backstag - vilka laster? vilken utrustning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 mar 2007, 21:22

Jag räknar med 450-500 kg på mina backstag.
Har haft funderingar på fintrim på backstag och tänkte göra så här så småningom

[/img]http://web.comhem.se/~u95215478/backstag.jpg

Man slipper då en massa block slängandes i huvudhöjd..:)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 mar 2007, 21:31

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 mar 2007, 21:32

SWE54 skrev:Jag räknar med 450-500 kg på mina backstag.
Har haft funderingar på fintrim på backstag och tänkte göra så här så småningom

[/img]http://web.comhem.se/~u95215478/backstag.jpg

Man slipper då en massa block slängandes i huvudhöjd..:)
Du menar så här:
Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 mar 2007, 21:33

ja..
hur gjorde du?

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 08 mar 2007, 21:42

Krångla inte till det för mycket innan du vet vad som fungerar och vad som inte gör det.

Jag tror att man har mycket vunnet på att få fram en grov och en fintamp på var sida ungefär mitt i sittbrunnen. Kan nog vara lite trixigt att leda fram tamparna till ett ställe där de är lättåkomliga och man får bra kraft samtidigt som de är ur vägen. Jag tänker mig att det t.ex kan se ut som dubbelkommandot för häckstaget kan se ut på h-båtar, men jag hittar ingen lämpligt bild.

Principiellt borde 4ggr taljas sitta kvar istället för en dekad av block. Kombinerat med ytterligare utväxling med ett block ovanför det för grovinställningen blir det ju 8ggr.

Varför ville du få bort blocken från aktern?
//Daniel

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 08 mar 2007, 22:01

Seglaren skrev:
Jo vi tror att vi kommer att behöva det. Vi har ju gjort lite ändringar på segelplanet om man säger så....
Bild
Då förstår jag, då är det nog bra att kopiera CB66 eller HP 96 Racer...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 08 mar 2007, 23:13

sotarn skrev:Krångla inte till det för mycket innan du vet vad som fungerar och vad som inte gör det.

Jag tror att man har mycket vunnet på att få fram en grov och en fintamp på var sida ungefär mitt i sittbrunnen. Kan nog vara lite trixigt att leda fram tamparna till ett ställe där de är lättåkomliga och man får bra kraft samtidigt som de är ur vägen. Jag tänker mig att det t.ex kan se ut som dubbelkommandot för häckstaget kan se ut på h-båtar, men jag hittar ingen lämpligt bild.

Principiellt borde 4ggr taljas sitta kvar istället för en dekad av block. Kombinerat med ytterligare utväxling med ett block ovanför det för grovinställningen blir det ju 8ggr.

Varför ville du få bort blocken från aktern?
blocken får gärna sitter kvar där men jag tänkte mig att tamparna + beslag skulle sitta bra brevid storskotskenan, dvs tamparna kommer underifrån upp. Jag tro nog då får man också tillräckligt mycket met kraft. Använda vinsch eller dylikt ville undvika då det blir för trångt i sittbrunnen. En del av blocken på skissen har endast uppgiften att leda backstaget ner i sittbrunnen och sen framåt för att ledas sedan uppåt igen.
i första skissen tillkommer dessutom en enorm kraft då man spänner backstaget tvärs från draget ( som exemplet hur man drar upp en bil ur diket...). Med 500 kg belastning blir det dock svår att hitta något som låser en 5 mm tamp.

köpte föresten nu storfall (6mm SK 75). Fallavlastare får jag dock byta ut nu eller hitta en lösning att de få fäste. Trissan i masttoppen passa dock och 8 mm hade inte fått plats. Kanske får jag sy på en hölje eller dylikt... :?:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 09 mar 2007, 00:35

500 kg är ju absolut max belastning. Men det är ju på min båt.
Den delas ju sedan i ett 2:1 system vilket ger max 250 kg.
Det kanske ligger runt halva på din Mustang.
Ett 2:1 system ger då lite över 100 kg på varje ände...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 09 mar 2007, 08:55

100 kg då skulle det räcker med råttor.

för systemet med delad dubbelkommando kommer jag behöver 4 kindblock (för att länka om tamparna) + en del andra block.

I första skissen tog jag säkerligen i med block men där behövs 3 kindblock och betydligt färre vanliga block för att uppnå samma kraft på backstag men nackdelen är att ett enkelt skotlås inte håller för belastningen (om det inte finns något på marknaden jag inte känner till).

Tack för tipsen och kommentarer!
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 09 mar 2007, 09:45

6mm SK75 till storfall på Mustangen???? :o :o :o

det var det största \"overkill\" jag sett på bra länge. Det fallet räcker till en 33-fotare. Om den som sålde det till visste vad skulle vara till är han antingen en klåpare eller också har han lurat dig. Jag skulle gissa att du ersätter ett fall i 3 eller möjligen 4 mm vajer och då räcker 4 mm SK75

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 09 mar 2007, 09:53

Dimensionen kan ju vara för att man ska kunna hantera tampen med.
Jag har tex 8 mm spectra fall både till stor och genua.
Bra grepp och sitter bra i avlastarna. Minimalt töj.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 09 mar 2007, 10:06

Jag tänkte likadant. 3-4 mm räker säkerligen mer än nog för styrkan men så gäller det att kunna hantera det hela också. 8mm fick jag inte plats i trissan och den går inte att bygger ut om man inte vill ge på sig större förändringar i masttoppen. 6 mm Admiral hade kanske varit tillräckligt för fallet....
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » fre 09 mar 2007, 10:07

Jag tror att det räcker med råttor (servocleats). Fördelen är ju att de är snabba att lägga loss i slagen. Eventuellt skulle man kunna ha en annan avlastare typ powercleat för grovinställningen.

Även om 6mm är overkill i hållfasthetssynpunkt så är det ju hanteringsmässigt trevligare än tunnare fall.

Att byta avlastare för storfallet är ju ingen jättestor operation.
//Daniel

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 09 mar 2007, 11:12

MiniMe skrev:Jag tänkte likadant. 3-4 mm räker säkerligen mer än nog för styrkan men så gäller det att kunna hantera det hela också. 8mm fick jag inte plats i trissan och den går inte att bygger ut om man inte vill ge på sig större förändringar i masttoppen. 6 mm Admiral hade kanske varit tillräckligt för fallet....
Jag menar att man måste tänka på dynex som vajer....behöver man tjockare tamp för att hålla i den får man sätta på ett hölje just där eller splitsa i en halända....

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 09 mar 2007, 11:14

Äh...jag lyckades inte skriva färdigt....

.....annars utnyttjar man inte viktsfördelen man kan uppnå fullt ut.......men det är kanske jag som är viktsfachist ... :?

Skriv svar