Propeller fäller ej ut vid back
Propeller fäller ej ut vid back
Sjösatte båten i lördags (X102á) och märkte snart att inte backen fungerade.
Framåt är det inga problem, behöver inte gasa alls för att folding propellern ska fälla ut.
Men bakåt så går det inte, även vid gaspådrag.
Backslaget greppar.
Propellern är en två bladig folding av märket Wisco, stigning 17*14.
Propellern är insmord och fäller både ut och in bra. Hade hela propelleraxeln
avmonterad för att byta lagren på propelleraxeln.
Motorn är en Yanmar 2GM
Framåt är det inga problem, behöver inte gasa alls för att folding propellern ska fälla ut.
Backslaget greppar.
Propellern är en två bladig folding av märket Wisco, stigning 17*14.
Propellern är insmord och fäller både ut och in bra. Hade hela propelleraxeln
avmonterad för att byta lagren på propelleraxeln.
Motorn är en Yanmar 2GM
Men om den kärvar skulle man inte känna det när man med handen fäller den isärCalle C skrev:Skulle tro att ena sidan av propellerbladsinfästningen kärvar.
mao om din motor skulle snurra åt andra hållet så skulle den inte fälla ut sig när du vill framåt men fäller ut sig vid backning.
och ihop?
Eller är det sån liten kraft som behövs.
Bladen fäller både ut och in jätte lätt.
Vad är det som gör så att propellern fäller ut? Är det centrifugalkraften eller är
det bladens skärning, att dom skär sig ut genom vattnet?
Calle C, nu ska vi inte vara allt för petiga och påpeka caker, iaf när du själv oxå säger fel:)
Centripalkraften är den kraften som ser till att roterade saker håller sig i sin bana, den är alltid riktad rakt in mot rörelsens rotations centrum, inte utåt som du säger nu Calle.
Det som många tror är centrifugalkraft är egentligen det roterande objektets framåtriktade rörelse, tangentiellt mot rotationen. Det exisisterar överhuvudtaget inte något centrifugalkraft, det är ett rent lekmansuttryck som nån dumjävel har hittat på nån gång.
Så är det, och det kan inte diskuteras:)
Vad gäller vad det är som fäller ut bladen på en foldingpropeller, ja, det är väl kanske lite av både, det som felaktikt kallas centrifugalkraft(det finns liksom ingen kraft som verkar radiellt utåt) alltså rotationen, men kanske att bladens form även bidrar lite, det vet ja inte:)
Men det är därför som folding blad måste ha så dålig form, de måste vara alldeles för tjocka i spetsarna för att de ska stanna utfällda när man backar( då viker den ju ihop sig pga formen), och för att de verkligen skall fälla ut sig:) I framåt läge så hålls de ju ute av bladformen oxå.
Men det verkar ju konstigt att din prop inte fäller ut sig i back, Calles förklaring verkar trolig.
Känns verkligen som att Kiwiprops självflöjlande 3bladiga verkar överlägsen:) tror ja ska köpa en sådan, inte direkt dyr heller. Autoprop och Maxprop och de verkar oxå bra, men tunga och mer vattenstånd än Kiwin när man seglar. Mycket dyrare oxå. Kiwin har väl sämre backeffekt än de andra flöjlande, den vänder inte på bladen, men verkar ändå betydligt bättre än en folding.
//Robin
Centripalkraften är den kraften som ser till att roterade saker håller sig i sin bana, den är alltid riktad rakt in mot rörelsens rotations centrum, inte utåt som du säger nu Calle.
Det som många tror är centrifugalkraft är egentligen det roterande objektets framåtriktade rörelse, tangentiellt mot rotationen. Det exisisterar överhuvudtaget inte något centrifugalkraft, det är ett rent lekmansuttryck som nån dumjävel har hittat på nån gång.
Så är det, och det kan inte diskuteras:)
Vad gäller vad det är som fäller ut bladen på en foldingpropeller, ja, det är väl kanske lite av både, det som felaktikt kallas centrifugalkraft(det finns liksom ingen kraft som verkar radiellt utåt) alltså rotationen, men kanske att bladens form även bidrar lite, det vet ja inte:)
Men det är därför som folding blad måste ha så dålig form, de måste vara alldeles för tjocka i spetsarna för att de ska stanna utfällda när man backar( då viker den ju ihop sig pga formen), och för att de verkligen skall fälla ut sig:) I framåt läge så hålls de ju ute av bladformen oxå.
Men det verkar ju konstigt att din prop inte fäller ut sig i back, Calles förklaring verkar trolig.
Känns verkligen som att Kiwiprops självflöjlande 3bladiga verkar överlägsen:) tror ja ska köpa en sådan, inte direkt dyr heller. Autoprop och Maxprop och de verkar oxå bra, men tunga och mer vattenstånd än Kiwin när man seglar. Mycket dyrare oxå. Kiwin har väl sämre backeffekt än de andra flöjlande, den vänder inte på bladen, men verkar ändå betydligt bättre än en folding.
//Robin
Re: Propeller fäller ej ut vid back
Har du konstaterat tidigare att backen fungerar eller är båten ny för dig denna säsong?Båtsman skrev:Sjösatte båten i lördags (X102á) och märkte snart att inte backen fungerade.
Om att veckla ut sig: Ja, trycket på propellerbladet hjälper till, även på back. I framåtläge är det ju intuitivt och lätt att förstå, men samma sak intrffar på backen - lyftkraften verkar ju ut från bladytan, inte vinkelrätt mot propelleraxeln. Bladen måste dock ut från "infällt läge" innan de kan få den hjälpen - bladet måste skära genom vattnet innan lyftkraften hjälper till.
En fråga (jag har inte kunnat hitta någon bild på Wisco-propellan, den är väl Amrekansk?): Kan det tänkas att bladen har en chans att hamna bakfram (upp-och-ner i fällt läge) vid hopmontering? Du nämnde ju en demontering av axeln- och därmed förmodningsvis också propellern.
För om man lyckas med det, så kan det nog bli alldeles galet med utfällningen. Det är naturligtvis otänkbart på en propeller med kuggsegment ("synkrokuggar") men bland annat den klassiska Herreshof-foldingpropellern har inga sådana.
En fråga (jag har inte kunnat hitta någon bild på Wisco-propellan, den är väl Amrekansk?): Kan det tänkas att bladen har en chans att hamna bakfram (upp-och-ner i fällt läge) vid hopmontering? Du nämnde ju en demontering av axeln- och därmed förmodningsvis också propellern.
För om man lyckas med det, så kan det nog bli alldeles galet med utfällningen. Det är naturligtvis otänkbart på en propeller med kuggsegment ("synkrokuggar") men bland annat den klassiska Herreshof-foldingpropellern har inga sådana.
Anders S
Re: Propeller fäller ej ut vid back
Båten är relatift ny för mig men jag hade den även förra året. Då fungarde detSeawolf skrev:Har du konstaterat tidigare att backen fungerar eller är båten ny för dig denna säsong?Båtsman skrev:Sjösatte båten i lördags (X102á) och märkte snart att inte backen fungerade.
bra. Endast vid två tillfällen fungerade inte backen. Då la jag i fram och sedan
back igen och då fungerade det.
Ja propellern var av men den är rätt ihop monterad.Anders S skrev:Om att veckla ut sig: Ja, trycket på propellerbladet hjälper till, även på back. I framåtläge är det ju intuitivt och lätt att förstå, men samma sak intrffar på backen - lyftkraften verkar ju ut från bladytan, inte vinkelrätt mot propelleraxeln. Bladen måste dock ut från "infällt läge" innan de kan få den hjälpen - bladet måste skära genom vattnet innan lyftkraften hjälper till.
ettan mot ettan
Den har kuggar som "löper in fint i mitt sektionen".
Jag vet inte varifrån propellern kommer, har själv sökt utan att hitta någon info.
När båten är i så går det att köra framåt, axeln roterar och man hör tydligtMartinM skrev:Om du först kör framåt lite så att bladen fäller ut sig och sedan lägger i backen så borde de inte kunna kärva i det inre läget.
Har du verkligen kollat att propellern roterar? Är kanske inte det roligaste att göra med tanke på vattentemperaturen.
"klonket" när propellern fäller ut.
När man lägger i backen så snurrar axlen (åt andra hållet) men inget klonk att
propellern fäller ut, inte ens när man varvar ganska rejält.
I vattnet:
Såg att jag inte har skrivit att propellern faktist fällde ut ibland?!
Den fäller alltid ut när jag kör framåt, även vid minsta lilla gas.
Den fäller ut på en gång.
Men backen fungerade endast sporadiskt, kanske en på fem.
Båten är nu lyft.
Nu står båten på land och "vi" ska titta på den.
Det finns en kille i hamnen som är duktig på motorer och sådant som hör till.
Han kunde inte spontant säga vad det var och kunde inte minnas att han hade
varit med/eller hört om något liknande tidigare.
Att propellern fäller ihop och ut bra på land. Fäller ut utan problem framåt men nästan aldrig vid back.
Såg att jag inte har skrivit att propellern faktist fällde ut ibland?!
Den fäller alltid ut när jag kör framåt, även vid minsta lilla gas.
Den fäller ut på en gång.
Men backen fungerade endast sporadiskt, kanske en på fem.
Båten är nu lyft.
Nu står båten på land och "vi" ska titta på den.
Det finns en kille i hamnen som är duktig på motorer och sådant som hör till.
Han kunde inte spontant säga vad det var och kunde inte minnas att han hade
varit med/eller hört om något liknande tidigare.
Att propellern fäller ihop och ut bra på land. Fäller ut utan problem framåt men nästan aldrig vid back.
De flesta tvåbladiga foldingpropellrar som säljs till "vanligt folk" har några modifieringar för att underlätta utfällningen av bladen. För det första så går det aldrig att fälla ihop propellern helt, utan man låter det vara ett litet mellanrum mellan bladen. Om bladen gick ihop helt, skulle de sugas ihop av strömningarna runt propellern vilket gör det svårare att fälla ut bladen. Detta gör givetvis också att det blir lite mer turbulens runt propellern och de inbitna kappseglarna väljer en propeller som fäller ihop sig till ett stycke när man stannar motorn. Denna propeller måste först köras framåt för att fälla ut sig, därefter lägger man in backen medans bladen fortfarande är utfällda.
Många propellrar brukar också ha ett litet jack i det ena av bladet, för att vattnet skall få tag i bladet och fälla ut propellern när man lägger i backen.
Som vanligt handlar det om kompromisser mellan lågt motstånd när man seglar och effekt/användarvänlighet när man använder motorn.
Själv kör jag utan motor, och slipper alla dessa problem.
Många propellrar brukar också ha ett litet jack i det ena av bladet, för att vattnet skall få tag i bladet och fälla ut propellern när man lägger i backen.
Som vanligt handlar det om kompromisser mellan lågt motstånd när man seglar och effekt/användarvänlighet när man använder motorn.
Själv kör jag utan motor, och slipper alla dessa problem.
X-342 SWE 18 "Kexet"