Bränsle till kök och värmare
Bränsle till kök och värmare
Hej på er i snöstormen...
Jag har en dröm och att köpa en båt med eldrift och ett litet elverk till detta men vad skall man då ha för bränsle när man inte har diesel ombord?
Jag tänker mig att använda samma bränsle till kök och värmare, vad skall man välja?
Diesel, gasol, fotogen eller nåt annat?
Vad är för- resp nackdelar med de olika alternativen?
Jag tänker på:
Säkerhet
Bränslekostnad
Installation
Renhet
Lätt att hitta bränsle och fylla på
Nåt mer?
Jag har en dröm och att köpa en båt med eldrift och ett litet elverk till detta men vad skall man då ha för bränsle när man inte har diesel ombord?
Jag tänker mig att använda samma bränsle till kök och värmare, vad skall man välja?
Diesel, gasol, fotogen eller nåt annat?
Vad är för- resp nackdelar med de olika alternativen?
Jag tänker på:
Säkerhet
Bränslekostnad
Installation
Renhet
Lätt att hitta bränsle och fylla på
Nåt mer?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
En nackdel med dieselspis är att det tar en bra stund innan den blir varm. Jag hade en wallas keramisk lysfotogenspis, lite samma princip, med el tänds en låga under hällen och efter en stund blir det varmt. Wallasen hade låg effekt också, det gick knappast att steka en köttbit om den inte var väldigt tunn. Jag bytte till gasolspis med ugn.
Fast det kan ju tilläggas att många gillar de här keramiska spisarna, särskilt de som inte gillar gasol alls. De görs fortfarande och är bra nog dyra.
Att laga mat på gasolspis tycker jag är en fröjd, det gör ju stjärnkockarna också om möjligheten finns.
Det går ju att köra bensinmotorer på gasol, det gör man i en del truckar som körs delvis inomhus, för att få renare avgaser. Kanske går att konvertera ett bensinelverk för detta.
Fast det kan ju tilläggas att många gillar de här keramiska spisarna, särskilt de som inte gillar gasol alls. De görs fortfarande och är bra nog dyra.
Att laga mat på gasolspis tycker jag är en fröjd, det gör ju stjärnkockarna också om möjligheten finns.
Det går ju att köra bensinmotorer på gasol, det gör man i en del truckar som körs delvis inomhus, för att få renare avgaser. Kanske går att konvertera ett bensinelverk för detta.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Så du skulle föreslå gasolspis och gasolvärmare?Guitar Nilsson skrev:En nackdel med dieselspis är att det tar en bra stund innan den blir varm. Jag hade en wallas keramisk lysfotogenspis, lite samma princip, med el tänds en låga under hällen och efter en stund blir det varmt. Wallasen hade låg effekt också, det gick knappast att steka en köttbit om den inte var väldigt tunn. Jag bytte till gasolspis med ugn.
Tanken tilltalar mig då köket är prio 1 i detta fall.
Men behöver en gasolvärmare skorsten?
Hur är det med förbrukning vid gasolvärmare, el + gasol?
(Jag hittade tex en fotogenvärmare som drog väldigt lite ström)
Måste man gå upp i storlek på flaska och hur lätt är det att byta en sån?
Tack för info /
Håkan

Jag skulle inte rekommendera en gasolvärmare, jag har just slängt ut en sådan och ersatt med en dieselkamin, just på grund av förbrukningen. En normal gasolvärmare maxar ca 200 g/h, så du kan ju minst räkna hem 1 kg gasol per natt. För mig brukade en P6-flaska räcka i 4 dygn i vår OE36 med centralvärmesystem och 10 mm invändig skrovisolering. Märk väl att gällde kalla sommarnätter och inte extrem höst/vår eller vinter.
Nu har jag en 4 kW dieselkamin från Glembring som bara förbrukar 2 W till cirkulationspumpen. Jag ser det som ett oerhört lyft att när man kommer i hamn kunna tända värmaren och låta den brinna hela natten utan att bekymra mig för varken el- eller bränsleförbrukningen.
Nu har jag en 4 kW dieselkamin från Glembring som bara förbrukar 2 W till cirkulationspumpen. Jag ser det som ett oerhört lyft att när man kommer i hamn kunna tända värmaren och låta den brinna hela natten utan att bekymra mig för varken el- eller bränsleförbrukningen.
Jakob
OE36 Miranda
OE36 Miranda
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nja, hur du ska göra för att få ett bränsle till allt, det har jag inget förslag till. Jag var själv sugen på samma ide och tänkte på diesel. Jag kollade upp dieselspisar och såna med inbyggd slinga för vattenburen värme. Då skulle jag få de två funktionerna i en grej, spisen. Dickinson gör helläckra spisar som jag tittade mycket på. finns även Taylor. Fast jag kom fram till två nackdelar, dels tar det lång tid innan kaffet kokar, sen avger spsen spillvärme en god stund efter att kaffet kokat, jobbigt i högsommarvärmen. Ugnen blev lite mindre också pga av \"pannan\" som tar upp en del av spisens nederdel. De behöver skorsten också.
Wallas keramiska spis är väldigt snål på fotogen. Det finns ju POD fotogenvärmare för vattenburet. Är inte båten alltför stor kan det vara ett bra driftsäkert värmealternativ. I Hjertmanskatalogen står det lite om POD.
Jag gav alltså upp ideen med ett bränsle, kör med dieselmotor, dieselvärmare och gasolspis.
Wallas keramiska spis är väldigt snål på fotogen. Det finns ju POD fotogenvärmare för vattenburet. Är inte båten alltför stor kan det vara ett bra driftsäkert värmealternativ. I Hjertmanskatalogen står det lite om POD.
Jag gav alltså upp ideen med ett bränsle, kör med dieselmotor, dieselvärmare och gasolspis.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Se tråden: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=3936
Där avhandlas en del i ämnet.
Jag har också erfarenhet av gasolvärme. Precis som någon skrev så är den väldigt dyr i drift. Gjorde av med 6 kg på en fredag kväll till söndag en kylig hösthelg.
En värmare skall gå på diesel enligt min mening.
Jag tror på gasol för matlagning och drift av varmvattenberedare (något man märkligt nog sällan ser på svenska båtar) så länge man inte ger sig ut på långseglatser där man besöker många länder.
Då är nog diesel vettigaste alternativet tror jag.
Där avhandlas en del i ämnet.
Jag har också erfarenhet av gasolvärme. Precis som någon skrev så är den väldigt dyr i drift. Gjorde av med 6 kg på en fredag kväll till söndag en kylig hösthelg.
En värmare skall gå på diesel enligt min mening.
Jag tror på gasol för matlagning och drift av varmvattenberedare (något man märkligt nog sällan ser på svenska båtar) så länge man inte ger sig ut på långseglatser där man besöker många länder.
Då är nog diesel vettigaste alternativet tror jag.
Men...
Du skrev ju att du hade en dröm om en båt med eldrift och ett elverk.
Alltså ska du ha elektriska radiatorer, en elektrisk spis och en elmotor till framdrivningen.
En schysst batteribank och ett rejält diesel-elverk, så klarar du dig då på ett bränsle.
Frågan är bara varför...
Alltså ska du ha elektriska radiatorer, en elektrisk spis och en elmotor till framdrivningen.
En schysst batteribank och ett rejält diesel-elverk, så klarar du dig då på ett bränsle.
Frågan är bara varför...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Jag får nog förklara mig...Fredrik skrev:Men...
Frågan är bara varför...
I år slog jag nog nytt rekord i tankning av båt och då gjorde vi av med 20l om jag inte minns fel. Mao vi seglar mest och använder inte motorn.
Min dröm är således att ha en elmotor som du laddar via propellern, landström eller solceller. Som nödhjälp tänker jag mig ett litet bensinelverk som går på alkylatbensin?
Bara service för en inombordare är 25ggr dyrare än årsförbrukningen!
Ett litet elverk kan man lyfta iland för service och underhåll.
Vi kappseglar och semesterseglar men stannar runt Sverige dvs Östersjön, Öresund, Kattegatt och Skagegatt som det varit hittills.
Så för mig är bränlse enl prio
1) Laga mat
2) Värma båten
3) Driva båten
Vi har inga planer på att långsegla utan lägger oss gärna i naturhamn elller gästhamn för natten.
Om jag tolkar er rätt så är det så här:
Gasol: Bra för spis/ugn men dyrt för värmare
Diesel: Bra för värmare men långsamt för spis/ugn
Fotogen: ???
Vad finns det för nackdelar med fotogen?
Långsamt?
Dyrt?
Svårt att få tag i?
Osäkert?
Sotar det?
Hur funkar det?
Har man en dunk med bränsle som man byter?
Hur tänder man?
Hur kommer bränslet fram till spisen/värmaren?
Måste man ha skorsten?
Jag har bara haft ett fotogenkök tidigare och det var av den varianten att du pumpar upp ett tryck för att kunna tända.
Mvh /
Håkan

Många frågor är det.
Men det är ett par saker jag reagerar/undrar över.
De små bensindrivna elverken. De för ett 7-la liv. Att ladda batterier tar tid. Står man (och grannarna) ut med oljudet?
De som helst seglar och sällan använder motorn brukar också vara måna om farten och kostar på sig dyra foldingpropellrar. Hur går det ihop med en bromsande laddning via propellern?
Rätta mig om jag har fel, men de flesta seglare brukar ha problem med att hålla batterierna uppladdade. I alla fall om man har kyl ombord. Detta trots att de många gånger har solceller och oftast är villiga att starta motorn vid tillläggning, losskastning och många gånger kör i både mot- och svaga vindar.
Om man då helt väljer bort motorns laddningsmöjlighet och dessutom lägger på elmotorns förbrukning, klarar man verkligen energibehoven?
För att tvingas ersätta de 20l diesel du förbrukade med långt större mängder bensin till ett elverk som dessutom bullrar - är det en bra idé?
Många har ju förespråkat elmotorer för båtar. Men hittills har jag inte hört någon redogöra för hur man på ett tillfredsställande sätt klarar sig utan täta möjligheter till landström. Dvs ett par semesterveckor i skärgården. Och naturligtvis om man har en båt med vad som kan betraktas som normal elförbrukning idag. Dvs kyl, navutrustnig, lanternor, stereo, kanske dator m.m.
Ett sådant arrangemang kräver en mycket stor batteribank på många 100-tals ampperetimmar. Den är inte billig och kommer dessutom ta stryk då den ofta kommer att vara urladdad i varierande grad. Driftskostnaderna för batterierna blir inte försumbar precis.
Jaja, detta gav kanske inte så många svar på dina frågor. Det var väl snarare jag som ställde flera.
Men vill du inte ha gasol är väl pump-fotogen-spis det enda alternativet om du inte vill ha ytterligare strömförbrukning. Sådana finns (fanns) ju med ugn också har jag för mig. Och då kanske POD/GeHå-värmaren är intressant också.
De små bensindrivna elverken. De för ett 7-la liv. Att ladda batterier tar tid. Står man (och grannarna) ut med oljudet?
De som helst seglar och sällan använder motorn brukar också vara måna om farten och kostar på sig dyra foldingpropellrar. Hur går det ihop med en bromsande laddning via propellern?
Rätta mig om jag har fel, men de flesta seglare brukar ha problem med att hålla batterierna uppladdade. I alla fall om man har kyl ombord. Detta trots att de många gånger har solceller och oftast är villiga att starta motorn vid tillläggning, losskastning och många gånger kör i både mot- och svaga vindar.
Om man då helt väljer bort motorns laddningsmöjlighet och dessutom lägger på elmotorns förbrukning, klarar man verkligen energibehoven?
För att tvingas ersätta de 20l diesel du förbrukade med långt större mängder bensin till ett elverk som dessutom bullrar - är det en bra idé?
Många har ju förespråkat elmotorer för båtar. Men hittills har jag inte hört någon redogöra för hur man på ett tillfredsställande sätt klarar sig utan täta möjligheter till landström. Dvs ett par semesterveckor i skärgården. Och naturligtvis om man har en båt med vad som kan betraktas som normal elförbrukning idag. Dvs kyl, navutrustnig, lanternor, stereo, kanske dator m.m.
Ett sådant arrangemang kräver en mycket stor batteribank på många 100-tals ampperetimmar. Den är inte billig och kommer dessutom ta stryk då den ofta kommer att vara urladdad i varierande grad. Driftskostnaderna för batterierna blir inte försumbar precis.
Jaja, detta gav kanske inte så många svar på dina frågor. Det var väl snarare jag som ställde flera.
Men vill du inte ha gasol är väl pump-fotogen-spis det enda alternativet om du inte vill ha ytterligare strömförbrukning. Sådana finns (fanns) ju med ugn också har jag för mig. Och då kanske POD/GeHå-värmaren är intressant också.
Hej Eilean Gunnar?Eilean skrev:Många frågor är det.
-En liten 4-takt Honda 10i låter inte mycket och jag tänker ALDRIG laddda iland. Jag tänker mig att använda den i kanske stängt ventilerat stuvfack då jag behöver den. / H
-Du kan välja, inte bromsa alls, broms lite 0,2knop eller broms mycket 0,5knop. Visst är man mån om farten men säg en halvvindsbog i 8m/s då har man kraft så det räcker...
Vid kryss i lättvind laddar man nog inte/ H
-Där har vi det stora bekymret så klart...
Idag har (hade) vi två batteri, motorn går på tomgång 20min per dag och laddar då inte mycket.
Sätt istället in 10 batteri och ligg på landström så fort du får tillfälle eller starta ditt lilla elverk om du måste ta dig hem...
Givetvis kan du inte gå till England för motor men vi har aldrig använd båten så tidigare. / H
-Kanske inte har inte tänkt så mycket på det men vår diesel går mest på tomgång vid angörning och segelsättning och då drar inte elmotorn nåt.
Min tanke var iofs att byta ut diesel mot alkylatbensin hur det nu stavas... / H
-Fast det är just så vi använder vår båt. Ligger 1-2 nätter i naturhamn för att sedan gå in och bunkra öl och ström/ H
-Visst är det så men istället för att underhålla en motor får du se till att underhålla dina batteri och du kan köpa rätt många batteri för en dieselmotor...
Till saker hör att jag är utbildad inom el och vet inte så mycket om dieselmotorer men väl elmotorer så jag skulle då gå från otrygg mark till trygg mark om man så säger...
-Kanske inte men alla synpunkter är intressanta.
Jag är lite inne på att gå på dieselvärmare och ugn för att ha kvar bränsletanken och kanske lämna plats för en motor om det inte funkar![]()
Är alla fotogenkök med pump, finns det inte andra lösningar?
Jag är inte så sugen på en POD med vatten utan vill nog ha luft för att slippa bekymra mig om vattenläckor. Vi seglar inte så när det är så kallt. / H
Jag tog mig friheten är redigera i din text, det var lättare så
Mvh /
Håkan

Min pappa hade ett elverk på sin båt, och det var ju bra att alltid kunna ladda batterierna. För att ladda upp ett par förbrukningsbatterier behöver man dock köra elverket väldigt länge, mycket längre än man orkade lyssna på eländet. I praktiken blev det bara att elverket gick så länge utombordaren var igång och så snålade man med strömmen istället.
Jag tror att en bensinsnål 4-takts utombordare med laddare, samt en solcellspanel och en bra batteribank är ett bättre alternativ.
För köket förordare jag gasol, och Eberspächer ger ju bästa värmen. Många olika bränslen blir det, men man klarar sig med små förpackningar... En värmare drar väl upp till 0,5l på en natt, och en 2-kilos gasolflaska räcker nästan hela sommaren om man bara har den till köket.
Skall man ha kylskåp tror jag att det är värt att lägga lite pengar på att isolera ett utrymme rejält och att ha en kompressor. Detta blir mycket mer energisparande än ett termoelement (t.ex. elektrisk kylväska). Kanske klarar då en solcellspanel att ge tillräckligt mycket ström för all förbrukning.
Jag tror att en bensinsnål 4-takts utombordare med laddare, samt en solcellspanel och en bra batteribank är ett bättre alternativ.
För köket förordare jag gasol, och Eberspächer ger ju bästa värmen. Många olika bränslen blir det, men man klarar sig med små förpackningar... En värmare drar väl upp till 0,5l på en natt, och en 2-kilos gasolflaska räcker nästan hela sommaren om man bara har den till köket.
Skall man ha kylskåp tror jag att det är värt att lägga lite pengar på att isolera ett utrymme rejält och att ha en kompressor. Detta blir mycket mer energisparande än ett termoelement (t.ex. elektrisk kylväska). Kanske klarar då en solcellspanel att ge tillräckligt mycket ström för all förbrukning.
X-342 SWE 18 "Kexet"
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kan beskriva wallas keramiska spis lite mer, den som jag alltså tog ur och sålde alldeles för billigt.
Den drivs med lysfotogen och ser ut som en keramikhäll på en hemmaspis. Under ena halvan av hällen brinner en låga, den halvan blir varmast, avgaserna går ut via den andra halvan och ut genom en avgasslang, min hade utloppet på skrovsidan. (Det avgasutsläppet använder jag nu till webastovärmaren)
Att använda den är enormt mycket enklare än fotogenspisar man ska pumpa upp ett tryck, (En sån hade jag i en annan båt, den var besvärlig som fan, ja rent av farlig). man trycker bara på en vippströmbrytare sen sköter den själv om glödningen så den tänder. När man kockat klart knäpper man av brytaren igen, då stannar pumpen först sen blåser fläkten en stund så allt kallnar, lika som vanliga wallasvärmare.
Min spis hade en finess av ett extratillbehör, ett fläktlock. När man lagar mat fäller man upp locket, fäller man ned det med spisen igång blåser en fläkt ut värme i framkanten. Man får alltså ett värmeaggregat i samma grej. Värmen kan kanske räcka på sommaren man när jag seglade hem båten efter köp en påsk, då gav den inte mycket värme. Sen naturligtvis la den av också för första gången på 21 år.
Som tur var hade jag tagit med en HeatPal som reserv, sen drack vi sprit på kvällen när det kröp ner under nollan.
Spisen var ganska lättservad och jag tror att de är väldigt tillförlitliga om man servar dem bara lite grann. Den var väldigt soppasnål också. Fast värmeffekten var alldeles för liten tyckte jag. Och den drar ju en del ström också, det slipper man ju med gasolspisen.
Den drivs med lysfotogen och ser ut som en keramikhäll på en hemmaspis. Under ena halvan av hällen brinner en låga, den halvan blir varmast, avgaserna går ut via den andra halvan och ut genom en avgasslang, min hade utloppet på skrovsidan. (Det avgasutsläppet använder jag nu till webastovärmaren)
Att använda den är enormt mycket enklare än fotogenspisar man ska pumpa upp ett tryck, (En sån hade jag i en annan båt, den var besvärlig som fan, ja rent av farlig). man trycker bara på en vippströmbrytare sen sköter den själv om glödningen så den tänder. När man kockat klart knäpper man av brytaren igen, då stannar pumpen först sen blåser fläkten en stund så allt kallnar, lika som vanliga wallasvärmare.
Min spis hade en finess av ett extratillbehör, ett fläktlock. När man lagar mat fäller man upp locket, fäller man ned det med spisen igång blåser en fläkt ut värme i framkanten. Man får alltså ett värmeaggregat i samma grej. Värmen kan kanske räcka på sommaren man när jag seglade hem båten efter köp en påsk, då gav den inte mycket värme. Sen naturligtvis la den av också för första gången på 21 år.
Som tur var hade jag tagit med en HeatPal som reserv, sen drack vi sprit på kvällen när det kröp ner under nollan.
Spisen var ganska lättservad och jag tror att de är väldigt tillförlitliga om man servar dem bara lite grann. Den var väldigt soppasnål också. Fast värmeffekten var alldeles för liten tyckte jag. Och den drar ju en del ström också, det slipper man ju med gasolspisen.
Ja, ligger du minst var tredje natt i marina med landström faller alla mina invändningar.
Har du en batteribank på 500 Ah eller mer behöver du ju knappt något laddtillslott alls.
I varje fall ingen dyr Hondagenerator. Köp en billig kines för 1000-lappen för yttersta nödfall!
Men jag tror det är viktigt att göra upp en riktigt realistisk strömbudget. Inte bara på förbrukarsidan, utan men även på laddsidan.
Det är t.ex lätt att förledas av de laddningsvärden på upp till 25 A som Ozecodrive anger för sin motor. Den totala tiden som krävs för att ladda ett batteri till 100% påverkas inte mycket av teoretiskt höga laddströmmar, den höga laddströmmen har du bara glädje av en kort stund av den totala laddcykeln.
Tyvärr är det lång tid mellan halvvindsbogarna i 8 m/s. Och de varar inte länge nog heller...
Eller mellan tillfällena då solen skiner från månfri himmel vinkelrätt på alla solpanelerna utan någon skuggning.
Angående alternativa fotogenkök, jag vill minnas att Wallas variant förbrukar ganska mycket ström och är i princip samma spis som den dieseldrivna.
Har du en batteribank på 500 Ah eller mer behöver du ju knappt något laddtillslott alls.
I varje fall ingen dyr Hondagenerator. Köp en billig kines för 1000-lappen för yttersta nödfall!
Men jag tror det är viktigt att göra upp en riktigt realistisk strömbudget. Inte bara på förbrukarsidan, utan men även på laddsidan.
Det är t.ex lätt att förledas av de laddningsvärden på upp till 25 A som Ozecodrive anger för sin motor. Den totala tiden som krävs för att ladda ett batteri till 100% påverkas inte mycket av teoretiskt höga laddströmmar, den höga laddströmmen har du bara glädje av en kort stund av den totala laddcykeln.
Tyvärr är det lång tid mellan halvvindsbogarna i 8 m/s. Och de varar inte länge nog heller...
Eller mellan tillfällena då solen skiner från månfri himmel vinkelrätt på alla solpanelerna utan någon skuggning.
Angående alternativa fotogenkök, jag vill minnas att Wallas variant förbrukar ganska mycket ström och är i princip samma spis som den dieseldrivna.
Ja, ligger du minst var tredje natt i marina med landström faller alla mina invändningar.