När är det dags att byta segel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
mozze
Trogen medlem

När är det dags att byta segel?

Inlägg av mozze » mån 02 apr 2007, 08:26

Jag har ett storseglen i dacron på 12m2. Det är ca 7-8år gammalt. Förra sommaren märkte jag att seglet får en ganska stor buk ca 2/3 från masttoppen och nära masten. Alltså akterliket har ennu bra form. Varför får jag en buk som är från mitten och mot masten? Jag har mätt upp seglet och skall försöka få rätt mastböj i sommar. Sen en fråga gällande mastböj. Jag har mätt att seglet borde vara helt plant om masten är 15cm böjd på mitten. Hur mycket skall jag då böja masten när backstaget är löst (pre bend)? Masten är 7/8 dels.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 03 apr 2007, 22:08

Det tog några säsonger för mig att juster in en bra prebend.
Jag har tillverkat en slags mall av "overhead" blad där jag ritat in ett rutsystem. På ena axeln är det kordans längd i % och sedan djup och placering av buken i %.
Man kan då ha bra koll på hur buken ser ut vid olika mastböj mm.
Sen vilket bukdjup och placering är ju lite individuellt både för båt och hur man seglar.
Men det kan vara ett bra hjälpmedel på vägen..
Jag kollar på 3 höjder och har linjer i seglet som hjälp både på stor och alla försegel.
Tricket är att få samverkan mellan mastböjen och förstagsträcket så att båda segelplanen följer varandra, kan vara lite knepigt att få till..

mozze
Trogen medlem

Inlägg av mozze » ons 04 apr 2007, 07:36

Jag har mätt upp att för att seglet skall vara helt plant skall masten böjas 15cm på 5 meters höjd från bommen. Men nu vet jag inte hur mycket prebend jag skall ha. Alltså hur stor böj skall jag ha när häckstaget är löst. Om jag har masten att stå helt rak så kanske jag inte kommer upp till 15cm fast jag sträcker häckstaget till max. Antar att det är bara att mäta och prova ut sen när jag får upp masten. Tänkte bara om det finns några bra tumregler för mastböj, t.ex prebenden skall vara 1/3 av maxböj eller nåt liknande. Men maxböj menar jag den böjningen som gör att seglet är helt plant (teoretiskt sett i alla fall, om man inte tar i beaktan att seglet töjer under belastning).

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 04 apr 2007, 13:57

Nu ska aldrig ett segel vara helt plant, formen tappar sin funktion om man har planare än 5%.
Man kan utgå från att en mast inte får böjas mer än 2% av sin längd.

Seldén tex rekomenderar ca 0,5 % av förtriangelhöjden som förböj. Kanske om du hör med segelmakaren vilken mastkurva seglet är sytt efter.

Backstagen både böjer masten och sträcker upp förstaget och det är det samspelet som ska trimmas in. Så när du drar backstagen ska masten och förstaget samarbeta så att båda seglen planas harmoniskt..

Akterstaget tar egentligen bara toppen på masten lite beroende på hur din rigg ser ut förståss..
Ett annat tips är att ha teltales i akterliket på storen, då ser man ganska snart om seglet är för djupt och var det är för djupt. Det är ju bara topp tellan som under vissa förhållanden får stalla..

mozze
Trogen medlem

Inlägg av mozze » tor 05 apr 2007, 06:46

Tackar för tipsen.
Jag läste selden instruktioner och fick mycket bra tips därifrån. En förböj på 0,5% och maxböj på 2% verkar passa bra med seglets form.
En fråga som jag inte fick något riktit bra svar på när jag läste selden instruktioner var, hur mycket skall masten luta bakåt. På ett ställe läste jag 1% (men 1% av vad?). Är det så att masten skall luta aningen bakåt. Beror antagligen mycket på båten och var masten är placerad. Måste väl provsegla med olika segel och se vad som är bäst.

Efter att jag har gjort ovan nämda inställingar borde masten vara ganske optimalt inställd. Om seglet fortfarande får en stor "påse" in vid masten kan man konstatera att seglet med stor sannolikhet är uttöjt och/eller felsytt. Det är inte fel på mastböjen.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 apr 2007, 08:18

Det här är ju grund data att utgå ifrån.
Jag har själv en prebend på ca 0,75 % och ett rake på över 4 grader. ( ca 1000 mm ).
Seldén anger väl 1 grad lutning och inte 1%..?
Men oavsett så går i princip alla segelbåtar fortare med lutad mast än med rak. Anledningen är hur luften släpper akterliket på storen.
Man strävar efter ett så vinkelrätt akterlik mot vinden som möjligt.
Båtar med fathead stor behöver alltså inte luta masten nämnvärt.
Sen får man ju betala på undanvinden i stället där det då kan gå långsammare...
Så hur mycket du vill luta får du nog prova dig fram till.
Var inte rädd att balansen i båten ändras, det är mest teoretiskt.
Ett felaktigt trimmat bomuthal tex gör mycket större skillnad...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 06 apr 2007, 08:03

Det kanske går att sträcka upp seglet hos segelmakaren? Linan i förliket brukar kunna krympa, byter man den blir hela seglet bättre.
Saltsjöbadssegel planade mitt 26 kvadrat storsegel så det blev riktigt bra för 2800 kr om jag minns rätt. Andra segelmakare sa att det bara var att slänga seglet. Så rejält olika svar är vad man kan förvänta sig på frågor om segel.
Saltsjöbadssegel har varit väldigt bra att ha att göra med. De kan även förklara bra för en gröngöling som mig. Och det pris jag fick på laminatgenua var absolut det bästa av ca 10 firmor jag frågade. Tummen upp för dem.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

GoranA
Platinamedlem

mastböj m.m.

Inlägg av GoranA » fre 06 apr 2007, 19:34

Köpte "Illustrerad Segel och Riggtrim" på Erlandssons brygga (199:-) Den ger svar på det mesta inklusive bra tips på hur man mäter upp t.ex. mastlutningen: man hissar upp en skiftnyckel i storfallet och mäter avståndet mellan lina och mast nere vid bommen. För den som inte är så hemma i trigonometri så finns det tabeller som talar om hur långt ut det ska vara för en grad, beroende på masthöjden.
tyckte den var en bra investering, plus lite vinterläsning med saker att bli sugen att testa till sommaren. Mycket tips också om hur man trimmar seglen också.

Skriv svar