Toaslang

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Toaslang

Inlägg av T » tis 06 mar 2007, 11:40

På förekommen anledning håller jag på att byta slangarna runt toan (toa till tank, tank till pump och pump till bordgenomföring. Pyssligt arbete i kylan...

Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av nån eller flera av de slangar som normalt säljs i båttillbehörsaffärerna?

Tittar man i årets kataloger skiljer priserna rätt mycket.
Hjertman tar 238:-
Erlandson 188:-
SeaSea 205:-
Båtaccenten 179:-
Watski 273:-
Alla priser per meter och alla slangar sägs vara diffusionstäta... hmmm.
Erlandson och Båtaccenten har en extra böjlig deluxe-slang från Sanipomp för 308:- resp 246:-, kanske inte säkert att det är exakt samma slang när det skiljer så pass mycket i pris?

Nån som har nån åsikt eller ide... eller kanske förslag? Eller kanske t.o.m vet vilken slang som är bäst, dvs som släpper ifrån sig minst lukt?

/T

CaptainParis
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av CaptainParis » tis 06 mar 2007, 15:05

Jag har Erlandsons billigare slang till min toalett och tank. Är helnöjd med det, dvs jag har inte känt några \"ruttna ångor\" i toalett eller i båten. Så den verkar helt diffusionstät. Hållt tätt i 3 år nu...

Magnus.
Erfaren medlem

Inlägg av Magnus. » ons 07 mar 2007, 20:45

En vän till mig köpte ny toa-slang förra året som var väldigt mjuk och följsam. Den slangen jag har gav upphov till många svordomar innan den var på plats, vet tyvärr inte vart han köpte den men ett tips i alla fall.

/Magnus

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 08 mar 2007, 07:51

Erlandssons har ju 20% rabatt på allt i butiken just nu, så det blir också 246 kr/m.
Jag köpte min toaslang på Watski, säkert till ett överpris, men då jag inte behövde mer än c:a 0,5 meter handlade jag bara i den butik som var närmast för tillfället. Har fungerat bra i två år, men jag har å andra sidan ingen hålltank.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2007, 11:48

Mina enkla erfarenheter av toaslang är att det luktar i skarvar eller via toaletten, inte genom slangen. Bland annat saknar ju båt-toaletter vattenlås, och backventilen är sällan 100% tät, ens som ny. I min förra båt nyttjade jag en \"vanlig\" armerad kemikalieresistent slang, köpt hos slangfirma för någon 100-lapp metern. I hamn löste alltid en skvätt vatten i toan \"dålig lukt\". I mun nuvarande båt sitter det \"dyr\" sanitetsslang, som verkar fungera minst lika bra. Lukten kommer alltid från toan, när det luktar (och det gör ibland). Men då spolar man litet extra och vädrar - som hemma.

Jag var noga med att sätta dubbla klämmor på skarvar (använde 90-graders rörvinklar för att få kompakt installation) och var/är noga med att spola rent vatten i tömningspumpen och i utloppsledningen efter tömning.
Anders S

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » tor 08 mar 2007, 13:28

Ett litet tips:
Dessa \"doftfria\" slangar brukar ha en armering ingjuten i form av
en ståltråd.
När du kapat till lämplig längd, tag en tång och dra fram en liten bit av ståltråden och knipsa av.
Den kryper då in en bit i isoleringen.
På det sättet slipper du få vass tråd utstickande som du/någon garanterat förr eller senare kommer att skära dig på vid städning av muggen!!
(Lärt mig \"den hårda vägen\"!)

Hälsn
/Pelle

Skriv svar