Off topic:)
Som du säger Anders, så är det, alla led lägger på en massa på priset, det dubbla räcker nog inte alltid på Watski. Jag köpte ett gäng block hos Viking i våras, bland annat 5 Lewmar 80m racing, jäkla fina block, men lite tunga, de kostar hos de flesta handlare ca 1400 st, Viking tyckte det var dyrt så de tog bara typ 1200, jag fick en bra rabbat på mässan och lite extra mängd rabatt har ja för mig, slutade på 880kr blocket, då räknade Janne ut att han knappt tjänade något på dom:) Så importören lägger på, men framförallt tror jaLewmar gör en jäkla bra vinst:)
I fallet Garhauer så slipper man alla mellanhänder eftersom man kan köpa direkt från fabrik, där har du många kr i reducerat pris:) Sen är ju grejer generellt mycket billigare i USA. Visst kan de ju använda typ 304/A2 stål, men det tror ja inte. Köper ja några block och det händer nåt, då kommer ja utnyttja följande: All blocks, as every Garhauer part, come with our 10 year unconditional guarantee.
Så om de kan garantera 10år så:) Det gör inte Lewmar vad ja vet.
I fallet Karver, ja där slipper man iaf Watskiledet, alltså köper från agenten Doghousemarine, plus att det är mycket mycket mindre material och arbete på deras block, följdaktligen borde de då vara billigare:) Vilket de är. Kolla på deras sajt,
www.karver-systems.com verkar vara bra grejer:) Kanske får bli en sådan rulle till gennackern:) Isåfall med deras falllås, sådan skulle jag vilja ha på alla mina fall, skulle ju minska mastkompressionen från fallen med hälften, typ från 800 till 400 kilo grovt räknat:) Måste se vad de kommer kosta:)
Åter till peket:) Om jag har förstått seglarens ambitioner rätt så vill han \"bygga\" en så optimal båt som möjligt, inte någon kass lysmaxad båt. Lystalet får bli vad det blir verkar det som, sund inställning tycker jag. Han föreslog själv 1.5meter, vilket är långt mer än vad Lys skulle tillåta på den båten. Han är ändå redan inne på cert för länge sen
Förresten, bad om en offert på fathead stor i D4 kolfiber idag från Gran, till Wasan, ja vill oxå ha ett stort storsegel:) Och en gennacker till.
//Robin