Stativ för VHF-antennen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Stativ för VHF-antennen

Inlägg av Nubben » fre 18 maj 2007, 19:59

Hejsan,
Jag undrar om ni har något bra tips på något vettigt antennstativ som man kan montera på akterpulpiten för en rimlig peng. Det vore lämpligt att få upp VHF-antennen åtminstone några meter(och nej i denna tråd diskuterar vi inte om man skall ha antennen i masttoppen eller ej) av orsaker som inte har med denna tråd att göra. Jag har redan konstaterat att NOA har något system men finns det andra förslag eller har någon goda erfarenheter av något annat?
Tackar för eventuella svar!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 21 maj 2007, 17:55

Jag har använt ett rostfritt montageband för att fästa diverse prylar på pulpit, bl.a. en ankarbox i trä.
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=83579

Om du lyckas applicera antennen på en snygg horisontell träbit så borde det gå bra att använda nämda band till att spänna fast den runt pulpit på undersidan. Poängen är att de tillklippta bandbitarna ska vara aningen för korta så att man får spänna fast träbiten genom att skruva åt bultar.
(se till att inga vassa kanter på bandet finns kvar efteråt).

Alternativt kan du ha en andra träbit och spänna två träbitar mot varandra på var sida om pulpit, medelst bultar. Funkade jättebra och snyggt för ett hemmasnickrat utombordarfäste.

Hälsningar
Tommy

Papz
Trogen medlem

Inlägg av Papz » mån 21 maj 2007, 18:04

Jag använde ett aluminiumrör som stod på en stos skruvad i däck och som stöddes av NOAs fäste i övre pushpit-röret. Det blev mycket stabilt. Egen konstruktion men en firma svetsade till stosen av en rund platta och ett kort rör. Stosen i däck var ihålig och kabeln kunde då dras inuti röret direkt från utrymmet under däck.

Skriv svar