Hur långt peke?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 04 jan 2007, 13:30

SWE54 skrev:Det finns ju ytterliggare en sak som skulle tala för ett högre LYS tal.
Man fyller ju gapet mellan spinnaker och genua vilket höjer båtens totala prestanda. Tittar man på polardiagram syns detta. Högre farter vid branta slörar och halvvindar.
Nja, så är det väl inte riktigt. Skall man LYS-segla så får man använda gennaker ELLER spinnaker. INTE både och. Dvs om du väljer att anmäla dig med gennaker får du räkna med att förbättra "halvvinds-egenskaperna", om du däremot anmäler dig med Spinnaker förbättrar du "läns-egenskaperna".

VOR, IACC och kanske andra reglementen tillåter däremot att du seglar med båda typerna av segel under samma tävling.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 14:16

Jo visst är det ju så.
Men om du köper en gennaker med samma yta som din spinnaker och anmäler det till LYS kommitten så får du höjt lys pga detta bla..
Det handlar väl ändå till sist om båtens möjliga prestanda.
För du undrade väl om du fick högre LYS med en gennaker med samma yta som din spinnaker...?
Och det får du troligen...

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » tor 04 jan 2007, 14:31

[quote="HansNja, så är det väl inte riktigt. Skall man LYS-segla så får man använda gennaker ELLER spinnaker. INTE både och. .[/quote]

Det är delvis sant. Enligt reglerna får man utan LYS-mätbrev byta ut sin spinnaker mot en LYS-gennaker som är lite mindre än spinnakern och som halsas på CL max 0.33J framför förstaget. Med LYS-mätbrev och (troligen) högre LYS-tal kan du göra vad du vill.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 04 jan 2007, 15:42

Robin skrev:Nja Anders S, som jag förstår det så gäller väl bara det när man skall använda en gennacker istället för spinnacker utan Lys ändring

//Robin
Men frågan gällde (också) hur långt ett peke kan vara utan att påverka lystalet. Det är ju också alldeles klart att en gennaker blir något mindre än en spinnaker om man inte vill ta ett Lys-straff.

Frågan kan vara intressant, om man tänker: ett peke, det sätter jag på "för gott", medan måtten på en litet för stor gennaker är något som kan ändras efter ett besök hos segelmakaren.

Problemet med att ändra principalmått på båten för att kunna använda ett enstaka segel är ju annars att man straffas kompassen runt för något man har nytta av bara vissa bogar. Med en "för långt" bogspröt följer ju att man räknas med att ha en större genua, t ex - det är ju ett omräknat FB som är grunden till det omräknade Lystalet om jag fattat det hela rätt.

Det ger också logik till att man får +0.02 för ett längre FB men -0,03 om man avstår spinnaker. Men alla påstår ju också att mätbrevslys aldrig lönar sig, mätmässigt.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 04 jan 2007, 15:58

(Totalt Off Topic...)

Robin, Garhauer är lagt på länklistan. Det kan nog tänkas att jag köper något därifrån - vi får se om det är kinesiskt nästan-rostfritt eller riktiga grejor :-)

Ta inte illa upp om min spydighet om \"billigt, lätt bra - välj två...\" Jag blir också trött när jag ser grejor för uppskattat tillverkningspris om 25 kronor säljas till det tiodubbla. Det finns en tumregel som går ut på att varje led i en leverantörskedja dubblar sin kostnad. Applicerat på ett block som kostar 25 spänn att göra, så vill fabriken ha 50 spänn, importören 100 och Watski 200. Rysligt, men ganska sant...
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 17:12

Klart om man flyttar förstaget så ändras ju en del grundmått
Men det var nog inte det som var frågan.
Det handlade väl om LYS talet påverkades av hur långt peke man kunde skjuta ut för en gennaker....?
Och som en följd, även hur stor gennaker kan man ha utan att det ska påverka LYS talet.

Det är helt ok enl LYS att ha ett peke på din båt för en LYS gennaker om halshornet inte sitter längre fram än 0,33xFB.

\" c) Vid användning av en gennaker som används istället för en spinnaker, gäller att:
i) seglet ska halsas i skrovets centrumplan maximalt 0,33 x FB för om förstagsinfästningen om inte LYS-mätbrevet
eller båtdatabladet anger annat. \"

Sen kan man ha hur långt man vill men får skaffa mätbrev.

Så det kanske också ger en vink om att pekets längd kan påverka ett LYS tal.

Men det var ju ett utskjutbart peke och inget att montera ett förstag i.
Därför tyckte jag att +0,02 var en stor skillnad på dom 2 m2 mer som en gennaker ger till ovan nämnda båt.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 04 jan 2007, 17:34

Off topic:)

Som du säger Anders, så är det, alla led lägger på en massa på priset, det dubbla räcker nog inte alltid på Watski. Jag köpte ett gäng block hos Viking i våras, bland annat 5 Lewmar 80m racing, jäkla fina block, men lite tunga, de kostar hos de flesta handlare ca 1400 st, Viking tyckte det var dyrt så de tog bara typ 1200, jag fick en bra rabbat på mässan och lite extra mängd rabatt har ja för mig, slutade på 880kr blocket, då räknade Janne ut att han knappt tjänade något på dom:) Så importören lägger på, men framförallt tror jaLewmar gör en jäkla bra vinst:)

I fallet Garhauer så slipper man alla mellanhänder eftersom man kan köpa direkt från fabrik, där har du många kr i reducerat pris:) Sen är ju grejer generellt mycket billigare i USA. Visst kan de ju använda typ 304/A2 stål, men det tror ja inte. Köper ja några block och det händer nåt, då kommer ja utnyttja följande: All blocks, as every Garhauer part, come with our 10 year unconditional guarantee.
Så om de kan garantera 10år så:) Det gör inte Lewmar vad ja vet.

I fallet Karver, ja där slipper man iaf Watskiledet, alltså köper från agenten Doghousemarine, plus att det är mycket mycket mindre material och arbete på deras block, följdaktligen borde de då vara billigare:) Vilket de är. Kolla på deras sajt, www.karver-systems.com verkar vara bra grejer:) Kanske får bli en sådan rulle till gennackern:) Isåfall med deras falllås, sådan skulle jag vilja ha på alla mina fall, skulle ju minska mastkompressionen från fallen med hälften, typ från 800 till 400 kilo grovt räknat:) Måste se vad de kommer kosta:)

Åter till peket:) Om jag har förstått seglarens ambitioner rätt så vill han \"bygga\" en så optimal båt som möjligt, inte någon kass lysmaxad båt. Lystalet får bli vad det blir verkar det som, sund inställning tycker jag. Han föreslog själv 1.5meter, vilket är långt mer än vad Lys skulle tillåta på den båten. Han är ändå redan inne på cert för länge sen :D

Förresten, bad om en offert på fathead stor i D4 kolfiber idag från Gran, till Wasan, ja vill oxå ha ett stort storsegel:) Och en gennacker till.

//Robin

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 04 jan 2007, 17:59

off topic igen :o Garhauer skriver att de använder 316 handpolerat stål, då får man utgå från att det är det, om stål är klassat som 316, ja då spelar det ingen större roll vart de tillverkat det, eller borde iaf inte göra det:)

//Robin

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 18:18

(AISI) 316 är en benämnig på syrafast stål (rostfritt).
Det motsvaras av SS 2343 bla.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 04 jan 2007, 19:07

Jodå, jag är mycket väl medveten om att det är en beteckning ör rostfritt, jobbar med det dagligen:) Om det ver för min skull alltså:) Men det finns flera stål som enligt andra system typ det svenska som motsvaras av 316, ibland läggs L till. Men i princip är det samma stål, det anger ju vilka halter det är av krom och andra tillsatsämnen.

//Robin

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 19:56

Nej det var allmän info bara...
Kan lätt bli en djungel med alla beteckningar...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 05 jan 2007, 18:35

SWE54 skrev: Men det var ju ett utskjutbart peke och inget att montera ett förstag i.
Nu är det ett tag sedan jag höll på med båtar som har riktiga mätetal efter mått. Men det är nog en rätt etablerad princip att om man har ett antal segel att sätta, så är det största tänkbara seglet som är dimensionerande. Att man skulle få lättnader "för att jag lovar att aldrig sätta en fock på peket" tror jag liksom inte riktigt på. Jämför gärna vad som händer om man skaffar en något för lång spinnakerbom, ett klassiskt sätt att gå upp en klass, om man vill justera litet.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 05 jan 2007, 20:19

Anders S skrev: Nu är det ett tag sedan jag höll på med båtar som har riktiga mätetal efter mått. Men det är nog en rätt etablerad princip att om man har ett antal segel att sätta, så är det största tänkbara seglet som är dimensionerande. Att man skulle få lättnader "för att jag lovar att aldrig sätta en fock på peket" tror jag liksom inte riktigt på. Jämför gärna vad som händer om man skaffar en något för lång spinnakerbom, ett klassiskt sätt att gå upp en klass, om man vill justera litet.
Nu hänger inte jag med riktigt....
Det är ju inte ens möjligt att sätta en fock på ett utskjutbart peke ( jmf tex J/80). Förstaget sitter ju i däck på själva båten, peket skjuts ju sedan ut nästan 2m för gennakern.
Det var ju bara en fråga om hur LYS skulle påverkas av längden på peket.
Att den gör det är ju högst troligt men hur mycket?
Och om man sedan bygger ett fast peke på sin båt så spelar det ingen roll förrän (/om) man flyttar förstaget..

Användarvisningsbild
Black Widow
Trogen medlem
Kontakt:

D4 Segel

Inlägg av Black Widow » fre 05 jan 2007, 21:02

Förresten, bad om en offert på fathead stor i D4 kolfiber idag från Gran, till Wasan, ja vill oxå ha ett stort storsegel:) Och en gennacker till.

//Robin[/quote]

Hamel Sails i Karlshamn gör D4 segel också!
Har ju gjort seglen bla till Essex Girl mm
Ring och prata med Hans Hamel 0454 193 00.
Det är väl bra om man kan få in flera offerter?

Själv seglar jag med kolfiber (GPL) segel från Hamel Sails

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 06 jan 2007, 11:02

SWE54 skrev:
Anders S skrev:
Det var ju bara en fråga om hur LYS skulle påverkas av längden på peket.
Att den gör det är ju högst troligt men hur mycket?
Och om man sedan bygger ett fast peke på sin båt så spelar det ingen roll förrän (/om) man flyttar förstaget..
Man kan mycket väl sätta en fock flygande (klyvare, jagare) på ett utskjutbart peke. Sådana var vanliga på äldre båtar, och ett stuvbart peke är inget nytt. Vill man göra det hi-tech använder man kevlar-tågvirke - inte kätting och hampa...

Min spådom är därvid att man gör en skattning av lystalet baserat på en beräkning av ett nytt FB. Rimligen bör man beräkna nya FB proportionsvis mot pekets verkliga förlängning. Om man nu bryr sig om att söka någon sorts rättvisa...

Mycket talar för att man tar i med LYS-talet rent principiellt, därför att det blir förödande för iden med LYS om man "vedbodtrimmar" standardbåtar med olika riggmodifieringar.
Anders S

Skriv svar