten.
Calle

Se gla ut

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 07 sep 2006, 18:02

Det där med värmare är ofta ett elände. Väsnas och tar plats. Dålig tillförlitlighet.

Ett alternativ är att ha en fotogenlampa med en ordentlig brännare (ordentlig, stor och fin). En sådan kan utan vidare ge flera 100 W i värmeeffekt, och därmed torka ut fukt.
Själva kylan är ju sällan ett problem!

Klart att de har nackdelar, främst att det måste finnas vädring, de brinner utan yttre skorsten. Men så är det med allt!

Fördelar:
pris
installation
ljudnivå
trivsel / mys

/J

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » tor 07 sep 2006, 20:03

Och så har du ju S30:an.... ;-)

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » tor 07 sep 2006, 20:07

Och Jubileums 40:an (Swede 47). Såg en till salu för ett inte alltför fantastiskt pris för ett tag sedan. Då handlar det om långsmalt och mycket stoooort.......

Finns bl a till beskådande på:

http://www.norlinboats.com/

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 07 sep 2006, 21:16

Med viss sorg i hjärtat konstaterar jag att det var längesedan man såg någon Omega42 gå för < 400'. Annars hade jag köpt! (jo, visst Omega 30 eller 34 kan man få för < 400', inga dumma val i sig, men inte är det O42:a!).
Nä, Omgea 42 brukar annonseras över 900'. Är det riktigt under det så ser man direkt varför. De flesta är ju 20 år eller mer, lätt att underhållsbehovet växt sig stort.

Och Swede 47:an ... finns de i dessa prisregioner? Berätta var, men bara för mig, så springer jag till banken på direkten.

Har svårt att tro att Swede 47 går för mindre än Omega 42. Nyare båtar, större båt.

Fina båtar bägge, men mest att drömma om då budgeten satt till 400'.

/J

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 07 sep 2006, 21:24

Såg hos knape marin en Norlin 34 Mk 2 för under 400.
Kanske inte tillräckligt smal men en fin båt är det.
Calle

Se gla ut

Skriv svar