Jag skulle vilja betona det som Cris nämde, just det att gamla segel
ofta är uttänjda (bukiga), särskilt storseglet, och det gör båten mer lovgirig. Håller alltså med.
Sedan har jag erfarenhet av att utöka segelytan föröver. Detta hade en dramatiskt positiv effekt på min förrförra båt, min gamla lilla Albin 57:a
Jag bytte kryssfocken till vad man skulle kalla en genua. Båten blev både mer kursstabil, och fick mer \"tryck\" i förskeppet, alltså en upprätande effekt så att båten balanserade mycket bättre. Mindre rodertryck.
Principen är helt enkelt att man flyttar fram segelytans balanspunkt.
Observera att detta måste ses till båtens individuella konstruktion. prata med andra som har samma båt.
Är båten \"baktung\" (inombordare, flera personer i sittbrunnen) något som man kanske inte tänker så mycket på i detta sammanhang, så ökar också detta lovgirigheten. Vissa båtar är mer känsliga än andra för detta, beroende på mindre bärighet (smal) i akterskeppet.
En 100 liters vattenblåsa i förpiken kan också hjälpa alltså.
-Prova att segla med en rejäl person som vikt framme på pulpiten och se om det gör skillnad.
Bygg inte ut ett peke i onödan. Det går åt en hel hög med tusenlappar. Det kan vara i vägen i hamn.
Samt det är synd att försöka kringgå ett balansproblem med en så stor operation om orsaken egentligen ligger i gamla dåliga segel, trimningsfråga, fel skurna segel eller annat.
Hetaste tipset är att provsegla med ett fräscht och plant (platt, nytt , finemang) storsegel. Det kan göra vilken båt som helst till en ny båt.
Återigen-
prata med andra som har samma båt.
mvh
Anders F