Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Miwa skrev:Det är nog billigare Dacron än i dina dukar MiniMe,och de töjer sig för mycket för min smak.
Men vi kan ju alltid segla om saken...
Lidingö Runt kanske?
Hälsn.Miwa
det blir svårt att hinner med nästa år med Lidingö runt, kanske runt Lidingö. Jag är tvungen att göra en epoxibehandling och då krävs det rätt temeraturer. Vidare kan jag kanske passa på att spackla upp kölen och bygga nytt roder. Men du är hjärtlig välkommen till Västerås också. Lögarängsregattan seglas utanför piren här och det diskuterades att har flera starter (organiseras av de tre största segelföreningar här). sedan är det på tapeten att segla även en tävling veckan efter Byxelkroken här.
Det med Dacron är sådan sak. det finns en hel del i det sortimentet från billig sk-tdacron till de ömtåliga racingdacron som HTP@plus eller Polycote ripstopp men ändå pratas i det sambandet endast om dacron när man jämför med laminat segel.
Det gäller väl att anpassa för båttypen och skulle antagligen också satsa som Guitar Nilsson föreslog, dacron i storen (kanske high aspect) och laminat (t.ex. något med pentex-fiber) i genuan för en Maxi77.
Vill man ha riktig man skapar uppmärksamhet så kanman på fundera på X-Ply monofilm. Endast för mindre lättare båtar lämpligt och mycket bökigt att hantera men det ser häftig ut...

-
matsa
- Diamantmedlem
jaha du Miwa!
då blir det väl vi 2 som får göra upp då på lidingö

inte för att jag vet vilken båt vi kör med, men vi hamnar väl i snigelklassen vad jag än kommer med. det är bra att ha nån framför att följa efter

vi ses på startlinjen.
MiniMe vill fixa till sin båt i botten så att den ser snygg ut när han ska köra på högkant och visa kölen på byxelkroken nästa år. det får man väl ha förståelse för. bara bilderna blir bra. för det skulla se bra tråkigt ut med en rostig köl som tittar upp ur vattnet. för nog lär det luta om man bara har dacronsegel ombord.
det där med att dacronseglen på en liten båt blir lättare köper jag inte. hellre ngt tyngre segel i så fall, som håller formen och inte drar omkull båten. tänk bara va lite spinnakern väger och ändå drar den omkull båten så mycket. är inte det konstigt
skoja bara!!!
jag tror att även han köper riktiga segel nästa gång. det är ganska praktiskt att kunna använda dom när det blåser åxå

man får väl retas lite va???????????

-
Anders S
- Diamantmedlem
Några kommentarer:
Vissa klassregler förbjuder \"exotiska material\", och då kan det bli dacron, även om det sakligt sett varit bättre med ett dyrare material.
Laminatdukar för \"cruisingbruk\" finns i många kvalisorter. Vill man ha en formstabil duk som ligger mellan Kevlar och vanlig \"bonn-dacron\" kan man titta på Pentex - prisskillnaden är inte så förfärligt stor.
Skall seglet vanligen rullas, eller kommer det oftast att vikas (läs \"skrynklas\")? I det senare fallet skall man fundera en extra gång innan man köper extra dyr duk - det finns mer eller mindre tålig duk även där. Det finns för övrigt dacrondukar som är så hårt dopade att de också blir dåliga av att skrynklas.
Anders S
-
arnold_s
- Silvermedlem
Är det någon som har erfarenhet av NorLam från North Sails? Hur står sig detta i förhållande till andra cruisinglaminat?
Arnold S
-
dator9
- Platinamedlem
Jag kikade i klassregeln för Maxi77 som ju trådpostaren frågar om: Laminatduk är tillåten i genuan men inte i storen. Återupprepar mitt tips: Köp segel som mäter in från någon som har bevisat att denna kan sy segel till klassen. Det är värt de extra pengarna.
Kommentar till kommentaren om rabiata segelmakare: Det finns väl framförallt en som gjort sig känd för att vara extra rabiat och rent av rätt otäck. Undar om vi menar vi samme man?
Kommentar till kommentar om seglens känslighet. Så känsligt som hårdtempererad dacron finns väl nästan inte?
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
matsa skrev:det där med att dacronseglen på en liten båt blir lättare köper jag inte. hellre ngt tyngre segel i så fall, som håller formen och inte drar omkull båten. tänk bara va lite spinnakern väger och ändå drar den omkull båten så mycket. är inte det konstigt
skoja bara!!!
jag tror att även han köper riktiga segel nästa gång. det är ganska praktiskt att kunna använda dom när det blåser åxå

man får väl retas lite va???????????

kan det vara så att seglets form är också avgörande? jag skulle undrar hur mycket mer värsting dacronet töjer sig jämfört med kevlar på en mindre lätt båt. Jag trodde alltid att töjning har viss samband med krafterna som verkar???

Men kanske får jag tänka om???
Jag såg förresten resultaten av den norska systerbåten med laminatsegel (jag gissa Kevlar). I år gick det dock inte lika bra för de.
Jag är övertygad om att det finns en stor skillnad mellan dacron och Kevlar redan på t.ex. de flesta 30 footare och större båtar
-
matsa
- Diamantmedlem
he he!
du kommer att märka hur mkt det töjer sej den dag du ger dej ut i lite mer \"normala\" vindar. fast inte förrän den dag du får \"riktiga\" segel kommer du att inse hur grymt stor skillnad det är. jag lovar....

den som inte dränker sej få se, om några år...

-
Anders S
- Diamantmedlem
Om vi skall lyfta tråden från Kevlarens Förträfflighet, så bör ju den stora visdomen vara att man skall samråda med sin segelmakare, i alla fall om man inte är MYCKET väl insatt i olika dukars egenskaper och fördelar. Man har naturligtvis stor glädje av att vara påläst innan man beställer, för då ställer man bättre och mer meningsfulla frågor. Lyssna kritiskt till goda råd om dukval etc, och låt segelmakaren lämna input, där också. Nya material(kombinationer) kommer hela tiden, och det som var \"bäst i test\" förra året behöver inte vara det detta året. Segelmakarna syr helst i de material de behärskar och är vana vid, vilket kan vara ett annat skäl att låta dem vara med och bestämma.
Och ja, hårdtempererad (dopad) RäserDacron är ömtålig (fråga mig, en luttrad jolle-roadie/sponsor...). KrusingDacron, däremot är flexibel och smidig - det är ju liksom poängen. Och vet segelmakaren vad han gör så syr han seglet så det töjs \"lagom\" för vindstyrkan det är tänkt för. Men man får heller inte på långa vägar den bredden i prestandan som man får i en stummare duk. Å andra sidan får man ett segel som fjädrar och håller bättre för överbelastning. Var sak på sin plats, liksom.
Jag misstänker att den tidigare omnämnde \"segelmakaren\" har initialerna PK?
Anders S
-
dator9
- Platinamedlem
Men känslan av att hissa en ny genua i hårdtemåpererad dacron som låter som en aluminiumplåt är obetalbar
På en sådan liten båt som maxi77 där räsersegel är såpass \"billiga\" jämfört med större båtar skulle inte jag tvekat. När genuan är slut efter några år så är det inte hela världen att köpa en ny igen.
-
dator9
- Platinamedlem
Angående din gissning: No comments. Jag vill inte ha en massa otrevliga saker i min inkorg om du förstår vad jag menar.
-
GoranA
- Platinamedlem
Det är intressant att följa diskussionen, även om jag inte hänger med på allt. Vad jag förstått så är Kevlar bättre än Dacron, men jag trodde att Kevlar var svindyrt?
Har bara seglat en säsong med Maxin, och konstaterat att speciellt i lätta vindar på kryss blir jag frånseglad så det stänker om det, både i höjd och fart. Visserligen av större båtar men ändå..
Seglar mest med familjen, så när det blir upp mot 10 m/s så rullar vi in en bit även om båten klarar mer. (Men familjen växer ju och blir mer sjövan också

)
Men det låter som att även om man mest crusingseglar så ger ett tävlingssegel mer seglarglädje?
hälsningar Göran
-
dator9
- Platinamedlem
Det är som du ser litet olika åsiketer om den frågan. Men att köpa nya fina seglel från en segelmakare som kan båttypen + nedlagt jobb på fin botten och träning så kan du \"hämnas\" på de som körde om dig.
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Tyvärr är det ofrånkomligt att bli omseglad av större båtar, detta gäller nästan i alla lägen. Speciellt när det gäller en Maxi77, och kryss.
Köp ny genua när du tycker att den du har står som en påse nötter! Då känner du ett lyft.
Själv tycker jag att det är bra med en genua som håller formen (= bra duk av något slag). Och då är det bra om den ursprungliga formen är bra.
Men så kritiskt är det inte till en Maxi77, den är så väletablerad att det finns att få bra från flera håll.
Min erfarenhet är att en bra dacronduk håller sig bra, i många år, bara man inte seglar ut den. Självfallet håller en Kevlarduk formen bättre, tål mer vind, men livslängden för cruising kan mycket väl vara kortare!
Dessutom är det attans bra att ha en som är lite högt skuren så att skothornet kommer upp en båt. Kanske en 135%. Då får man bra sikt föröver (extremt bra i skärgårdssegling), och seglet kan användas i ett stort vindregister.
För kappsegling är valet enkelt: dyrt material, 150%, och bästa segelmakaren.
För cruising ser inte valet likadant ut. Där hävdar jag: 135%, material som håller länge och en kostnadseffektiv segelmakare.
- begär offerter. Många segelmakare listar segel till Maxi77 som standardvara. Kolla!
- bla av av denna tråd har det framkommit att segelmakare i högsta grad är personligheter. Somliga svarar när man frågar om offert, andra inte. Somliga är hetsiga, andra inte. osv. VÄlj vad du vill ha.
/J
-
Anders S
- Diamantmedlem
För att piska ämnet helt till döds; det finns ju många steg mellan det allra enklaste alternativet och ett racingsegel i absoluta toppklassen. Jag tror (tycker) att man bör avstå från båda ytterligheterna.
Problemet med de allra enklaste seglen är dukval och utförande. Skall det bli billigt gäller det att kapa kostnader (hantverk, duk). Alla kända tillverkare har enkel och mer påkostad duk, så leverantörsnamn säger inte så mycket.
Problemet med de allra \"vassaste\" seglen är att man betalar fantastiska pengar för mycket marginella förbättringar. en prisskillnad på 50 % ger kanske 2 % bättre (segel)prestanda (det är mycket, när allt annat är lika, men det brukar det inte vara annat än på högsta elitnivå).
Anders S
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Anders, du lyckades inte. Ämnet lever i bästa välmåga. Tråden kan bli hur lång och yvig som helst!
- skall jag gnälla lite till över att Boding i Stocken inte svarar på förfrågan?
- och var det inte en artikel i PXTR om en Maxi95 där de använde helgjutna segel ...
- dukar & form, ...
I sak tycks vi vara hyfsat överens, extremerna är inte intressanta i fall som detta.
Men jag är lite undrande över att du fick så liten prisdiff på en genua mellan Lundh och Kabat. (är det bara 10%, där är det bäst att beställa lokalt. Men hur blev det så lite?).
/J