orkanen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

orkanen!

Inlägg av Eirisch » lör 08 jan 2005, 20:24

Hej

Undrar om någon drabbats av orkanens framfart? Är själv väldigt nervös inför morgondagens utflykt till Björlanda. Vågar inte ut dit nu med fara för mitt liv. Man vet ju hur mycket bråte som flyger omkring där bara i lätt bris!

ole

orkan

Inlägg av ole » lör 08 jan 2005, 20:38

Om du klickar in på: http://www.marinan.com/
och klotterplank segel, så fins diskution och bilder
:roll:

Lasse Lundell

Orkanen

Inlägg av Lasse Lundell » lör 08 jan 2005, 20:47

:lol: Även på Fendern diskuteras det
http://www.fendern.se/

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av carlnilsjonas » lör 08 jan 2005, 20:50

Ohoj!

Vet inte ännu, men jag misstänker att vi kommer att få sota för snålheten att ha en billig pressenning från claes ohlson efter detta.

Tänkte dela med mig av ett litet tips för att få en billig pressenning att hålla lite bättre:

De öljettringar som är tänkta som fästpunkter för repen man fäster pressen med är inget vidare eftersom de koncentrerar stor kraft till ett litet område.

Detta kan man avhjälpa genom att i stället lägga en sten av ungefär en golfbolls storlek i pressenningen och knyta repet om under så att man så att säga har klätt in stenen/bollen. På det här sättet sprids belastningen något. (om ni tycker att jag förklarar otydligt, kan jag hänvisa till ett höstnummer 2004 av praktiskt båtägande där det finns avbildat. Minns tyvärr inte vilket nummer)

Vi har haft stor glädje av detta - återstår att se om det håller för den här brutala stormen.

lev gott!

Jonas

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » lör 08 jan 2005, 23:59

låter som en användbar metod även efter att öljetterna gjort sitt.

Får se i morgon om det finns nåt kvar att tillämpa tekniken på!

Oskar

Billig presenning

Inlägg av Oskar » sön 09 jan 2005, 13:05

Jag använder också billig presenning men räknar bara med att använda den 1 år. Varje vår slänger jag den. Skönt sätt att slippa hantera en smutsig presenning hemma i garaget på sommaren. Prismässigt är det nog också en helt OK affär att köpa en ny varje år i stället för att köpa en dyr, tung, hållbar presenning.

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av carlnilsjonas » sön 09 jan 2005, 14:37

Ohoj!
Min flickvän har inspekterat båten nu på eftermiddagen (den ligger i Almösund, på Tjörns nordöstra sida).
Den billiga pressenningen har hållit måttet med de inknutna stenarna.
Lättad och nöjd är jag beredd att ytterligare rekommendera metoden beskriven här ovanför.
Lev gott!
Jonas

Knut

Orkanen

Inlägg av Knut » sön 09 jan 2005, 18:52

I går var man nöjd med att ha båten inomhus under vintern!

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » sön 09 jan 2005, 22:07

OJ, jag har slagit rekord i hur många revor man kan få i en 5*7m presenning!

asdsj
Platinamedlem

Ordentlig pressenning

Inlägg av asdsj » tor 13 jan 2005, 21:35

Jag var nere i marinan i söndags. Det syntes tydligt vilka som köpt billig presenning, för dessa båtar var nu otäckta.
Flera av dessa pressenningar hade klyvits i mitten och låg på var sin sida av båtarna. Billig i inköp men mycket bekymmer, plus att båten står oskyddad efter stormen. Satsa på n riktig presenning.

Stefan

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 14 jan 2005, 08:04

Tja, i den hamnen jag ligger är det lika stora skador på billiga och dyra presenningar. I stormar som denna spelar det nog ingen roll vilken pressenning man har.

Jens K

Inlägg av Jens K » fre 14 jan 2005, 09:43

Den enda båten som vält i min klubb hade dyr presenning. Dessutom fast surrad i båten, så den sitter kvar fint fortfarande efter vältningen, med ställning och allt. Jag undrar om inte just den där pressens extra vindfång fick båten att välta. Jag föredrar att pressen går sönder jämfört med att den drar omkull båten faktiskt.

Sten

Ehhh presenning är väl lilla problemet?

Inlägg av Sten » ons 19 jan 2005, 15:42

Visst kan det vara småkul o resonera om olika presenningar. Men med tanke på vindarna skulle jag vara betydligt oroligare för andra skador på båten med tanke på hur olika folk gör när dom vinterförvarar båten.....Vad somhelst kan hända!

ronnieb
Trogen medlem

Inlägg av ronnieb » lör 22 jan 2005, 05:19

Var nere i Fiskebäck dagen efter stormen.
Presseningen och båten mådde bra, men vår granne akteröver hade fäst en tamp från sin pressening i bocken vi har akterut.
Den hade flyttat sig en bra bit..
Var lite upprör ett tag...

Skriv svar