backstag - vilka laster? vilken utrustning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
JohanS
Erfaren medlem

Inlägg av JohanS » fre 09 mar 2007, 23:09

Såg att det var någon som hade refererat till X-79 längre upp... På min båt (numera såld) hade vi ett grovtrim som hade en utväxling på 1:2 och sedan genom en avlastare som satt på sargen längst bak i sittbrunnen. Fintrimmet bestod av ett enkelblock som hängde i grovtrimmet och sedan ytterligare ett enkelblock hängande i det första. I det andra blocket hängde sedan ett treskuret block. Från det treskurna blocket var fintrimmet framdraget på insidan av sargen i sittbrunnen och vi ett litet microblock uppvinklat mot en råtta som satt så att den som justerade backstaget hade tampen mellan benen. Utväxlingen var totalt 1:24, och jag kan lova att vi kramade hem ordentligt. Första året med körde vi bara med trippelblocket hängande i grovtrimmet (1:6), men sedan adderade vi ett block till per år. Grovtrimmet använde vi i princip aldrig på kryss bara på läns då vi aldrig använde fintrimmet. http://www.x79.dk/index.asp?SubSite=bil ... 5&Billed=0 Behöver jag tillägga att vi aldrig använde vinschar för backstagen :lol: Vi hade vire i backstaget (klassregel) och 10mm spectra i grovtrimmet samt 6mm dito i fintrimmet.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 12 mar 2007, 12:33

PelleL skrev:6mm SK75 till storfall på Mustangen???? :o :o :o

det var det största "overkill" jag sett på bra länge. Det fallet räcker till en 33-fotare. Om den som sålde det till visste vad skulle vara till är han antingen en klåpare eller också har han lurat dig. Jag skulle gissa att du ersätter ett fall i 3 eller möjligen 4 mm vajer och då räcker 4 mm SK75
PelleL jag uppskatta alltid dina kommentarer då jag fått intryck att du har kunskap om det du säger. (inga spekulationer eller gissningar...)

6mm SK75, jag tror nog att jag uttryckte med något klantigt. Lina är på 6 mm med en sk75 kärna (4-5mm???). Segelmakaren jag köpte det ifrån kallade det naturligtvis SK75 men menade säkerligen de lastbärande fibrar. Därmed går det att skala av höljen. Jag är dock inte så säker om om fibrerna tål UV-ljus och slitage. 6mm är dock det minsta mina avlastare tål och 3-4mm är väl inte heller så lätt att håller i handen och dra i...
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 12 mar 2007, 13:23

OK...jag trodde du menade en ren 6mm SK75 \"kärna\"......den tamp du beskriver verkar ju helt adekvat för ändamålet.... :D Ledsen om jag \"hackar\" för mycket... :D

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » mån 12 mar 2007, 13:26

Vad jag vet så är så gott som alla dynema tampar skalbara, men det brukar finnas info om det. På de som är skalbara är kärnan behandlad för att stå emot UV och slitage bättre. Med dynema är i sig väldigt motståndskraftigt. Det är ju just det som skiljer de skalbara från icke skalbara tampar, alla två eller treskikts tampar går ju att skala av höljet från.

//Robin

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 12 mar 2007, 13:27

En annan sak som är rätt kul med modernt tågvirke är att man (relativt) lätt kan \"bygga\" specialanpassde tampar med lokala förtjockningar där man skall hålla i den och där den sitter i avlastare eller råttor och med tex. extra slitskydd på utsatta ställen.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 12 mar 2007, 13:43

MiniMe skrev: ...Jag är dock inte så säker om om fibrerna tål UV-ljus och slitage....
Den kärnan är väl samma som Dynex 75 som säljs som ett alternativ till vajer. Den är ju polyuretan belagd för ökad slitagetålighet och uv borde den ju klara hyffsat om den säljs ren...
Jag har köpt sådant till min löpande rigg...

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » mån 12 mar 2007, 14:50

Jodå, dynematampar som är coatade med PU blir väldigt tåliga, men som sagt, även ren dynema är tåligt, det är den mest UVbeständiga och slittåliga av de tekniska fibrerna, och starkast. PBO är starkare till samma dimension, men är lite tyngre då.

Ja, man kan ersätta vajer med dynema i många applikationer, utom stående rigg, eftersom det kryper, töjer sig under långtids last, tyvärr.

Jo, det är kul med de nya moderna fibrerna, helt klart så att komposit och plastfibrer är bättre än metaller till så gott som allt:)

Jag är riktigt sugen på en hel fiberrigg till Wasan, himla synd att dyneman kryper för mycket.. Vectran däremot borde funka tycker jag, bara man solskyddar den. Vectran är en bra bit svagare än PBO så det skulle bli lite mer vindmotstånde med Vectran tamp, speciellt med hölje..
PBOkablar är ju annars klart bäst för stående rigg.
Men om man använde en flätad tamp så kan man ju splitsa alla ändar själv istället för pressade eller limmade ändbeslag, både säkrare och lägre vikt.
Men det kan nog vara för mycket töj i fläta konstruktioner kanske.

Jag ska ta och begära in en offert från Powerlite i USA på en PBOrigg. Det sparar nästan lika mycket vikt som att byta till kolfibermast:) Men mycket billigare.

PBOkablar håller dessutom mycket längre, iaf mät i antalat lastväclingar det kan ta. Typ 3ggr mer än vajer och 6ggr mer än rod, så om den faktiska livslängden blir runt det dubbla, ja då är det nästan ekonomisk oxå:)

Mer fibrer åt folket:)

//Robin

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » mån 12 mar 2007, 15:33

Kolla på www.powerliterigging.com definitivt något att fundera över när man ska byta ut vajrarna nästa gång:)

Förövrigt finns det nu en ny sorts dynema SK78 istället för det \"gamla\" SK75, knappt hälften av krypet, i övrigt mer eller mindre samma, Liros bla har några linor med SK78 nu:) Nästan så man kan göra stående rigg av den, för och akterstag kanske funkar.

//Robin

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 12 mar 2007, 15:36

PelleL skrev: Jag menar att man måste tänka på dynex som vajer....behöver man tjockare tamp för att hålla i den får man sätta på ett hölje just där eller splitsa i en halända....
Jag har i flera år haft en 3mm dynex som genuafall och det har fungerat kanon. Hela tampen som löper inne i masten när seglet är hissat är "ren" dynex, där den löper över trissan i toppen har jag dragit på ett 6mm hölje för att minska slitaget, likadant har jag gjort där fallet sitter i avlastaren längst ned. Haländan, dvs nästan halva fallet har jag bytt ut mot en 5 mm billig, lätt lina. Denna behövs ju bara när man hissar seglet, då seglet är hissat ligger ju denna del av fallet bara och trasslar sig i ruffen.

Jag kan se två nackdelar med mitt tunna fall, den första är att gastarna gnäller mycket över att det gör ont i fröken-händerna när man hissar segel. Den andra är att fallet lätt trasslar sig, det är en tunn tamp som är skarvad och har höljen över vissa partier.

Fördelen är att fallet inte töjer sig alls, när man hissat seglet till sin postion stannar det där, det gamla fallet sträckte sig en decimeter när man seglat en stund. Dessutom blir fallet både mycket billigare och lättare än en motsvarande spectralina med hölje. Detta gör att jag kommer att behålla detta arrangemang även fortsättningsvis.
X-342 SWE 18 "Kexet"

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » tis 13 mar 2007, 23:04

ett alternatv till powerlite....: http://www.smartrigging.com/index.php?page=3&id=35 ....jag tror dom är en bit billigare.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 14 mar 2007, 00:52

Tack för tipset! Men frågan är om de är billigare än powerlite, de säger 10%mer än rod, fast jag vet iof inte hur mycket rod kostar..

Men Easyriggings grejer verkar onekligen riktigt bra, men det stod fyra års livslängd, men det låter på texten som de ska hålla längre... Får kolla upp det. Men 420kr meter är inte så mycket mer än vajer, kostar ju runt 100 plus ändar. 8mm då. Mitt förstag skulle kosta ca 1400 från viking, med rätt bra rabatt.
Speciellt så gillar ja Easyriggings lösning på okonturnierlig(säkert felstavat:) rigg, allt i samma kabel, verkar jäkligt bra. Ska skicka en förfrågan till dem iaf. Om inte annat så kan det ju bli Tierods till alla röstjärnen därifrån kanske.

Powerlite ändterminerar ju en standardkabel, samma som med wire och rod, medans Easyrigging lindar varje kabel för sig, vilket säkert är bättre, men måste ju vara dyrare.

Ska se om man kan hitta några andra tillverkare.

Men som sagt, tänk va bra om man kunde använt en flätad Vectran tamp, va enkelt det hade vart då. Klart att man får mer töj än i raka PBOfibrer, men kanske skulle funka ändå? Vajer är ju slagen.

//Robin

Skriv svar