självklart ska luckan dit igen. det är ju bara så att det regnat i stort sett hela tiden sen jag köpte båten, känns det som. men det gör inget för det är härligt att segla alla fall. jag börjar faktiskt gilla den nu efter att bara ha missat 3 dagars segling av 14 möjliga sen jag kastade den i spat. vi körde ett litet pass i söndags em mot den 606an som jag tror går (gick) bäst av dom som finns här, och det gick jättebra. hade jag suttit i den båten skulla jag inta ha varit glad efteråt. så det kändes jättebra för oss. det blev ingen segling i fredags i \"stormen\" för innan vi hann iväg ner till båten var vinden uppe i över 15 meter, så vi la ner det. men sen körde vi lö. sö. mån. tisd.
idag blev det bara ett par timmar. det blåste 13-15meter när jag ringde och kollade men eftersom min gast behövde få känna på båten i hårdvind och vi båda ville ut, så tog vi en repa. -SKITKUL!!! nytt fartrekord men utan spinnaker. GPS:en visade 13,1 knop. båten kändes nästan som en vindsurfingbräda. vi hade jävligt kul, så vi bestämde oss för att vi har den kvar och testar den nästa sommar. det troliga är väl att sen vill man kanske aldrig sälja den. skönt att man kan ändra sej.
Fredrik!
jag förstår att du tycker att det ger intryck av dåligt sjömanskap att fundera på att ge sej ut i sånt väder. jag har åxå haft IF precis som du tydligen har. jag seglade den till gotland i 17 m/s när jag precis hade köpt den. det var den värsta skitsegling jag varit med om. jag har aldrig upplevt att en båt varit så hopplös att segla i lite blåst. det var bara en jävla röta att jag inte dränkte mej den ggn. en helt hopplös båt!!! så ditt båtinnehav förklarar att du tycker som du gör. med MYn seglar vi spinnaker utan några större problem i 15 sekundmeter. jag gillar när det blåser, bara man inte sitter i en långkölad båt vars namn jag inte ens vill tänka på nåt mer. har man en båt som planar/surfar iväg på vågorna så är det INGA problem, utan bara KUL!!! du kanske skulla prova det?
Dan!
tack för att du försvarar mej fast jag bara är elak tebax
jag har inte simmat sen den 12/10 och det var frivilligt. det var 9 grader i vattnet idag så det kan nog bli ett novemberbad i slutet på veckan? men jag ska inta bada MED båten utan från båten.
Seglaren!
det är rätt! det som inte dödar härdar. håller med att det är inte vinden som är farlig uatn snarare den klantskalle som är ombord eller att man har så sopiga grejor så skiten går sönder och man försätter sej själv i ett jävligt taskigt läge.
Miwa!
bra att du seglar vidare in i november. jag tog upp seacaten igår faktiskt. det gick knappt att få upp ruffluckan på den för att den svällt så himla mkt i det fuktiga men sköna vädret. det tog jag som ett tecken på att den ville upp på land. så nu får man hålla tillgodo med 606an och Furioson. det blir ju inte så svårt att välja båt när man ska ut. min gast vill ha upp furren snart, och 606an måste väl åxå upp så småningom, så snart MÅSTE jag fixa en vinterbåt. det får väl bli en gammal stortriss för 5000:- bara man kan ta sej ut när det kommer såna här kanondagar med sol och lite is och snö på öarna och på båten.
jag har lovat mej själv och min gast att inte meka sönder alla båtar i vinter utan att vi ska ha minst 2 som är rejsklara och att jag bara ska hålla på med 1 båt åt gången och jag ska slutföra det jag börjat med innan jag börjar med nån annan båt. det SKA inte bli en till vår, som den förra, med bara en massa \"vrak\" i skjulet. när jag lyft upp seacaten så tänkte jag direkt att jag borde slipat friborden och spolat av dom så jag kunde målat den i höst. så borde jag ha börjat slipa bort gammal krakelerad färg i botten för att få en kanonbotten till nästa år. men jag lyckades få stopp på mej själv. den får va som den är så har vi 2 båtar som är klara för lidingö runt. seacaten och 606an. när jag gjort klart på allt jag tänkt fixa på MYn, då kanske jag börjar med seacaten. det gäller att skärpa till sej nu. 1 båt åt gången och göra klart det jag börjar med. det blir inte lätt
jag har alla fall lovat att jag ska börja med att göra MYn klar