Rester av tulpaner på hela kölen, är det kört?
Ravage, om du vill ställa upp på söndag så be Holm lyfta din båt, blås av kölen med högtryck eller i värsta fall blästring. Är det bara mindre partier kan du ju ta ett våtpapper och slipa för hand. Och kleta på någon färg om du tror att det utjämnar. - annars behövs ingen färg för den korta tid som är kvar.
Kostar lite kulor, men vad kostar inte din tid och hälsa?
Klart du skall ut på söndag med senaste förvärvet. Vad kommer du annars att tänka på fram till våren?
/J
Klart du skall ut på söndag med senaste förvärvet. Vad kommer du annars att tänka på fram till våren?
/J
Utan att veta så gissar jag att din 707:a är målad med en kopparbaserad färg. Dessutom förefaller det som om någon satt på en offeranod som har elektrisk förbindelse med kölen.
Kopparfärgen funkar genom att kopparjoner lossnar och skyddar mot beväxning nån tiondels millimeter från ytan, sen omvandlas kopparjonerna till miljövänliga ämnen (om det finns liganiter i vattnet omkring, och det finns det utom i innestängda bassänger)
Men en offeranod har ju till uppgift att hindra att joner kommer loss från metaller som järn och koppar, och då slutar alltså kopparfärgen att beväxningsskydda. Skrovet däremot är oledande, så där kommer inte zinkanoden åt att förstöra kopparjonavgången, och då växer det inte på skrovet.
Annars instämmer jag med andra i att slät botten är det allra viktigaste för en kappseglare, viktigare än att ha kanonbra segel i förhållande till skapliga.
Kopparfärgen funkar genom att kopparjoner lossnar och skyddar mot beväxning nån tiondels millimeter från ytan, sen omvandlas kopparjonerna till miljövänliga ämnen (om det finns liganiter i vattnet omkring, och det finns det utom i innestängda bassänger)
Men en offeranod har ju till uppgift att hindra att joner kommer loss från metaller som järn och koppar, och då slutar alltså kopparfärgen att beväxningsskydda. Skrovet däremot är oledande, så där kommer inte zinkanoden åt att förstöra kopparjonavgången, och då växer det inte på skrovet.
Annars instämmer jag med andra i att slät botten är det allra viktigaste för en kappseglare, viktigare än att ha kanonbra segel i förhållande till skapliga.
Det du beskriver är det enda rätta, men "tyvärr" sitter jag låst med 4 barn (mina egna + en kompis till dem) hela dagen. Får se seglingen som en test av layout och allt annat på båten. Den är verkligen annorlunda än den andra 707:an på många punkter. Är dessutom rejält förkyld efter doppet igår. Oavsett vad skall det bli kul att komma ut på havet. Har en känsla att vi kanske känner varandra och att vi ses imorgon ?Jaramaz skrev:Ravage, om du vill ställa upp på söndag så be Holm lyfta din båt, blås av kölen med högtryck eller i värsta fall blästring. Är det bara mindre partier kan du ju ta ett våtpapper och slipa för hand. Och kleta på någon färg om du tror att det utjämnar. - annars behövs ingen färg för den korta tid som är kvar.
/J
/Dan
Seawolf,Seawolf skrev:Utan att veta så gissar jag att din 707:a är målad med en kopparbaserad färg. Dessutom förefaller det som om någon satt på en offeranod som har elektrisk förbindelse med kölen.
Jag harfaktiskt aldrig sett maken till beväxtning av havstulpaner. Precis där kölen avlöser skovet formligen frodas det med tulpaner. Inte en en da på själva skrovet som bara är täckt av en slemhinna.
Nu till själva färgen som är målad på kölen. Färgen är en silvrig grundfärg som inte är täckt av bottenfärg. Ser precis ut som någon zinkbaserad historia. Det finns inga offeranoder alls på båten och det sitter ingen motor på båten. Dessutom har bulben några djupa kratrar på ett ställe. Av Dominant erfarenhet vet att att dessa kommer från gjutningen av kölen, de hade lite problem i denna process. Normalt fyller man lätt igen dessa kratrar med spackel men jag tror förra ägaren varit mitt i en renovering av kölen och plötsligt tog tiden slut och båten åkte i havet utan vare sig spackling eller bottenfärgsmålning.
De tulpaner jag skrapat av ser ut som en vulkan med stor krater i mitten, eller en glasflaska med intakt botten och krossad midja och hals. Roten eller botten av tulpanen satt som svetsad in i färgen, stålborste och slipsvamp med stort tryck hjälpte ej för att ta bort roten.
Jaja, nästa år skall den ha en botten som heter duga.
Tack för hjälpen /Dan
Jag misstänker att så länge du har zinkgrundfärg på kölen kommer den att kunna hindra kopparjonavgång, mer eller mindre.
Förmodligen måste du ha ett bra epoxiskikt innanför kopparbaserad bottenfärg på en köl för att färgen skall funka.
Järn offrar sig för koppar, och det innbär att järnet kan hindra kopparfärgens funktion också, fast i lindrigare omfattning än zink.
Förmodligen måste du ha ett bra epoxiskikt innanför kopparbaserad bottenfärg på en köl för att färgen skall funka.
Järn offrar sig för koppar, och det innbär att järnet kan hindra kopparfärgens funktion också, fast i lindrigare omfattning än zink.
Hade så när jag köpte båten - attså ett 7 mm tjockt lager med beväxing. Tidigare ägare hade målat med VC17eco, dvs samma företag som tagit fram 'snäckborttagningsmedlet'. Jag såg ett samband och bytt fabrikat på bottenfärg.
Om du skall ställa upp på kappseglingen eller inte? Tja, är du sugen skall du ju segla. Placeringen är oviktig, för du tävlar väl inte bara om du 'vet' att du kommer att vinna? Se det som en utmaning om skrovet bromsas, då vet du till nästa gång.
Om du skall ställa upp på kappseglingen eller inte? Tja, är du sugen skall du ju segla. Placeringen är oviktig, för du tävlar väl inte bara om du 'vet' att du kommer att vinna? Se det som en utmaning om skrovet bromsas, då vet du till nästa gång.
Alla borde ha skägg
Jag ringde Matsa och meddela honom som det var, att han svårligen fick en fin möjlighet att uppleva hur en 707:a seglade. Det var ju lite det han ville. Han valde att hoppa av seglingen, med full rätt. Jag förstår honom precis. Att köra en helvetes massa mil för att vara slagen i förhand är inte kul. Speciellt inte när man är en utpräglad tävlingsmänniska som Matsa tvivelsutan är.Misil no87 skrev:Hade så när jag köpte båten - attså ett 7 mm tjockt lager med beväxing. Tidigare ägare hade målat med VC17eco, dvs samma företag som tagit fram 'snäckborttagningsmedlet'. Jag såg ett samband och bytt fabrikat på bottenfärg.
Vi kör ändå och satsar givetvis på att vinna
Precis som du säger, det skall bli en kul utmaning.
/Dan
Re: Rester av tulpaner på hela kölen, är det kört?
Det är kväll/nattsegling på fredag också. Vanlig start men längre bana så att det hinner bli riktigt mörkt. Ärtsoppa och punch efteråt...Ravage skrev:
Speciellt när sessongen är en segling från över.
Men skit samma, jag tänker satsa på att göra det bästa av läget på söndag.
/Dan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Det finns värre öden att segla med snäckor...
Visst skall kölen vara som en barnarumpa, om inget annat för att man med det nerlagda arbetet vet att båten är i bästa form. Men det går ändå - det du förlorar på kölen får du ta igen med segel och entusiasm.
Men ett framtidsförslag:
Föreslå klubben att sätta upp en båtlyft som klarar 2-3 ton. Trots allt skänker kappseglingarna mycket liv åt hamnen. Med lyft kan man locka dit ännu fler kappseglingar.
Gnäller gubbsen i klubbhuset (gör de) så påminn bara om den gamla mastkranen. Den klarade en hel del. (billig var den också)
Att det behövs en lätt båtlyft är klart som hamnvattnet.
/J
Visst skall kölen vara som en barnarumpa, om inget annat för att man med det nerlagda arbetet vet att båten är i bästa form. Men det går ändå - det du förlorar på kölen får du ta igen med segel och entusiasm.
Men ett framtidsförslag:
Föreslå klubben att sätta upp en båtlyft som klarar 2-3 ton. Trots allt skänker kappseglingarna mycket liv åt hamnen. Med lyft kan man locka dit ännu fler kappseglingar.
Gnäller gubbsen i klubbhuset (gör de) så påminn bara om den gamla mastkranen. Den klarade en hel del. (billig var den också)
Att det behövs en lätt båtlyft är klart som hamnvattnet.
/J
...och sedan blir det som i vår stad...
Det fanns en kran (4-5t) som användes flitig bl.a. av kappseglare. Kranen ägdes att börja med av kommunen. De tröttnade dock och skänkte kranen till båtklubbarna. De olika klubbar hade dock olika intressen. Att gör något åt segelsporten var inte att tänka på utan det skulle vara rättvis och alla skulle betala samma belopp (150kr) per lyft. En del gick till kranförare (endast en per klubb) och resten gick i en underhållfond som började växa. 150 kr kan man kanske överleva om man inte har så höga ambitioner så att man skulle behöver lyfta efter varje träningstillfälle. Det skulle dessutom vara svårt att får en kranförare så ofta ner till hamnen. Nu har dock komunens S-styre tänkt ut att samtliga vinterupplägg inklusive kran skulle flyttas inom de närmaste åren. Komunen började tom med att stänga av strömen till kranen, endast 2 veckor efter klubbarna hade genomfört en översyn och reparation av kranen. Den fysiska flytten kommer dock ej ske förän om 2-4 år. Elaka rykten säger att komunen hade en deal med de lokala båtservicefirmorna som nu kommer att ta bra betalt för varje lyft.
men jag funderade många gånger om det inte skulle vara lönt att klubben skaffa en gamal kran. Såg en mobilkran i Tyskland för ca. 10k modell äldre men fyllt funktionsdugligt.
Det fanns en kran (4-5t) som användes flitig bl.a. av kappseglare. Kranen ägdes att börja med av kommunen. De tröttnade dock och skänkte kranen till båtklubbarna. De olika klubbar hade dock olika intressen. Att gör något åt segelsporten var inte att tänka på utan det skulle vara rättvis och alla skulle betala samma belopp (150kr) per lyft. En del gick till kranförare (endast en per klubb) och resten gick i en underhållfond som började växa. 150 kr kan man kanske överleva om man inte har så höga ambitioner så att man skulle behöver lyfta efter varje träningstillfälle. Det skulle dessutom vara svårt att får en kranförare så ofta ner till hamnen. Nu har dock komunens S-styre tänkt ut att samtliga vinterupplägg inklusive kran skulle flyttas inom de närmaste åren. Komunen började tom med att stänga av strömen till kranen, endast 2 veckor efter klubbarna hade genomfört en översyn och reparation av kranen. Den fysiska flytten kommer dock ej ske förän om 2-4 år. Elaka rykten säger att komunen hade en deal med de lokala båtservicefirmorna som nu kommer att ta bra betalt för varje lyft.
men jag funderade många gånger om det inte skulle vara lönt att klubben skaffa en gamal kran. Såg en mobilkran i Tyskland för ca. 10k modell äldre men fyllt funktionsdugligt.
Som det kan gå.
På många ställen funkar det bra. Hänger nog lite på hamn och kommoun och hur de funkar tillsammans. Klart att det är svårt att sia om framtiden.
Råå är en stor småbåtshamn, en av de största, med en hel del kappsegling. Borde inte vara svårt för klubben att smälla upp en kran och själva administrera den. Historiskt har klubben i Råå (finns egentligen bara en) fungerat bra tillsammans med kommunen (även om det varit en del eftergifter).
Men det är upp till dess kappseglande medlemmar om de vill komma med förslag.
/J
På många ställen funkar det bra. Hänger nog lite på hamn och kommoun och hur de funkar tillsammans. Klart att det är svårt att sia om framtiden.
Råå är en stor småbåtshamn, en av de största, med en hel del kappsegling. Borde inte vara svårt för klubben att smälla upp en kran och själva administrera den. Historiskt har klubben i Råå (finns egentligen bara en) fungerat bra tillsammans med kommunen (även om det varit en del eftergifter).
Men det är upp till dess kappseglande medlemmar om de vill komma med förslag.
/J
man får bara hoppas att Rå inte kommer på tanken att bygga bostäder precis utanför hamnen. Det anses på sina håll som fint när det finns båtar i närheten men allt som behövs till de som service, varv, kranar osv anses som ful och ska väck. Jag tror att Västerås är inte ensam i den punkten. Här sköts det dock dessutom mycket illa.
Tyvärr har det hänt bra ofta. På sydligare nejder är Lomma ett praktexempel, även om båtklubben hade god tid på sig.
I Helsingborgs stora hamn har detta också skett. De gamla nergångna magasinen och fula silos revs, och vips växte det upp nya fina, och dyra, bostäder. Och då byggde man om den gamla hamnen lite, så att det blev en ny(-gammal) småbåtshamn där.
Råå, som är en del av Helsingborg, löper inte riktigt samma risk. Det finns småhusbebyggelse vid hamnen, men också lite gamla varvsbyggnader av lite varierande slag.
Nå, man kan aldrig riktigt veta, det är omöjligt att förutsäga framtida politiska beslut.
Lite off-topic.
/J
I Helsingborgs stora hamn har detta också skett. De gamla nergångna magasinen och fula silos revs, och vips växte det upp nya fina, och dyra, bostäder. Och då byggde man om den gamla hamnen lite, så att det blev en ny(-gammal) småbåtshamn där.
Råå, som är en del av Helsingborg, löper inte riktigt samma risk. Det finns småhusbebyggelse vid hamnen, men också lite gamla varvsbyggnader av lite varierande slag.
Nå, man kan aldrig riktigt veta, det är omöjligt att förutsäga framtida politiska beslut.
Lite off-topic.
/J