Självslående rullfock med vertikala lattor
Självslående rullfock med vertikala lattor
Vad anser forumet om självslående rullfockar med vertikala lattor (typ Lundhs Vertech Jib)?
Båten, en Albin 78, används bara för cruising med mycket kryssande mellan öar & grynor.
//Calle D
Båten, en Albin 78, används bara för cruising med mycket kryssande mellan öar & grynor.
//Calle D
Det är väl en prioriteringsfråga bara...
Du tappar ju lite fart och höjd i lätta vindar men att slå en gång extra är ju å andra sidan inga problem...
Jag kör själv mycket med ST vilket går alldeles utmärkt...
Du tappar ju lite fart och höjd i lätta vindar men att slå en gång extra är ju å andra sidan inga problem...
Jämfört med vad tappar man i fart och höjd? Jämfört med att köra med Genua p.g.a. av den mindre segelytan eller är det just de vertikala lattorna som påverkar på något sätt?SWE54 skrev:Det är väl en prioriteringsfråga bara...
Jämfört med en bra genua...
Mindre kraft helt enkelt..
Mindre kraft helt enkelt..
jag har en fock som jag lät sy i stående lattor i och den står mycket sämre än den gjorde innan med vanliga lattor. men ibland är det praktiskt att ha den ifall man behöver kunna rulla in seglet helt.
jag har en fock som jag lät sy i stående lattor i och den står mycket sämre än den gjorde innan med vanliga lattor. men ibland är det praktiskt att ha den ifall man behöver kunna rulla in seglet helt.
http://www.sterky.com/segel/index.html
Kortbudskap: Man tappar lite höjd i lättvind. Med dubbla skot seglar man lika fort eller fortare som med G1 i nästan alla andra förhållanden inklusive lättvind.
Kortbudskap: Man tappar lite höjd i lättvind. Med dubbla skot seglar man lika fort eller fortare som med G1 i nästan alla andra förhållanden inklusive lättvind.
Detta hjälper ju vid öppna bogar men inte på bidevind där en ST fock måste in till 6-7 grad för att få kontakt med storen.Seawolf skrev:http://www.sterky.com/segel/index.html
Klart det går att segla fort med St focken med om man seglar lägre.
Vet inte om dom fått några nya lokaler än men eftersom detta inte var produktionslokalerna som försvann räknar man att alla som beställt och skall beställa skall få sina segel till sommaren.
//Calle D
Vet inte om dom fått några nya lokaler än men eftersom detta inte var produktionslokalerna som försvann räknar man att alla som beställt och skall beställa skall få sina segel till sommaren.
//Calle D