skotten till röstjärnsinfästningen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Njuter
Trogen medlem

skotten till röstjärnsinfästningen

Inlägg av Njuter » fre 13 apr 2007, 09:07

Hejsan!

Håller på att byta skotten till röstjärnsinfästningen någon som gjort det tidigare?

Jag har slipat bort gelcoatskiktet men hur ska ytan vara för att få ett bra fäste till den nya polyestern/glasfibermatta?

Ska jag torka av med aceton efter jag har slipat eller är det risk att det blir försvagat av lösningsmedlet ?

Jag har behållit en liten klack på ena sidan av den gamla ”hålkärlslisten!” för att få en bra fixering av det nya skottet.

Ska skottet har en luftspalt runt om på ca 1cm för att inte ligga mot skrovet?

Tacksam för svar
Magnus

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 13 apr 2007, 10:06

aceton är bra, man kan också använda touluen eller styren.
Ofta rekommenderar man att använda mycket grovt papper i vinkelslipen, för att vidhäftningen skall bli bra.

Viktigt att ha bred anläggningsyta i skrovet.

riktigt att skottet inte skall ligga emot skrovet, kan vara en liten bit från, kanske 5 mm. glasfibermattan / filten lägger man sedan i en vacker liten båge mellan skott och skrov, så att det inte blir punktbelastning / eller längs en linje. Glasfibern skall alltså inte petas in i hörnan!

Man kan ju välja om man vill använda polyester eller epoxi. epoxi har fördelen att det blir starkare, och bättre vidhäftning (skottet är väl i trä, där kan detta vara viktigt). Nackdelen är pris, hanterbarhet och att det är svårt att få något att fästa på epoxin.
- polyester håller bra.

/J

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 14 apr 2007, 15:11

Instämmer med ovanstående. A o O är att slipa extremt rent, ingen gelcoat eller dåligt laminat får finnas kvar. Avfettning görs enklast med fettfri aceton.

Varva riven matta med vävd matta, eller skaffa sk "kombiväv". Du får mycket bättre hållfasthet med riktade fibrer istället för den billiga rivna mattan. I skott/skrovskarven lägger du mattan så att fibrerna löper diagonalt med skarven, då utnyttjar du bägge dragriktningarna i väven.

Vidare så kan du använda vinylester istället för polyester. Det är något dyrare men det fäster mycket bättre mot gammal polyester och det krymper mycket mindre under härdning, du kan alltså lägga fler lager åt gången. Du kan även lägga på vanlig topcoat på vinylester, vilket du inte kan med epoxi.

Som vanligt gäller att rolla ut luften ur laminatet, skaffa plastningsverktyg. Resten är lätt som en plätt, men man måste ha tålamod.

Njuter
Trogen medlem

Inlägg av Njuter » mån 16 apr 2007, 16:58

Tack!

Var även och pratade med en båtbyggare som säljer epoxi men han tyckte att jag skulle köpa polyester och glasfiber. Han tyckte det var lättare för en amatör att arbeta med och epoxi ska visst ha någon annan väv än glasfiber och den byggde mycket tunnare skikt än polyester så valet blev enkelt men arbetet tog mer tid än jag räknat med men det var det värt för säkerheten. Jag fuskade till det förra året och förstärkte det gamla skottet med en 4mm plywood som jag laminerade fast men skottet brast och plywooden slets itu helt otroligt vilka krafter det blir.

Magnus

Skriv svar