Tampar på däck under vintern?
Tampar på däck under vintern?
Hej!
Bör man ha tampar på däck under vintern eller kan de bli mögliga? Jag har bommen surrad på däck med tillhörande tampar som går ned till avlastarna. Jag funderar på att lägga in bommen i båten. Det är dock smidigt att ha den kvar på däck, då mycket av tamparna kommer vara redo i sina positioner inför riggning i vår.
Jag har tagit bort allt annat, dvs självslående fockskot, backstagstamp, storskottravartamp, mm
Båten ståer väl täckt med en NOA däckställning och ny transpararent press som täcker väl.
Tacksam för feed back.
Bör man ha tampar på däck under vintern eller kan de bli mögliga? Jag har bommen surrad på däck med tillhörande tampar som går ned till avlastarna. Jag funderar på att lägga in bommen i båten. Det är dock smidigt att ha den kvar på däck, då mycket av tamparna kommer vara redo i sina positioner inför riggning i vår.
Jag har tagit bort allt annat, dvs självslående fockskot, backstagstamp, storskottravartamp, mm
Båten ståer väl täckt med en NOA däckställning och ny transpararent press som täcker väl.
Tacksam för feed back.
Hänger tamparna torrt och luftigt skall det nog gå bra. Har du en täcksställning kan du ju lyfta upp tamparna från däck och låta dem hänga kransade i ställningen.
Pelles tips följer jag varje år och särskilt med tampar som legat ute mycket. De blir inte bara snygga, utan rena också. För svåra fall (haha) kan man också använda högtryckstvätten.
Pelles tips följer jag varje år och särskilt med tampar som legat ute mycket. De blir inte bara snygga, utan rena också. För svåra fall (haha) kan man också använda högtryckstvätten.
Anders S
Man skall vara försiktig med skalade dynemalinor i tvättmaskin, speciellt om kärnan är löst slagen då det kan lätt bli kinkar på den. Om höljet är kvar har jag aldrig sett negativ påverkan vid tvätt i 40 graderSteX skrev:Jag har tvättat mina tampar tidigare, men så såg jag på Benn's hemsida att man inte ska tvätta. Man påstår att fibrerna försvagas.
Därför ligger allt i en hög otvättade fortfarande. Olika bud.....
Blir mina dyra dynemalinor förstörda av tvättmaskinen?