Bränsle till kök och värmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 27 feb 2007, 13:01

Guitar Nilsson skrev:Kan beskriva wallas keramiska spis lite mer, den som jag alltså tog ur och sålde alldeles för billigt.
Den drivs med lysfotogen och ser ut som en keramikhäll på en hemmaspis. Under ena halvan av hällen brinner en låga, den halvan blir varmast, avgaserna går ut via den andra halvan och ut genom en avgasslang, min hade utloppet på skrovsidan. (Det avgasutsläppet använder jag nu till webastovärmaren) .
Var har man dunken med bränsle?
Inne i salongen???
Jag har pratat med en båtkompis som var nöjda med sin Wallas somgick på fotogen och funderar på att byta till en sån igen på deras nya båt.

Några funderingar:
Gasol stänger du av vid tanken när du inte använder den, var stänger du av fotogen / dieseln vid en brand eller läcka?
Jag har inte tänkt på det så mycket innan men det känns fel att ha en massa bränlseslangar inne i båten som inte går att stänga av.
Det gäller värmare också, om det läcker bränsle mellan tank och värmare, var stänger du av???
Hur funkar det med fotogen egentligen?
Behövs den en pump för att få fram bränslet?
Skulle man kunna ha en dunk i ett stuvfack med avstängningskran till tex spis / värmare?
Eller kan man sätta värmeren i stuvfacket för att minimera bränsleslangar i båten?
Går det inte att lösa avstängning på nåt praktiskt och bra sätt funderar jag på gasol till spis och fotogen till värmare som då är monterad i ett stuvfack.

Många frågor blev det. är det någon som har några svar? /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 27 feb 2007, 20:54

Dunken satt under spisen. En tickande pump matar upp fotogenet i pyttedoser. Någon avstängning fanns ej. Slocknar lågan stannar pumpen med tror jag.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 27 feb 2007, 20:59

Skulle tro att det går att ha tanken till spisen ute i stuven. Om slangen är lång och helt tom första gången man ska starta får man kanske göra två tre försök. Tänds inte lågan inom en viss tid avbryts tändförsöket, sen får man vänta en stund och försöka igen, då kanske soppan kommit fram.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 27 feb 2007, 21:59

Guitar Nilsson skrev:Skulle tro att det går att ha tanken till spisen ute i stuven. Om slangen är lång och helt tom första gången man ska starta får man kanske göra två tre försök. Tänds inte lågan inom en viss tid avbryts tändförsöket, sen får man vänta en stund och försöka igen, då kanske soppan kommit fram.
OK, då vet jag.

Tack för info /
Håkan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 27 feb 2007, 22:10

I sidled orkar pumpen säkert pumpa väldigt långt. Jag har haft en wallas 1800 värmare i en båt och den keramiska spisen i nuvarande. Bägge de kändes som väldigt säkra. Det borde gå att ta reda på om såna varit inblandade i några bränder.
Optimus fotogenspisen som man pumpade upp tryck var däremot inget jag gärna vände ryggen åt. Den kändes farlig jämfört med gasolen. Om man gjorde litet fel kunde det gå illa med den. Både wallas och gasolen är det mycket svårare att göra fel med är min känsla.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 28 feb 2007, 08:46

Guitar Nilsson skrev:I sidled orkar pumpen säkert pumpa väldigt långt. Jag har haft en wallas 1800 värmare i en båt och den keramiska spisen i nuvarande. Bägge de kändes som väldigt säkra. Det borde gå att ta reda på om såna varit inblandade i några bränder.
Optimus fotogenspisen som man pumpade upp tryck var däremot inget jag gärna vände ryggen åt. Den kändes farlig jämfört med gasolen. Om man gjorde litet fel kunde det gå illa med den. Både wallas och gasolen är det mycket svårare att göra fel med är min känsla.
Nä. nån mer pumpfotogen blir det inte...
Det är säkert inga problem med att pumpa i sidled, enda problemet är väl att man har slangen konstant fylld med fotogen?
Fast hellre det än en dunk i salongen, vad händer med den ifall man går omkull? Jag tänker på läckage.

Jag har nog 2 alt att fundera på:
1) Fotogenspis + värmare med dunk i stuv
+ Ett bränsle
- Fotogen stående i slang
2) Bensin (diesel) värmare + gasol
+ Kort avstånd mellan befintlig tank och värmare
- Två bränsle
- Gasol stående i slang

Funderingarna går vidare / Håkan
Håkan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 28 feb 2007, 10:32

Man kan ju blanda in fler grejer ändå i valen o kvalen!
Som tex Origo rödsprits-spisar. De med ugn ser ganska jävliga ut, som nåt man använder i fält i krig, men om man nöjer sig utan ugn finns det väldigt snygga för infällnad. Då kan du fylla på behållarna med T-doja och ta ut dunken i stuven sen. Behållarna är fyllda med sorts skum så de är ganska tippsäkra.
http://www.bryggan.nu/origo/large/04969.htm
Erlandssons brygga.
Sätter du sen en dieselvärmare i stuven, antingen luft eller vattenburen värme då slipper du ha nåt bränsle alls nere i båten.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 28 feb 2007, 11:31

Guitar Nilsson skrev:Man kan ju blanda in fler grejer ändå i valen o kvalen!
Som tex Origo rödsprits-spisar. De med ugn ser ganska jävliga ut, som nåt man använder i fält i krig, men om man nöjer sig utan ugn finns det väldigt snygga för infällnad. Då kan du fylla på behållarna med T-doja och ta ut dunken i stuven sen. Behållarna är fyllda med sorts skum så de är ganska tippsäkra.
http://www.bryggan.nu/origo/large/04969.htm
Erlandssons brygga.
Sätter du sen en dieselvärmare i stuven, antingen luft eller vattenburen värme då slipper du ha nåt bränsle alls nere i båten.
Då är man väl tillbaka i valet mellan sot eller dyrt bränsle?
Sen vill jag ha ugn och kardanupphängt och slippa fylla på så ofta så det går nog bort.

Var sitter pumpen till ett fotogen kök/värmare?
I köket/värmaren eller?
I så fall rinner fotogenen tillbaka när man stänger av kök/värmaren?
Kan ju bli svårt om man har tanken i stuven men ändå?

Mvh /
Håkan

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » ons 28 feb 2007, 16:33

Håkan skrev: Då är man väl tillbaka i valet mellan sot eller dyrt bränsle?
Sen vill jag ha ugn och kardanupphängt och slippa fylla på så ofta så det går nog bort.
...
Mvh /
T-röd kostar 34kr/l på viking yachting, originol 39 kr/l.
Med en familj på 5 drar 1,5 - 2 liter i veckan. Även om priset vore det dubbla är det svår att komma upp i en förbrukning där det spelar någon roll.
Balansupphängning är standard på spis med ugn.
/Lars J

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 28 feb 2007, 16:39

Håkan skrev: Då är man väl tillbaka i valet mellan sot eller dyrt bränsle?
Om du menar att T-röd sotar så kan man med gott resultat skvätta i lite vatten i spriten.. Det påverkar förbränningen positivt och man får mycket mindre sotavlagningar.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 28 feb 2007, 17:12

Jag har en Heatpal som jag haft som både reservvärme och nöd-spis, man kan ju kocka på en låga om man vill. Men inte gillar jag att hålla på med T-röden om jag slipper. Man dräller alltid lite och så luktar det fan av fingrarna även om man tvättar sig. Alla kastruller blir sotiga, sotet sprider sig.
Båtklubbskompis råkade ut för brand i båten med när de klumpade sig, drällde lite bredvid, när de fyllde på köket.
Jag håller hårt på gasolspis med ugn. Tänk att i sittbrunnen känna doften av janssons frestelse som kommer upp ur ruffen!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 28 feb 2007, 18:24

[quote="Guitar Nilsson"]' Man dräller alltid lite och så luktar det fan av fingrarna även om man tvättar sig. Alla kastruller blir sotiga, sotet sprider sig.
Båtklubbskompis råkade ut för brand i båten med när de klumpade sig, drällde lite bredvid, när de fyllde på köket.
[quote]

Med lite vatten i spriten så sotar det inte!
Alla bränslen ska såklart hanteras på korrekt sätt .

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 28 feb 2007, 19:28

Sotar det inte ett dugg med lite vatten? Hur mycket då? Vatten alltså.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 28 feb 2007, 20:03

Det beror lite på spritens kvalitet..
Sprit är väldigt hydroskopiskt, det drar åt sig vatten (jmf förgasar sprit)
Så man får testa sig fram lite.
Men det är alltså väldigt lite vatten, kanske max någon %.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 09 mar 2007, 14:29

Jerk Oldenburg, världsomseglaren, har en del kloka ord att säga om fotogenkök.

http://www.autonik.se/vindela/

Klicka på \"Illuminations\" långt ned i listan till vänster och sedan på \"Fotogenkök\".
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar