Segling i stormen i morgon?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 01 nov 2006, 00:09

Pelle!
självklart ska luckan dit igen. det är ju bara så att det regnat i stort sett hela tiden sen jag köpte båten, känns det som. men det gör inget för det är härligt att segla alla fall. jag börjar faktiskt gilla den nu efter att bara ha missat 3 dagars segling av 14 möjliga sen jag kastade den i spat. vi körde ett litet pass i söndags em mot den 606an som jag tror går (gick) bäst av dom som finns här, och det gick jättebra. hade jag suttit i den båten skulla jag inta ha varit glad efteråt. så det kändes jättebra för oss. det blev ingen segling i fredags i \"stormen\" för innan vi hann iväg ner till båten var vinden uppe i över 15 meter, så vi la ner det. men sen körde vi lö. sö. mån. tisd.
idag blev det bara ett par timmar. det blåste 13-15meter när jag ringde och kollade men eftersom min gast behövde få känna på båten i hårdvind och vi båda ville ut, så tog vi en repa. -SKITKUL!!! nytt fartrekord men utan spinnaker. GPS:en visade 13,1 knop. båten kändes nästan som en vindsurfingbräda. vi hade jävligt kul, så vi bestämde oss för att vi har den kvar och testar den nästa sommar. det troliga är väl att sen vill man kanske aldrig sälja den. skönt att man kan ändra sej.

Fredrik!
jag förstår att du tycker att det ger intryck av dåligt sjömanskap att fundera på att ge sej ut i sånt väder. jag har åxå haft IF precis som du tydligen har. jag seglade den till gotland i 17 m/s när jag precis hade köpt den. det var den värsta skitsegling jag varit med om. jag har aldrig upplevt att en båt varit så hopplös att segla i lite blåst. det var bara en jävla röta att jag inte dränkte mej den ggn. en helt hopplös båt!!! så ditt båtinnehav förklarar att du tycker som du gör. med MYn seglar vi spinnaker utan några större problem i 15 sekundmeter. jag gillar när det blåser, bara man inte sitter i en långkölad båt vars namn jag inte ens vill tänka på nåt mer. har man en båt som planar/surfar iväg på vågorna så är det INGA problem, utan bara KUL!!! du kanske skulla prova det?

Dan!
tack för att du försvarar mej fast jag bara är elak tebax :wink:
jag har inte simmat sen den 12/10 och det var frivilligt. det var 9 grader i vattnet idag så det kan nog bli ett novemberbad i slutet på veckan? men jag ska inta bada MED båten utan från båten.

Seglaren!
det är rätt! det som inte dödar härdar. håller med att det är inte vinden som är farlig uatn snarare den klantskalle som är ombord eller att man har så sopiga grejor så skiten går sönder och man försätter sej själv i ett jävligt taskigt läge.

Miwa!
bra att du seglar vidare in i november. jag tog upp seacaten igår faktiskt. det gick knappt att få upp ruffluckan på den för att den svällt så himla mkt i det fuktiga men sköna vädret. det tog jag som ett tecken på att den ville upp på land. så nu får man hålla tillgodo med 606an och Furioson. det blir ju inte så svårt att välja båt när man ska ut. min gast vill ha upp furren snart, och 606an måste väl åxå upp så småningom, så snart MÅSTE jag fixa en vinterbåt. det får väl bli en gammal stortriss för 5000:- bara man kan ta sej ut när det kommer såna här kanondagar med sol och lite is och snö på öarna och på båten.
jag har lovat mej själv och min gast att inte meka sönder alla båtar i vinter utan att vi ska ha minst 2 som är rejsklara och att jag bara ska hålla på med 1 båt åt gången och jag ska slutföra det jag börjat med innan jag börjar med nån annan båt. det SKA inte bli en till vår, som den förra, med bara en massa \"vrak\" i skjulet. när jag lyft upp seacaten så tänkte jag direkt att jag borde slipat friborden och spolat av dom så jag kunde målat den i höst. så borde jag ha börjat slipa bort gammal krakelerad färg i botten för att få en kanonbotten till nästa år. men jag lyckades få stopp på mej själv. den får va som den är så har vi 2 båtar som är klara för lidingö runt. seacaten och 606an. när jag gjort klart på allt jag tänkt fixa på MYn, då kanske jag börjar med seacaten. det gäller att skärpa till sej nu. 1 båt åt gången och göra klart det jag börjar med. det blir inte lätt :lol:
jag har alla fall lovat att jag ska börja med att göra MYn klar :D

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » ons 01 nov 2006, 10:19

Kul att du gillar 606'an (i hårdvind i alla fall :wink: ). Vänta bara tills ni får upp spinnakern i 12 m/s också...då går det riktigt fort (viss risk för bad dock så man skall väl inte börja med det mitt i vintern) Även jag får väl erkänna att den känns lite seg i lättvind men man kan få den att gå rätt fort jämfört med andra båtar då också.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 01 nov 2006, 19:58

Pelle!
det känns himla skönt att det börjar fixa till sej med känslan för båten. jag tror åxå att det kommer att kännas bättre i lättare vindar när man har andra båtar att jämföra med. den går ju inte dåligt i lättvind heller det är väl bara känslan som antyder det. i söndags när vi seglade mot en annan 606 så kändes det kanon fast det inte blåste så mkt.
spinnakern ska naturligtvis upp även i hårdare vindar, för tusan!! men jag vill känna på båten först så man vet vad som händer när fören nästan ligger under vattnet i en våg. kommer den upp igen eller dyker den? kan va bra att bilda sej en uppfattning först för att undvika bad. vad får man upp den i för fart med spinnaker i rejäl vind och stora surfvänliga vågor?

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » ons 01 nov 2006, 21:22

Jag har faktiskt ingen aning...den brutalaste segling vi gjort med 606 var sista seglingen på SM 2001 i Ystad. Det var SV vind, regn och kanske 10-12 när vi startade plus riktigt grov sjö. Vinden ökade under seglingen så det var nog närmare 15 när vi gick i mål....Känslan av skräckblandad förtjusning på sista länsen glömmer jag nog inte så länge jag lever....inte insikten \"Dj---ar vi måste gippa en gång till\" 200 m innan mål heller...Det gick bra och vi fixade tredjeplatsen i den seglingen efter två tunga 3-mansbesättnigar (vi seglar på 2). Jag lungt säga att ingen gnällde när seglingledaren skickade in oss efter en segling...det räckte bra den dan. :D

En annan 606:a gjorde en rätt cool segling i Björlanda på omvänd LYS för rätt många år sedan....Det blåste små-spik och lite till och 606:an var minsta båt och startade först förstås...problemet för oss andra som seglade större båtar var att vi inte kom närmare överhuvud taget på hela racet..jag tror största båten hade LYS på typ 1.23..606:an vann väl med 15 minuters marginal men när dom gick över mållinjen med spinnaker slappnade dom av och broachade våldsamt. Den hembyggda innermodulen i plywood sprack och båten sjönk, dessbättre på rätt grunt vatten så den var lätt att bärga. :lol:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 02 nov 2006, 17:29

vilken underbar avslutning på seglingen, att sänka båten :lol: men dom vann ju alla fall och det är ju huvudsaken. vi ska provbada MED båten i vår så vi får se hur den bär sej åt. måste fixa luckan först. så är det dax att fixa nytt flytprov. det gamla har precis passerat bäst före datumet nu. vi satsar på att köra byxelkrokenmed den nästa höst och då är det bara att hoppas på att söndagen rejs blir som förra årets. SO ca 15m/s. då blir det kul. :lol: kanske till och med skitkul. :lol: :lol: :lol: men man för väl ha MYn redo för efteranmälan, på kärran, ifall det blir lättvind.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tor 02 nov 2006, 21:52

Matsa,det har inte blivit nån mer tur sedan hemseglingen i lördags,men vilket drömväder!Inte som gårdagens storm,det var verkligen en storm.
Fredagens blåsväder var mer en kuling än detta oväder.Jag hörde till alla dom,som igår fastnade med bilen i timmar.
Många var de noll-åttor,som fick lära sig en ny dimension av ordet kissnödig! :?

Ett snökapell ska förhoppningsvis komma på plats i helgen.Är vädret bra,så blir det en liten tur på sjön.Kulingvindar hör inte till Pokusens starka sidor,men jag kände mig inte otrygg i båten.Brunnen är trevlig och bra att jobba i.Ingen racer men utmärkt som utflyktsbåt.Det räcker ganska långt så här års!

Segla på bara!
Miwa

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 03 nov 2006, 22:37

jag seglade pokus 1 gång i början av 80-talet, från karlskrona till hasslö. det tog inte så lång tid men det jag minns var att det blåste rätt bra och vi hade kryss, men det var inga problem. den känns väl rätt stadig med sin lilla köl? eller minns jag fel??

var ute med dasslocks-furioson idag. det var frost på bilrutorna när jag åkte hemifrån och termometern i bilen visade 5-6 grader kallt. lite snö var det åxå på marken. linorna i båten var halvfrusna när jag kom till båten, men solen vräkte alla fall ner. det blåste väl 6 meter och var halvvind, läns, halvvind, och på slutet ökade vinden ngt och så blev det kryss tillbaka. den kändes rätt trevlig och det var kanon å sitta i solen å jäsa, ända till det var dax å börja kryssa i den ökande vinden. SUCK!! det var ett tag sen jag seglade furioso. det är min gast som har den som husvagn till sjöss. fan va den lutade och den elendiga bo**ngstoren töjde sej i vinden och drog omkull båten ytterligare. det var ingen rolig kryss, men jag kom in i hamn till slut. det var fortfarande ett par timmar kvar till solen skulle gå ner så jag hämtade 606-seglen i bilen och drog iväg ut med den. det kändes grymt mkt bättre. jag kan väl faktiskt erkänna att det kändes riktigt bra när den plöjde genom vågorna och tog över sej otroligt mycket vatten, när jag styrde mot den lågt stående eftermiddagssolen. det blev rätt sköna surfar tillbaka sen.
imorgon hoppar jag över föråket med den breda båten och tar den lilla direkt. den breda är lika bra att ta upp nu för husvagnar ska man väl bara använda på sommaren? det kändes jävligt skönt att jag hann ta en tur med 606an som avslutning på dagen. jag har nog redan börjat bli beroende av den, tror jag?? men det gör inget :lol:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 03 nov 2006, 23:55

matsa skrev:jag seglade pokus 1 gång i början av 80-talet, från karlskrona till hasslö. det tog inte så lång tid men det jag minns var att det blåste rätt bra och vi hade kryss, men det var inga problem. den känns väl rätt stadig med sin lilla köl? eller minns jag fel??

var ute med dasslocks-furioson idag. det var frost på bilrutorna när jag åkte hemifrån och termometern i bilen visade 5-6 grader kallt. lite snö var det åxå på marken. linorna i båten var halvfrusna när jag kom till båten, men solen vräkte alla fall ner. det blåste väl 6 meter och var halvvind, läns, halvvind, och på slutet ökade vinden ngt och så blev det kryss tillbaka. den kändes rätt trevlig och det var kanon å sitta i solen å jäsa, ända till det var dax å börja kryssa i den ökande vinden. SUCK!! det var ett tag sen jag seglade furioso. det är min gast som har den som husvagn till sjöss. fan va den lutade och den elendiga bo**ngstoren töjde sej i vinden och drog omkull båten ytterligare. det var ingen rolig kryss, men jag kom in i hamn till slut. det var fortfarande ett par timmar kvar till solen skulle gå ner så jag hämtade 606-seglen i bilen och drog iväg ut med den. det kändes grymt mkt bättre. jag kan väl faktiskt erkänna att det kändes riktigt bra när den plöjde genom vågorna och tog över sej otroligt mycket vatten, när jag styrde mot den lågt stående eftermiddagssolen. det blev rätt sköna surfar tillbaka sen.
imorgon hoppar jag över föråket med den breda båten och tar den lilla direkt. den breda är lika bra att ta upp nu för husvagnar ska man väl bara använda på sommaren? det kändes jävligt skönt att jag hann ta en tur med 606an som avslutning på dagen. jag har nog redan börjat bli beroende av den, tror jag?? men det gör inget :lol:
Matsa,

Låter gott! Man kan bli beroende av betydligt sämre saker, kul att du börjar uppskatta den.

/Dan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 04 nov 2006, 00:43

hejDan!
kul att du lever fortfarande!!! jag började nästan undra om det hade hänt nåt??? ......eeh, ja på båtfronten alltså :lol:
jag måste sova en stund nu så man orkar segla imorrn igen. HDG/m

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 04 nov 2006, 19:08

Nu är snökapellet klart!
Inte det mest välgjorda,men det håller vätan ute.
Kostnad:Öljetter och stroppar från Biltema, 93:50 (jag hade en rulle tjock byggfolie som blev kapellduk).
Sett på lite avstånd ser det nästan seriöst ut! :lol:

Bra att känslan för 606:an börjar infinna sig.-\"Gräv där du står!\" som Anders S skrev i en av Dan´s trådar.

Matsa,du minns helt rätt. Pokusen är stadig för att vara en liten köljolle.
Jag plockade ner focken ganska snabbt i förra fredagens blåsväder och fortsatte för revad stor.Båten seglade sig själv,när jag buntade ihop focken.Den lovade i byarna och föll sedan av i en slingrande färd mot lovart.Jag kunde jobba med focken utan oro för att båten skulle gå omkull.
När vinden hade ökat och sjöröken kom flygande,vägde jag för lätt och fick söka lä.
Med en gast och små plana segel hade det nog kunnat gå att fortsätta,trots hård vind.Nu hade jag inte det,så det fick räcka som det var,men jag kommer inte att lägga pengar på nya segel.Det får gå med dom gamla Marinmanseglen.Det är en sport i sig,att komma ut vintertid till en minimal kostnad.

Hur går det med vinterplanerna för er andra då,blir de nå´t?

Miwa

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 04 nov 2006, 19:50

Apropå ditt kapell Miwa.
När jag sydde mitt första sittbrunnskapell var första kommentaren ifrån båtgrannen som är en mycket snäll människa.

> Calle har du byt båten mot en diligens. :lol:
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 04 nov 2006, 21:56

Miwa!

kan du inte lägga in en bild på ditt nya kapell? :lol: det vore kul att se hur det blev. det behöver inte vara världens snyggaste, bara det fungerar bra. med lite snö på ser det garanterat kanonbra ut. det låter ju bra med seglingsegenskaperna. ska du ha båten i spat hela tiden eller tänker du slänga i när du vill ut? det blir oftast rätt isigt på land vid ramperna så det blir lite slirigt att ta sej upp med bilen tror jag?

snöfall och lugnt på fm idag. tänkte nästan åka och kika på vinterbåt. det har kommit av sej lite och nu börjar jag inse att det snart är brådis om det ska bli nån vinterbåt till vintern. man blir så trött när folk inte bryr sej om att annonsera bara för att det är vinter snart. finns snart inga båtar kvar att köpa :(
vid halv elvatiden så började det blåsa så jag blåste av vinterbåtskollarplanerna och blåste ner till båten istället. snöfallet hade övergått i regn och vinden ökade. kanon!! det blev en 4 timmarsrepa med 606an. kryss utåt i fruktansvärd oseglingsbar motsjö. ett jäkla stampande så jag trodde båten skulle gå sönder och vågor som slog rätt upp på däck och vidare rakt in i båten. så småningom blev det dax att vända och surfa hemåt. naturligtvis vred vinden åxå samtidigt som den ökade, så spinnakern som blivit plaskvåt av allt vatten i båten fick tyvärr inte komma upp på tork. den får torka i garaget inatt istället. det blev god fart alla fall hem igen. hade inte med GPS:en idag, det blev inget fartrekord, men det gick undan så det var skitkul. sjön var rätt gropig. var i hamn lagom till det mörknade. det blev mackor i bilen efteråt och regnet smattrade lite lagom skönt på biltaket. en kanonfin dag trots att solen lyste med sin frånvaro. jag såg inte en enda båt ute varken igår eller idag.
jag måste se till att fixa vinterbåt snart. det känns skitjobbigt om man inte ska komma ut på sjön.
fast idag började jag funder på det där med trailerbart igen. en sån man kan lägga i själv. då kan man bara dra iväg helt utan nån som helst planering. bara man hittar en ramp eller nåt annat ställe att sjösätta på. inte helt fel. fast blir det en sån båt så får jag nog hoppa över vinterbåt. det blir lite väl mycket av det goda. tror jag :? ???? /m

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » sön 05 nov 2006, 15:21

Ok,här kommer en bild...
Ingen Wells Fargo modell Calle,snarare en drivbänk för tomater! :oops:
Det är dock betydligt torrare ombord.Igår låg det tre cm is i fotbaljan och snö överallt,idag var det nära nog snustorrt!

Bild

Så länge det är isfritt får den ligga i,men hittar jag en billig trailer slår jag till.
Det vore perfekt att traila till isfritt vatten senare i vinter,sjösätta,segla och sedan traila hem igen.
Fundera på det Matsa och alla hugade vintersglare!
Kanske att vi kunde segla om Sailguide Midvinter´s Cup?
Admin.får fixa bucklan...?!
(jag vet var man får tag i fler billiga Pokusar. 8) )

Miwa :twisted:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 05 nov 2006, 21:52

skitläckert!! är det (snö-) stormsäkert??
om jag köper en pokus så åker vi till västkusten veckan innan båtmässan i gbg och har träningsläger :lol:

det sket sej med segling idag :cry:
jag kom ner till båterna och det blåste som faan rätt in i hamnen och naturligtvis rakt från sidan. det kändes som det skulle bli lite jobbigt att bara ta sej ut eller in på platsen. det blir så himla dåligt lä när alla andra tar upp sina båtar. jag åkte till båtskjulen och möblerade om lite. jag städade undan ruffMYn och ställde den i ett annat skjul, så jag slipper se den. det kändes genast bättre och det blev mkt trevligare därinne. det dåliga samvetet kryade åxå på sej en aning när jag slipper se den. den får stå kvar i det andra skjulet till den blir såld.

imorrn var det nån jäkla utbildning på dagtid. fan åxå! sånt stjäl seglingstid. men på tisdag då ska jag ut igen!!

har funderat mer på vinterbåt. ringde på en båt på fm när jag insåg att det inte skulle bli segling idag, men den var troligtvis såld. det kanske får bli en stortriss? eller en pokus?? dom nyare trissarna är sämre att gå på när däcket blir isbelagt, men dom gamla är så himla fula :? fast däcket är nog säkrare. mindre badrisk. bra med liten båt för annars blir man genomsvettig innan man ens har hissat seglen. /m

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 05 nov 2006, 23:49

Miwa

Det där ser himmla snuggt o praktiskt ut, inget att skämas för.
Min skäms jag för men den gör sitt jobb.. :wink:
Calle

Se gla ut

Skriv svar