Tillsatsmedel i diesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
saltlånga
Guldmedlem

Tillsatsmedel i diesel

Inlägg av saltlånga » fre 30 mar 2007, 21:16

Hej

Jag har hört att man bör hälla i lite olja i dieseltanken, eller något annat tillsatsmedel för att öka smörjförmågan för den "nyare" dieseloljan.
Å andra sidan kan man läsa om att man inte ska göra detta enligt motortillverkares rekommendationer.

Hur gör ni?

Matthe
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Matthe » fre 30 mar 2007, 21:23

Blandar ca. 2% tvåtaktsolja enligt direktiv från en båtmotormekaniker som jobbat med dieselmotorer större delen av livet.
Precis just för att smörja bättre. Bl.a. pump och spridare. Motorn tar ingen skada alls, tvärtom. Det enda som händer är att du får mer "blårök". 8)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 30 mar 2007, 21:23

Tankar diesel, inget annat.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 30 mar 2007, 22:17

Diesel, inget annat hokus pokus.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 30 mar 2007, 22:34

Jag brukar skvätta i litet tvåtaktsolja ibland, särkilt efter vinteruppehållet. Om det gör att motorn slits mindre vete 17 men det kan ju knappast skada. Och tvåtaktsolja har jag i alla fall med mig till lill-räsern.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 30 mar 2007, 23:17

Det finns tillsatsmedel som är avsedda att förbättra lagringståligheten, men tvåtaktsolja kan man låta bli. Följden blir till slut koksade spridartoppar, speciellt på direktinsprutade dieslar. Även ny, sk miljödiesel är "fet" nog att smörja överallt där dieseloljan skall smörja. Möjligen kan man (det är också en tveksam sed) köra motorn den sista minuten innan vinteruppehållet med en andel olja i bränslet, men det skall i så fall köras ut så fort säsongen börjar.

Får man bekymmer med dieslar beror det nästan alltid på att det finns saker i dieseln som inte skall vara där. Oftast är det vatten.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 31 mar 2007, 10:25

Till vinterkonserveringen kör jag med en rejälare skvätt tvåtaktsolja i dieseln. Jag har en mindre dagtank som jag ser till att köra ganska tom innan upptagningen, sen häller jag i lite olja och kör så det ryker.
Det här rådet har jag fått av bla PerArne Åkerström, varvskille i Söderhamn. Det han inte vet om marindieslar finns inte heller. Så den konserveringen tror jag på. Annars kan jag ha i en halv deciliter till en fulltankning på 110 liter.
Även jag har snackat med djupt insatta som säger att det är bra med lite extra smörjning även om dieseln är bättre nu än när miljödieseln var ny. Det finns smörjmedel i den nu som inte fanns från början.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » lör 31 mar 2007, 16:13

Faktum är att smörjtillsatsen numera är minskad rejält jämfört med introduktionen av miljödiesel. Man tog till för kung o fosterland pga av ett tidigare försök med MK1 hade misslyckats med smörjningen, med skadeståndskrav som följd.
Jag är insatt.//Johan.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 31 mar 2007, 19:41

Anser du att smörjtillsatsen i dagsläget är tillräcklig, Johan? Om inte, vad säger du om tvåtaktsolja kontra andra tillsatspreparat?

Rudi

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 31 mar 2007, 21:12

Jag tror det står i manualen till min MD5 att man som en del av vinterkonserveringen ska köra motorn en stund på diesel med en 30-procentig inblandning av motorolja, alltså dieselmotorolja av samma typ som man har i motorn.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 31 mar 2007, 21:32

fribbe skrev:Jag tror det står i manualen till min MD5 att man som en del av vinterkonserveringen ska köra motorn en stund på diesel med en 30-procentig inblandning av motorolja, alltså dieselmotorolja av samma typ som man har i motorn.
Det här är en rekommendation från den tiden då man hade hög svavelhalt i bränslet. Då var det viktigt att man fettade in alla rörliga delar i pump och spridare vid konservering, och så säkrade man korrosionsskyddet, ifall det fanns vatten i bränslet. En ytterligare fördel är att en eventuell sliten packning i insprutningspump eller spridare håller tätt litet bättre med den tunga oljan i systemet. Även om all diesel rinner ut efter ett par veckor stannar den tjocka oljan kvar.

Farbror Gitarr berättade att han har en sk "dagtank", vilket gör det hela lätt som en plätt om man vill vara säker på a) rent bränsle vid vinterkonserveringen och b)blanda i litet extra olja. Huruvida det är nödvändigt med dagens köpebränsle (fordonsdiesel) vet jag inte. Däremot vet jag att RME-inblandning (vanligt) kan skada i övrigt felfria gummipackningar, om dessa är 15 år eller äldre.

Men Hans får gärna berätta vad bolagen brukar blanda i.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 01 apr 2007, 11:08

RME-inblandning? Olja förstås, men är det någon specifik?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 01 apr 2007, 11:29

Förlåt. RME = Rapsmetylester, sk "biodiesel". Man blandar i 3-5 % sådant i den vanliga dieseln numera. Den brinner som vanlig diesel, men innehåller en del flyktiga ämnen och kolväteblandningar som är litet aggressivare mot t ex gummipackningar. Moderna dieslar (oc anständigt nyrenoverade) har ett tåligare materiel, men äldre motorer kan börja läcka i pump-packningar och o-ringar.
Anders S

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » mån 02 apr 2007, 19:26

Rudi skrev:Anser du att smörjtillsatsen i dagsläget är tillräcklig, Johan? Om inte, vad säger du om tvåtaktsolja kontra andra tillsatspreparat?

Rudi
Ursäkta den sega responsen men tiden vill inte riktigt räcka till just nu.
Problemet med smörjningen av smådieslar vid MK1-drift är numera ur världen.
Tillsats av smörjolja leder bl a till koksbildning på spridarna, som naturligtvis inte är bra.//Johan.

Skriv svar