Kölprofilspacklingsgenväg ...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Kölprofilspacklingsgenväg ...

Inlägg av Ravage » tis 01 maj 2007, 08:23

Alla,

Beslutade mig för att behålla 707:an trots allt och har nu skrapat av ett 20 tal kg gammal bottenfärg och hållar på att slipa rent. Snart är det dags för att ge köl och bulb en extremt snabb renovering. Har definitivt ingen tid till att göra ett seriöst profilarbete men undrar om någon har ett litet fusktips som kanske ger ett någorlunda okej resultat om man jämför med det resultat jag får då jag gör jobbet helt på frihand. Allt jag gör kommer att förbättra formen eftersom kölbladet är helt utan form och fullt av stora ojämnheter. Bulben har flera stora kratrar.

Tack/Dan

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 01 maj 2007, 19:47

Inte så lätt att svara på från beskrivningen. I grunden finns det väl två enkla metoder:

1) spackel, tex watertight. - dvs frihand. Lite jobbigt, men inte så skrikande. Men spackel fyller inte så djupt var gång (det som är problemet?). En variant är grp-spackel.

2) glasfiberfilt + polyester. Håligheterna glömmer man .... fort, ger snabbt resultat. Problemet är -som du säkert vet - att vatten samlas på fel ställen så får man på det igen nästa vår.
Visst kan man försöka hjälpa till med att göra polyesterspackel mhja filler av olika slag, men det är inte mycket kuligare än vanligt spackel: mycket lösningmedel som skall avdunsta, och då krymper det hela. Epoxi som watertight är bättre, men -vet du väl oxå- epoxi ger ofta dåligt fästa, men watertight verkar funka (dock dyrt).

Men ... varför brådis? Gör et bra jobb, och behåll båten några säsonger till. Segla upp dig i det lokala köret, och vinn Gordon Cup. (ett långårigt mål för mig, trots att de bytt namn).

Väljer du (1) så bör du kanske binda ihop spacklet tex med (2).

/J

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 01 maj 2007, 20:37

det med formen är en sak som jag också fundera på. Jag tror nog att man kan bygger upp den med lättspckel. då bör man dock lägga under en bar primer och sedan försegla allt med epoxi igen men det kommer du, Dan, säkerligen att göra.

För något år sedan tog jag bort gammal polyester på kölen. under den började det rosta. Det såg man att det fanns några bulor. Kölen hade dock rätt bra form ändå. Jag försökte väl med allt t.ex. hempels epoxi-spackel och lättspackel. finns det bara bra grund (primer) så blir det enklast med lättspackel.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 02 maj 2007, 07:17

Tack för svaren! Jag borde dock beskrivit min fråga bättre, jag har inga problem med själva uppbyggnaden av formen. Använder alltid Lefants Epoxifiller som man köper på 2,1 kg burkar, relativt billigt och lätt att slipa på.

Mitt problem är väl snarare att jag inte har tid att göra mallar och spackla efter dessa. Jag är fullt medveten om att man bör göra ett bra arbete men kommer inte få tid över till detta. Tänkte att det kanske fanns ett snabbare sätt att få till en hyfsad profil än att göra det omständiga mallförfarandet. Tror dock det är en utopi i mitt fall, det finns inga genvägar heter det ju men min genväg får bli att spackla upp profilen på frihand, som vanligt.

Kul med ett långsiktigt mål, som att vinna Gordon Gin (eller Jameson Cup eller...) Cup, du kommer säkerligen att lyckas inom kort! Personligen blir årets mål att ha roligt på de få tävlingar jag hinner med. Det kommer bli stor skillnad mot förra årets boatspeed eftersom jag i år kommer att ha en botten som ser ut som den skall istället för som ett korallrev. Sedan är det ju bara det därmed att segla på rätt håll också :roll:

Tack igen för svaren! /Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 02 maj 2007, 10:34

Det låter så om kölen är nu en otymplig fyrkant. Är det så?
Jag följde i stort gjutformen men kollade att den aktre delen blir rakt. Framkanten slipade jag till att den vart jäm rund. det vart inte helt prefekt men det dög för den säsongen.
Peter

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 02 maj 2007, 10:42

Ett hjälpmedel som sparar tid och spackling är en lång slipbräda. En sådan gör du enklast av plywood och med två klossar som handtag. Slippapper köper du i yrkesaffären i metervara (rullar). Poängen är att slippa "välputsade gropar". För att få bästa flöde krävs inte bara släthet, utan också att det inte finns bulor eller gropar. Du får visserligen bara kölens egen profil, men det kan ju vara bra så ?

För bredspackling av större ytor kan man använda en gammal såg med handaget borttaget som utjämnare/spackelspade. Men stick dig inte på taggarna :P ...

Lycka till !
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 02 maj 2007, 11:01

Är det inte enklast ändå att göra ett par mallar? Mallen kan du ju såga ur en bräda eller en bit plywood. Om du spacklar och slipar på fri hand, kan du ju alltid använda mallen för att kolla att du inte spacklat för lite eller slipat för mycket...

Man vill ju inte lägga på onödigt mycket spackel heller, det är ju ett elände att slipa ned...
X-342 SWE 18 "Kexet"

tfrisk
Trogen medlem

Inlägg av tfrisk » ons 02 maj 2007, 11:47

Har insett att det finns väldigt, väldigt breda spacklar att köpa för att bredspackla väggar och tak och liknande. Snabbar upp verksamheten avsevärt, och blir förvånansvärt bra efter lite övning. Kanske ett tips...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 02 maj 2007, 13:49

tfrisk skrev:Har insett att det finns väldigt, väldigt breda spacklar att köpa för att bredspackla väggar och tak och liknande. Snabbar upp verksamheten avsevärt, och blir förvånansvärt bra efter lite övning. Kanske ett tips...
det snabbar inte bara upp utom resultatet blir bättre med bred spackel även över runda ytor...
Peter

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 03 maj 2007, 07:17

MiniMe skrev:Det låter så om kölen är nu en otymplig fyrkant. Är det så?
Jag följde i stort gjutformen men kollade att den aktre delen blir rakt. Framkanten slipade jag till att den vart jäm rund. det vart inte helt prefekt men det dög för den säsongen.
Nej, kölen är inte fullt så kass men långt ifrån bra. Gjutformen kan man normalt följa relativt lätt men just i Dominantbåtarna och 707:ans fall är formen väldigt dålig. Exempelvis är bulben och kölbladets ena sida nästintill platt om man jämför med andra sidan.

MEN...precis som du säger kommerjag att göra ett jobb som duger gott åt denna säsongen.

/Dan

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 04 maj 2007, 21:27

Biltemas slipfil (eller vad den nu kallades) är ett bra verktyg på måttligt kurvade ytor, är det konvexa ytor funkar det också på skarpa böjar, man "diagonaliserar" angreppsvinkeln efter behov, så att man ialla lägen kan köra långa, känsliga drag. Utbybart papper i olika grovlekar. Mini-me-tips från förra året.

Rudi

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 04 maj 2007, 22:54

sedan är det frågan vilken profil man ska spackla på. Jag mätte lita tjocklek och längden av kölen samt var ungefär tjockaste stället hamnar. Nu funderar jag vilken profil jag ska välja. NACA 63-012 har jag redan förkastat då den sista biten är konkav. Men sen finns det NACA 63-012A och NACA 0012 och då har jag lite svarare att bestämma mig. Finns det kanske andra profil som är bra för kölen?
Peter

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 04 maj 2007, 23:29

För kölar så är min erfarenhet att Naca 63-0xxA är att föredra jämfört med NACA 00xx. Fyrsifferserien ger visserligen "snälla" egenskaper men har allt för högt motstånd på undanvind.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 06 maj 2007, 07:11

Alla,

Tack för alla råd!

Har nu slipat rent kölbladet såpass bra att jag kan se hur grundformen ser ut. Till min positiva förvåning satt mycket att den ojämna formen i stora mängder spackel och färg som applicerats i rikliga mängder av föregående ägare. Tror någon haft kölen nere i grunden och sedan kastat på en massa spackel som var tänkt att bearbetas till en fin form men tack vare okända omständigheter aldrig blev av. Det satt kilovis med silvergrått spackel som sedan inte ens fått bottenfärg över vilket resulterade i en beväxting utav guds nåde. Nu när all skit är borta och några kilo spackel ser själva grundformen inte så illa ut.

Visst finns kratrarna kvar men de är enkla att fylla i. Jag får ett enklare jobb än tänkt och kommer bara fylla på med ett lager spackel för att få kölen jämn och sedan slipa fram ursprungsformen på kölbladet. Den får duga till oss detta år. Det finns så mycket annat att förbättra att detta inte blir ett större problem.

Siktar på sjösättning om ett par veckor och första kappseglingen om en månad. Skall bli kul att se vad den går för med någorlunda rätt förutsättningar.

/Dan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 06 maj 2007, 13:24

Dan!
du vet att jag fortfarande är intresserad av att gasta om du är i desperat behov nån gång.
fast vi har rejs varje helg fram till 6/6, men det är ju bara på lördagarna. söndagarna är obokade :lol: /m

Skriv svar