backstag - vilka laster? vilken utrustning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

backstag - vilka laster? vilken utrustning?

Inlägg av MiniMe » tor 08 mar 2007, 14:21

Jag hade tänkt mig att göra nedan skissade anordning för backstag. Jag vet dock inte med vilka laster jag måste räknar och om det finns skotlås eller dylikt som pallar på lasten på backstag utan utväxling.

Båten ifrågan är det min Mustang (Dk) som är 20 foot. Idag finns det 4x utväxling bakom rorsman.

Bild

berör följande båt

Bild
bilden tagen av T. Johansson

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 08 mar 2007, 14:32

Vad har du idag?
Alla X-99 har krav på avlastare till backstagen, ingen använder dem utan låses vanligtvis i öppet läge.
(Handtaget nedfällt men låsningen pluggad med en avbruten kam tex...)
Kolla på deras lösning och gå ned i storlek.
Jag tror X-79 kom med endast avlastare från början (kanske alla?)
Kanske mer likt din båt?

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tor 08 mar 2007, 15:04

Känns som du krånglar till det väl mycket för storleken på båten.

Skulle gissa på att du max kommer att ha 200 kg på backstagen, så jag skulle rekomendera en konstruktion där du sätter ett block i backstaget.
Den ena änden i blocket är grovjustering i den andra sätter du ett block så att du får ytterligare 2 ggr utväxling eller ett dubbelblock så får du 4 ggr till alltså 8. Titta som sagt på X79or.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 mar 2007, 15:42

Blandar mig i här. Såg igår på mässan på CB66 hur de kommer att göra med backstag. JAg har bilder i mobilen, ska se till att få över dem till datorn senare.

Ca 1 meter bakom mast ute vid relingen, dit gick backstagen! Låses endast med block med skotråtta. 1:3 har jag för mig. Återkommer med bilder. Kanske någon annan som sett lösningen?

Inte optimalt, men kanske räcker det för att staga upp masten, men det kanske inte är den effekten du främst är ute efter. En kompromiss helt klart, men bättre än inget backstag alls...undrar om det skulle funkar på vår 707 :?:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 08 mar 2007, 16:17

Seglaren skrev:Blandar mig i här. Såg igår på mässan på CB66 hur de kommer att göra med backstag. JAg har bilder i mobilen, ska se till att få över dem till datorn senare.

Ca 1 meter bakom mast ute vid relingen, dit gick backstagen! Låses endast med block med skotråtta. 1:3 har jag för mig. Återkommer med bilder. Kanske någon annan som sett lösningen?

Inte optimalt, men kanske räcker det för att staga upp masten, men det kanske inte är den effekten du främst är ute efter. En kompromiss helt klart, men bättre än inget backstag alls...undrar om det skulle funkar på vår 707 :?:
Fast det är väl skillnad?
De har väl fortfarande inget häckstag så det är väl ett sätt att komma runt backstagsproblematiken och slippa släppa/spänna i varje slag/gipp?
Nu vet jag inte men jag antar att det är satt så långt fram för att man skall slippa använda dem...

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 08 mar 2007, 16:18

Glömde säga att vi gjorde så på vår Diva 399 för att slippa använda dem på semestern...
Vi hade också svepta spridare.

Mvh / H
Håkan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 mar 2007, 16:21

Håkan skrev:
Fast det är väl skillnad?
De har väl fortfarande inget häckstag så det är väl ett sätt att komma runt backstagsproblematiken och slippa släppa/spänna i varje slag/gipp?
Nu vet jag inte men jag antar att det är satt så långt fram för att man skall slippa använda dem...

Mvh /
Jo, det är klart att det är skillnad, det var därför jag skrev:
...men det kanske inte är den effekten du främst är ute efter. En kompromiss helt klart,...

De behöver bara släppa på läns, och då kanske en halvmeter, meter eller nåt sånt. Så de kan man nästan ha fast, det stämmer. Båten ritades ju med backstag, men marknande ville annat, men nu har nog de flesta insett att det inte håller i längden. Kanske detta räcker..?[/i]

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 mar 2007, 16:28

Håkan skrev:Glömde säga att vi gjorde så på vår Diva 399 för att slippa använda dem på semestern...

Mvh / H
Ja, det gör ju onekligen stor skillnad på hanteringen och passar semstersegling bra. Men även slöa CB-seglare och 707-seglare som jag :wink:

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 08 mar 2007, 16:56

Seglaren skrev:
Håkan skrev:Glömde säga att vi gjorde så på vår Diva 399 för att slippa använda dem på semestern...

Mvh / H
Ja, det gör ju onekligen stor skillnad på hanteringen och passar semstersegling bra. Men även slöa CB-seglare och 707-seglare som jag :wink:
Sorry :oops:
Behöver du det på 707:an?
Vill man bli av med sagg i förstaget skulle jag dragit dem enda bak och sätta dit vinschar. I CB66:an fall är det väl inget trim utan en extra säkerhet som håller kvar masten? Men det kanske är så att det helt enkelt inte går att få dit ett par vinschar på relingen?
På 707:an borde det väl gå att få dit ett "riktigt" arragemang?

Mvh / H
Håkan

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 mar 2007, 17:05

Jag har utväxling 2:1 och sedan en avlastare typ X-79
Efter avlastaren har jag även ett block så jag kan sträcka upp backstagen när jag gippar vid ensam segling..

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 mar 2007, 20:18

Håkan skrev: Behöver du det på 707:an?
Vill man bli av med sagg i förstaget skulle jag dragit dem enda bak och sätta dit vinschar. I CB66:an fall är det väl inget trim utan en extra säkerhet som håller kvar masten? Men det kanske är så att det helt enkelt inte går att få dit ett par vinschar på relingen?
På 707:an borde det väl gå att få dit ett "riktigt" arragemang?

Mvh / H
Jo vi tror att vi kommer att behöva det. Vi har ju gjort lite ändringar på segelplanet om man säger så....
Bild

Så här skulle det ju kunna se ut, men jag skulle helst slippa backstag, eller placera dem långt fram. Vi har numera självslående fock och större storsegel. Ingen genua = mindre skotande. Backstag vore skönt att slippa/ få så enkelt som möjligt. Det är i alla fall vår målsättning, att det ska va lättseglat på säg 2 personer, utan att masten ramlar ner :roll:

SWE54, har du nån bild, eller länk till X79 arrangemang?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 mar 2007, 20:30

Har inte bild på min egen men på en likadan.

http://web.comhem.se/~u95215478/Banner_28b2.jpg

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 mar 2007, 20:40

SWE54 skrev:Har inte bild på min egen men på en likadan.

http://web.comhem.se/~u95215478/Banner_28b2.jpg
Ok, Ja, det verkar ju smidigt! Det jag är "rädd" för är trassel med storseglet och bomen. Vill undvika att backstaget hamnar på fel sida och sånt. Men det går väl att lösa också med gummicord el nåt sån som drar fram backstaget kanske.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 mar 2007, 20:47

Det är sällan något problem..
Man kan ju sätta en gummikord i backstagen och dra runt förom masten.
Jag har planer på att byta backstagsvajern mot Dynex.
Har bytt häckstaget och det bli så lätt och smidigt. 1000 g lättare!
Dessutom ligger det ju inte och sliter i onödan mot seglet heller.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 08 mar 2007, 20:55

MartinM skrev:Känns som du krånglar till det väl mycket för storleken på båten.

Skulle gissa på att du max kommer att ha 200 kg på backstagen, så jag skulle rekomendera en konstruktion där du sätter ett block i backstaget.
Den ena änden i blocket är grovjustering i den andra sätter du ett block så att du får ytterligare 2 ggr utväxling eller ett dubbelblock så får du 4 ggr till alltså 8. Titta som sagt på X79or.
Jag var inne på det iom då halveras krafterna men blir det enklare???
Bild

samtidigt får jag en eller flera block i luften som jag helst hade haft i sittbrunnen på sidorna. Vidare vill jag kommerifrån att rorsmannen ska hantera backstagen utan vill flytta de framåt, helst sittdrunnssidorna (eller vad det kallas???) så att gasten drar uppåt för att drar åt.

Visst finns många sätt att lösa samma sak.

Jag frår väl utgår att ca. 200 kg ligger på...

Skriv svar