Lovgirighet & roderplacering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Cthulu
Guldmedlem

Lovgirighet & roderplacering

Inlägg av Cthulu » ons 08 dec 2004, 22:18

Hejsan, är en total nybörjare som seglat en sommar nu i en Tur-80 som är ruskigt lovgirig. Har till nästa sommar tänkt skaffa rulle till förseglet, hur påverkar det lovgirigheten? Har märkt att om jag plockar ner storseglet och bara seglar med försegel blir båten mycket mer balanserad. Vinner man nåt på att bygga ett litet peke i fram och flytta ut förstagets infästning lite? Vad är det egentligen som styr över lovgirigheten?

Använder nu originalrodret och då sitter rorkulten naturligtvis helt i vägen, är även ett sjujäkla rodertryck när det brallar i lite och orevat storsegel, kan rodertrycket minska om jag skaffar ett häckroder istället?

Blev mycket det här men det är ändå bara en bråkdel av allt som far igenom min skalle nu inför sommaren. :D

Användarvisningsbild
Fischer
Silvermedlem

Inlägg av Fischer » tor 09 dec 2004, 01:25

Det ser ut att du trimmar seglen fel, skotar för mycket?. (vanligaste orsaken) Jag tror inte att det är nåt fel på segel eller roder konsruktion (om de är inte ändrade)

Max

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » tor 09 dec 2004, 10:33

Hej!

Jag tror inte att du skotar för hårt. Har du läst andras erfarenheter av båten här på sailguide? De bekräftar det du säger om lovgirighet. Men visst, hård skotning gör det hela värre.
Har själv en lovgirig undanvindsbåt som i hård vind, trots utsläppt stor, inte vill falla av förbi 90grader vindvinkel. Jag måste ta sats från högre vind, och falla förbi 90, innan trycket släpper i rodret.

Vad som händer med ett peke har jag ingen aning om. Brova med bark, tändsticksmast och hårfön i badkaret?

/E

Cthulu
Guldmedlem

Inlägg av Cthulu » tor 09 dec 2004, 10:56

Hej igen, tackar för svaren, att jag seglar \"fel\" behöver vi knappast orda mer om :P Här är man glad att båten går framåt typ.

Kan ju passa på att fråga en annan sak när jag ändå håller på, från undersidan av bommen går det en skot-grej ner mot foten av masten, vad trimmar man med den? Den har jag inte rört på hela säsongen. På nyare båtar tror jag det sitter nåt som heter \"rodkick\" där istället. :D

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » tor 09 dec 2004, 11:28

Hej igen...

Om den går diagonalt ner mot mastfoten är det kicken. Med den kan du justera segelformet högre upp. Om du släpper på den i halvvind kan du se hur seglet \"släpper\" ut luft högre upp. Jag tror det kallas twist. Exakt när och hur det är bra, är jag mindre kunnig i. Vet att om du har en skotskena, kan kicken och skotet ha lite överlappande funktioner. Har själv bara seglat en sommar på egen hand. Lär mig efterhand. Jag spänner kicken i undanvind, för att bibehålla lite form längst upp. Justering i hård vind, och för att trimma för fart.... ja vad vet jag med mina 24 år gamla segel?

Om den går från början av bomen rakt ner, så är det nog en form av cunningham, som drar ner bomen, och justerar även den bukten på seglet, men längre ner, och påverkar hur \"påsigt\" det är. Är osäker på om det kallas cunningham, eller nedhal. Cunningham som jag tidigare är bekant med sitter någon decimeter upp i seglet. Men som sagt, jag kan inte alla teorier bakom. Från min vindsurfingerfarenhet beror cunninghammens spänning på hur hård vinden är, och hur tungt, och hur mycket vind man fångar/stoppar upp.
Kanske har jag bättre svar i sommar när jag skaffat logg... och kan se resultaten. Börjar bli torr i munnen från spottloggen.

Någon som vill göra oss klokare?

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » tor 09 dec 2004, 11:38

Hej!

Lovgirigheten kan bero på många saker :-(
Var står masten och hur mycket lutar den bakåt? Masten ska ALDRIG luta framåt, men mycket baklut kan förvärra lovgirigheten.
Hur ser seglen ut? Gamla trötta bukiga segel ger också lovgirighet. Kanske det går att trimma storen planare? Eller kanske rent av ta den till ett loft och be dom titta på den.

Jag kan rekomendera lite läsning i dels Seldéns \"Råd och Tips\", den finns på http://www.seldenmast.se/ under manualer, långt ner på sidan, dels Granboken som finns på http://www.gransegel.se/

Lycka till!

/ Chris

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » tor 09 dec 2004, 14:46

Hej, tänkte räta ut några frågetecken som jag själv krökte.

Som han sa ovan kan mycket orsaka lovgirigheten.
Men några tips jag fått angående kick och skot. De ska användas så att tvist i seglet undviks, för att inte generera för mycket vrid. Dvs, om du har skotvagn, och släpper ut storen i hård vind, dra ner den i lä, och skota hårt, så bibehåller storen sin rätta form.
Om skotvagn saknas kan du använda kicken, när du släpper ut storen, så bommen dras ner.

Nu har jag lärt mig nåt iaf.

hare gött!

Anders F

Lovgirighet..

Inlägg av Anders F » tor 09 dec 2004, 14:56

Jag skulle vilja betona det som Cris nämde, just det att gamla segel
ofta är uttänjda (bukiga), särskilt storseglet, och det gör båten mer lovgirig. Håller alltså med.

Sedan har jag erfarenhet av att utöka segelytan föröver. Detta hade en dramatiskt positiv effekt på min förrförra båt, min gamla lilla Albin 57:a
Jag bytte kryssfocken till vad man skulle kalla en genua. Båten blev både mer kursstabil, och fick mer \"tryck\" i förskeppet, alltså en upprätande effekt så att båten balanserade mycket bättre. Mindre rodertryck.
Principen är helt enkelt att man flyttar fram segelytans balanspunkt.
Observera att detta måste ses till båtens individuella konstruktion. prata med andra som har samma båt.

Är båten \"baktung\" (inombordare, flera personer i sittbrunnen) något som man kanske inte tänker så mycket på i detta sammanhang, så ökar också detta lovgirigheten. Vissa båtar är mer känsliga än andra för detta, beroende på mindre bärighet (smal) i akterskeppet.
En 100 liters vattenblåsa i förpiken kan också hjälpa alltså.
-Prova att segla med en rejäl person som vikt framme på pulpiten och se om det gör skillnad.

Bygg inte ut ett peke i onödan. Det går åt en hel hög med tusenlappar. Det kan vara i vägen i hamn.
Samt det är synd att försöka kringgå ett balansproblem med en så stor operation om orsaken egentligen ligger i gamla dåliga segel, trimningsfråga, fel skurna segel eller annat.

Hetaste tipset är att provsegla med ett fräscht och plant (platt, nytt , finemang) storsegel. Det kan göra vilken båt som helst till en ny båt.

Återigen-
prata med andra som har samma båt.

mvh
Anders F :)

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

http://www.turkryssare.com/

Inlägg av Peter K » tor 09 dec 2004, 21:22

Har du kikat här, http://www.turkryssare.com/

Under \"brevsvar av Per Brohäll\" står följande:
\"7.Båten verkar rätt lovgirig, kan man påverka detta ? Svar: Genom rätt skotning, sträckt förstag.\"

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 10 dec 2004, 09:17

Cthulu skrev:Hej igen, tackar för svaren, att jag seglar "fel" behöver vi knappast orda mer om :P Här är man glad att båten går framåt typ.

Hahah... det där gillade jag...

Jag har nyligen skaffat meig en Vega och aldrig själv seglat - tror att jag kommer få liknande känslor till sommaren. Ser fram emot det :P

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem

Kvällslektyr

Inlägg av Gizmo » fre 10 dec 2004, 16:31

Det finns gott om böcker i ämnet för den som vill ta det lite lugnt i naturhamnen

http://www.nautiska.se/magasinet/pilots ... category=A

Den som heter Segel & Riggtrim kommer jag ha nytta av i många år...

God Jul,
Snart är det vår!

Sumprunkarn

Inlägg av Sumprunkarn » fre 10 dec 2004, 17:56

[quote="chrise"]Hej!

Lovgirigheten kan bero på många saker :-(
Var står masten och hur mycket lutar den bakåt? Masten ska ALDRIG luta framåt, men mycket baklut kan förvärra lovgirigheten.
Hur ser seglen ut? Gamla trötta bukiga segel ger också lovgirighet. Kanske det går att trimma storen planare? Eller kanske rent av ta den till ett loft och be dom titta på den.

Om ovanstående inte är förklaringen kan båten vara felkonstruerad. Segelplanets tryckcentrum (ST) ska vara på lämpligt avstånd akter om laterplanets tryckcentrum (LT). Om båten är lovgirig trots chrises åtgärder kan lovgirigheten minskas genom att ST flyttas föröver (t ex genom peke för förseglet) och/eller genom att LT flyttas akteröver (t ex genom ett häckroder istf standardrodret). På seglarbrädor styr man genom att luta masten (ST) för- resp akteröver. Fysiken funkar likadant på stora båtar.

Viktigast att börja med är att se till att du kan plana ut storen ordentligt.

Skriv svar