Tampar på däck under vintern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
FredrikW
Diamantmedlem

Tampar på däck under vintern?

Inlägg av FredrikW » lör 02 dec 2006, 18:34

Hej!

Bör man ha tampar på däck under vintern eller kan de bli mögliga? Jag har bommen surrad på däck med tillhörande tampar som går ned till avlastarna. Jag funderar på att lägga in bommen i båten. Det är dock smidigt att ha den kvar på däck, då mycket av tamparna kommer vara redo i sina positioner inför riggning i vår.

Jag har tagit bort allt annat, dvs självslående fockskot, backstagstamp, storskottravartamp, mm

Båten ståer väl täckt med en NOA däckställning och ny transpararent press som täcker väl.

Tacksam för feed back.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » lör 02 dec 2006, 20:47

Ingen fara, gör du inte något ovanligt dumt, så händer inget.

Ovanligt dumt är att lägga dem i en plastpåse t.ex.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » lör 02 dec 2006, 21:33

Annars är bästa sättet att förlänga livet på tampar att ta hem dom och köra dom i tvättmaskinen. 40 grader med lite vanligt tvättmedel och sköljmedel gör susen. Om man inte vill trassla upp det resulterande nystanet kan man lägga dom i nätkassar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 02 dec 2006, 21:46

Hänger tamparna torrt och luftigt skall det nog gå bra. Har du en täcksställning kan du ju lyfta upp tamparna från däck och låta dem hänga kransade i ställningen.

Pelles tips följer jag varje år och särskilt med tampar som legat ute mycket. De blir inte bara snygga, utan rena också. För svåra fall (haha) kan man också använda högtryckstvätten.
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 03 dec 2006, 20:01

Jag lyfte tamparna från däck med pressenningstamp fäst i NOA-ställningen, blev riktigt bra tillslut! Tack för tipsen! Ska tvätta ankartampen nu... :lol:

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » sön 03 dec 2006, 21:30

Jag har tvättat mina tampar tidigare, men så såg jag på Benn's hemsida att man inte ska tvätta. Man påstår att fibrerna försvagas.
Därför ligger allt i en hög otvättade fortfarande. Olika bud.....

Blir mina dyra dynemalinor förstörda av tvättmaskinen?
Stefan

ember
Erfaren medlem

Inlägg av ember » sön 03 dec 2006, 21:50

Ta hem dem, spola av dem med färskvatten, ev köra i tvättmaskin. Häng sedan luftigt och torrt till nästa säsong :-)

/Pontifex Maximus

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » sön 03 dec 2006, 22:10

SteX skrev:Jag har tvättat mina tampar tidigare, men så såg jag på Benn's hemsida att man inte ska tvätta. Man påstår att fibrerna försvagas.
Därför ligger allt i en hög otvättade fortfarande. Olika bud.....

Blir mina dyra dynemalinor förstörda av tvättmaskinen?
Man skall vara försiktig med skalade dynemalinor i tvättmaskin, speciellt om kärnan är löst slagen då det kan lätt bli kinkar på den. Om höljet är kvar har jag aldrig sett negativ påverkan vid tvätt i 40 grader

Skriv svar