El-fråga

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem

El-fråga

Inlägg av Calvados » sön 20 maj 2007, 21:55

Hej!
Skall installera en gps (garmin 152) men har svårt att hitta en ledig el-ledning. Är dessutom inte speciellt kunnig på området!
Kan man dra en kabel direkt från ett av batterierna, har 3st, två förbrukning samt 1 start. Eller kan man "förgrena" en redan befintlig ledning till tex. en lampa med en sockerbit?

Ok, tacksam för svar:
/ Olle

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 20 maj 2007, 22:09

Du måste ha en säkring!

Att koppla via en lampsladd går men ger upphov till de ofta förekommande spagettiinstallationerna på båtar.

Har du en huvudcentral så ta en anslutning där. Bra om du har en brytare där också.

Bäst är att ansluta till ett förbrukningsbatteri - inte startbatteri: då startmotorn går kan det bli spänningsdippar som GPS:en inte tycker om.

Återigen: Säkring.

Lycka till!

/J

PS: du vet väl att G152 kan kopplas till dator och till VHF.

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » sön 20 maj 2007, 23:05

Jo, jag skall koppla ihop det hela med dator samt vhf.
Säkring finns på + kabeln så det bör väl fungera.
Har testat med voltmätare förra året på el-panelen då jag kopplade in vhf'en, men trots att jag hittade både plus och minus så slog vhf'en av efter det att jag kopplat på ström... kopplade ur en lampa och tog den istället... och som sagt jag är inget duktig på detta.

Någon aning varför den slog av (en millesekund efter att den gått på?)

/ Olle

thomasx
Erfaren medlem

Inlägg av thomasx » mån 21 maj 2007, 12:36

Hejsan

Jag skulle råda dig att kolla i din vänkrets om det inte finns någon som kan lite om el som kan hjälpa dig. Det är förvisso en enkel installation men det är också lätt att göra fel och det kan bli dyrt. En korrekt och även snygg installation är guld värd den dagen något (annat) går fel eller sönder.

Direkt på batteriet är inte bra, du bör åtminstone koppla in den på rätt sida huvudströmbrytaren och kanske också via någon brytare på elpanelen om du har en sådan, plus som sagts, via en säkring.

Om du har några andra navigationsintrument inkopplade kanske du kan koppla dig på samma matningsledning som dom.

Hejhej

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 21 maj 2007, 13:00

Du har säkert vänner, det är inte så jag menar.

Men även med vänner kan en bok vara på sin plats. Den på forumet närvarande Seawolf heter egentligen Magnus Sterky, och han har skrivit en båt-el-bok som inte är så dum. Den täcker (jag lovar!) mer än att koppla rätt sladd till rätt plats, men den lämnar inte nybörjaren i sticket, som en del andra böcker i ämnet kan göra.

Den kan rekommenderas om man inte redan har något i den vägen.
Anders S

Papz
Trogen medlem

Inlägg av Papz » mån 21 maj 2007, 17:56

Varför avslöja Seawolfs namn?
Det finns kanske en anledning till att han valt att använda pseudonym.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 21 maj 2007, 18:01

Ojdå

En stor hemlighet är avslöjad.. :lol:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 21 maj 2007, 18:43

Sååå hemligt är det inte :-)

Namn osv finns ju på bokens hemsida.

Orsaken att både jag och de flesta andra skriver under pseudonym är främst att Internt är värre än all elefanter tillsammans och glömmer ingenting någonsin vad det verkar. Om man då inte heter Bengt Johansson eller så blir det onödigt enkelt att en enda sökning avslöjar alla uttalanden man gjort i livet.....

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » mån 21 maj 2007, 20:36

Ok, då frågar jag Seawolf himself:
Kan man för att slippa ge sig in i "getingboet" koppla upp sig direkt på ett av förbrukningsbatterierna med en säkring nära pluspolen i väntan på att jag får hjälp av expertis? (Ev. är det fullbelamrat i elpanelen, och kanske var det därför jag inte fick det att fungera förra sommaren, spänningsfallet blev för stort?)

/ Olle

Ps. Skall kolla upp boken din Ds.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 22 maj 2007, 20:38

Om du hänger på en elmatning från plus 12V nånstans som du inte vet om det är säkrat eller ej, så sätt alltid en säkring närmast punkten du tar ut spänningen. Då blir det hela inte farligare än innan, i stort sett. Säkringen skall inte vara onödigt stor. Kanske max 3 Ampere för en stor plotter. 1 Ampere eller mindre för en mindre.

Men problematiken med VHF, Dator och GPS/Plotter som skall kommunicera via NMEA på datorn serieport kan vara frustrerande.

Om man inte tänker sig för, samt ser till att alla matande plus- och minusledningar till dessa tre enheter är tvinnade efter hela sin sträckning och följer samma kabeldragningsstråk där det går, så kan det hela bli otillförlitligt på grund av störningskänslighet. Det kan även lättare bli skadat av t.ex. statisk elektricitet (den där våren då vattnet är +4 grader och högrtycket bräker sommarvärme, så luften är kruttorr.)

Nu talar jag i egen sak, men om du är båtintresserad och frågar som du gör, och avser att skruva på ditt elsystem ibland, så tror jag att du kan få nytta av http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html

"Kunnskap e mackt!" :D

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » tis 22 maj 2007, 21:20

Ok, jag kopplade in gps'en idag, lät den dela ström med en lampa...
Vet att detta inte är det bästa men borde ju ledningen vara säkrad dels via befintlig elpanel samt också via gps'ens egen säkring.

Skall inhandla elsystem för båtar inom kort, behöver definitivt lära mig mer...

/ Olle

Skriv svar