Utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Njuter
Trogen medlem

Utombordare

Inlägg av Njuter » sön 25 feb 2007, 18:41

Hej!
Någon som vet var utombordaren ska sitta på akterspeglen på en Furioso?
Just nu sitter den i mitten och jag har stora problem att backa med båten
jag kan inte styra alls. kan man lösa problemet om jag flyttar den åt bar eller styrbord.
Mvh Magnus

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » sön 25 feb 2007, 20:41

Styr med motorn när du backar. Båten brukar då kunna snurra runt sin egen axel (kölen). Kan du inte göra det så gället det att snabbt ta lite fart så att rodret kan får lite grepp i vattnet. Var motorn sitter spelar egentlige ingen roll för detta.
//Daniel

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 25 feb 2007, 21:12

Jag har min motor centrum monterat och det är inga problem alls att styra.
Från stillastående kan det ju ta nästan en båtlängd innan den reagerar men annars är det bara att styra på.
Jag brukar bara ge båten lite fart och sedan får motorn gå på tomgång.

Njuter
Trogen medlem

Inlägg av Njuter » sön 25 feb 2007, 22:34

Ska testa att bygga om motorfästet istället för att flytta det så att jag kan vrida motorn, det går inte för tillfället då den är låst i ett läge.
Som den är nu lyder inte rodret även om jag har fått fart
Mvh Magnus

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 27 feb 2007, 17:18

med motorfästet i mitten på akterspegeln så funkar det skitbra. men självklart MÅSTE du kunna vrida motorn åxå. då är det inga problem att styra. har du den helt fast (ovridbar) blir det ju lika illa som med inombordare. om du sätter ett vanligt höj-o-sänkbart motorfäste som även biltema har börjat sälja i år (795:-) i mitten så funkar det garanterat. du måste montera det på några kilar så det sitter i rätt vinkel. dvs 90 grader mot vattnet sett från sidan. sen måste det ju passa mot den runda aktern åxå. det ska sitta ända nere vid slaget akter-botten. dvs så lågt det går. det är ju en bit ner men det brukar funka att sträcka sej. när man backar måste man hålla i rodret men när du kör framåt kan du vrida på motorn för att styra och sen när du får upp farten så styr du med rodret. /m

ps. om du inte hajar kan jag ta en bil och maila dej

Skriv svar