Båtplats i Blekinge?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Johan82

Båtplats i Blekinge?

Inlägg av Johan82 » sön 13 mar 2005, 19:00

Jag är inne på att ev skaffa båt redan nu till sommaren, jag siktar blekinge som det bästa stället att ha båten när jag bor i mitten av skåne.

Någon som vet vad som krävs när jag väl köpt båten?
Finns det lediga platser i blekinge och hur mycket brukar dom kosta inkl allt som isättning, upptagning, brygga, vinterförvaring mm?

Är helt nollstäld och vi vill gärna komma igång så fort som möjlig att lära oss segla, kanske någon vet en bra hamn nära skåne?

Tacksam för tips!

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Blekinge

Inlägg av carlnilsjonas » tis 15 mar 2005, 20:29

Ohoj!
Min styvfar har segelbåt liggande i Karlshamn sedan ett par år. Han resonerade på samma sätt som du, gissar jag. Efter att ha haft båten i Limhamn under många år ville han gärna ha den lite närmare något slags skärgård, och eftersom de bor mitt i Skåne var Blekinge naturligt att kika på.
Skicka ett meddelande med kontaktuppgifter till mig så ska jag förmedla kontakt med honom (Om du vill, alltså).
Lev gott!
Jonas

BjörnS

Båtplats i blekinge

Inlägg av BjörnS » fre 18 mar 2005, 19:28

Från Skåne centralt har du alltid ca 1 timme till lämpliga hamnar. I det läget är valet självklart, Karlshamn. Nära till, öppet hav söder och västerut, skärgård österut. Under för och eftersäsongen kan man göra helgutflykter inom närområdet för att under högsäsong ge sig av uppåt ostkusten, runt Skåne och uppåt västkusten eller söderut mot Christiansö, Bornholm och Tyskland. Allt inom ganska behagligt avstånd.
Glöm inte att det går åt ett antal dagar på vår och höst för normalt underhåll som du också måste köra till.

Kolla möjligheter i Svanevikoch Vägga men glöm inte hamnen på Sternö vid Gunnön. Sedan finns ju Matvik och Järnavik lite längre bort österut. Det kan kanske vara svårt att hitta plats men med så många hamnar vore det märkligt om man inte kan få tag i någon.

Karlshamn måste vara mycket nära den otimala platsen med dina förutsättningar. Många trevliga öar på kort avstånd när man så önskar gör att man kan förlänga säsongen och skyddade hamnar/uppläggningsplatser under resten av året.

//Björn

tvingjohan
Erfaren medlem

Inlägg av tvingjohan » tis 29 mar 2005, 12:49

Kommunen driver Svanevik/Vägga och Stärnö vindhamn tror att det även är dom som sköter Matvik. Gunnön tillhör Mörrums bruks båtklubb och har ett antal platser för icke arbetare på bruket, tror dock att dom inte tar in fler för tillfället. För att få plats på Gunnön får man också vara medveten om att man kan bli utan plats om det kommer anställda som vill ha en plats.

Skåne_tös
Rookie

Boön

Inlägg av Skåne_tös » lör 11 jun 2005, 18:15

Hej!
Mina föräldrar har båtplats på Boön ligger vid stenkrossen i Karlshamn. Tror det är kommunen som har hand om det. Perfekt läge att snabbt komma ut till Karlshamns skärgård. En trevlig skärgård med lagom mycket folk.
Vägga hamnen är också bra.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » lör 11 jun 2005, 22:20

Jag har till denna säsongen fått en (permanent) båtplats i Väggahamnen efter att ha haft tillfälliga båtplatser vid Sternö vindhamn i tre säsonger.

Vad jag har hört, är det lättare att få båtplats ju längre västerut i Karlshamns kommun man söker. Desto längre österut minskar tillgången och ökar efterfrågan. Många vill komma ut till skärgården direkt, utan \"omvägen\" via öppet vatten.

Tror att det finns en eller möjligtvis två båtplatser kvar vid bryggan i Svanevik (en del av Väggahamnen), men det kan ha hänt mycket sedan jag senast hade kontakt med hamnfogden.

Annars brukar det finnas tillfälliga säsongsplatser ute vid Sternö. En nackdel när det gäller Sternö är att om man ligger för nära stenkrossen, kan få ett tunt, tunt lager av finkornigt stenkrossdamm över båten. Om man inte svabbar av båten med jämna mellanrum, riskerar man att dammet fungerar som slipdamm på båten.

Likaså känns det som det är världens ände ut till Sternö (men så är inte fallet). Men man kan inte komma ifrån att Väggahamnen (Solskensviken och Kiaholmen) och Svanevik (på andra sidan om Väggahamnen) känns både närmare stan och skärgården.

Har man en stor båt som sticker djupt, är Sternö bättre då den hamnen är djupare.

Oavsett vilket man väljer (eller rättare sagt var man får en båtplats) så är Karlshamn idealet som bas för ens båt. 8)

Skriv svar