Det som ändrats under årens lopp är att jag litar på elektroniken allt närmare land. Inne i skärgården (Bohuslän, t ex) kan jag numera tänka mig att lita rätt så mycket på GPS:en om det är mörkt eller dimma, dvs man har sikt något hundratal meter, men ser inte längre styrmärken eller landmärken för vinkelbestämning. Klocka, kompass och ekolod finns som möjlighet, em stämmer GPS och sjökortet med min känsla litar jag på det.
Att gå helt i blindo på GPSplotter är närapå otänkbart. Vid ett tillfälle i Öresund kom det svår tjocka (sikt <50 meter), och då använde jag GPS och PCplotter för att hitta en prick vid Nyhamnsläge och gå i en metkrok bakom ett \"rev\" - allt för att vara ur vägen för riktiga fartyg och kunna ankra utan ångest. Men inte fasen vågade jag gå in och runt utan att ha hittat pricken först, och sett (med ögonen) att den låg där den skulle. Men det var inga problem - pricken var säkert utlagd med GPS
Min bedömning är att det inte hade varit lämpligt att försöka detta utan stödet från GPS. Då hade man naturligtvis fått hålla sig undan på annat sätt - helt enkelt segla fram och tillbaka längs en djupkurva och acceptera en gradvis ökande osäkerhet i positionen.