Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
johan109
- Platinamedlem
Anders S skrev:Själv har jag "bara " PC vid navbordet.
När jag är i sittbrunnen och inte kan hålla ögonen på PC-skärmen använder jag en speciell, mycket tunn, handhållen färgdisplay för kartinformation. På detta virtualiseras båtens postion via indata från en 3d-scanner med avståndsmätning, rörelsesensorer, audioinput och inbyggd navigationsprogramvara. Denna biologiska enhet är sedan kopplad helt sömlöst till en komplett båthanteringsprocessor som sköter både styrning och segelmanövrer efter input från alla tillgängliga informationskällor...
Hmm Nu förstår jag inte riktigt vad du menar men det känns som
jag måste ha en sådan
Kan du förklara lite närmare.
M.V.S.H.
Johan
-
Fredrik
- Diamantmedlem
johan109 skrev:Anders S skrev:Själv har jag "bara " PC vid navbordet.
När jag är i sittbrunnen och inte kan hålla ögonen på PC-skärmen använder jag en speciell, mycket tunn, handhållen färgdisplay för kartinformation. På detta virtualiseras båtens postion via indata från en 3d-scanner med avståndsmätning, rörelsesensorer, audioinput och inbyggd navigationsprogramvara. Denna biologiska enhet är sedan kopplad helt sömlöst till en komplett båthanteringsprocessor som sköter både styrning och segelmanövrer efter input från alla tillgängliga informationskällor...
Hmm Nu förstår jag inte riktigt vad du menar men det känns som
jag måste ha en sådan
Kan du förklara lite närmare.
M.V.S.H.
Johan
Coolt! Själv har jag alltid också haft en sådan enhet för navigering, men jag har aldrig till fullo insett vilken inneboende kapacitet som finns där. Min processor kan också styra en oerhört flexibel ballast som kan flyttas dit den för tillfället bäst behövs i båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"