Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
J@nne
- Diamantmedlem
JohanFredriksson skrev:Tjena!
Jag funderar på att köpa en GPS/Plotter till min Murena 30. Någon som har ngt förslag på vad jag ska välja?
Jag vill helst inte betala för mycket... men jag antar att man måste lägga ca 10000:-
//Johan
Det är väl ungefär samma sak som att fråga: HUR LÅNGT ÄR ETT SNÖRE?
Det är ju upp till var och ens tycke och smak. Nokia eller SonyEricsson?
Framförallt vad du själv har för smak vad det gäller olika utseende och menyalternativ.
När det gäller kartprogramvaran så skiljer det en del från de olika märkena.
Jag har själv en Garmin 276c av den anledningen att den även används i min lastbil som "inteköravilse" tillbehör.
-
Gäst
JohanFredriksson skrev:Tjena!
Jag funderar på att köpa en GPS/Plotter till min Murena 30. Någon som har ngt förslag på vad jag ska välja?
Jag vill helst inte betala för mycket... men jag antar att man måste lägga ca 10000:-
//Johan
Hej.
jag har själv en plotter geonav 6 elit pluss men funderar på att gå över till bärbar dator. Mycket lättare att få tag på sjökortsprog, sturre skärm anledningen till att jag vill byta, och du kan ha den till så mycket annat. kolla blocket.se dom har billiga datorer som räcker mer än väl Jag såg en smart lösning på scampis hemsida som jag ska ta effter. Kolla
http://www.scampiforbundet.se/ tipps\\pc navigasion
-
Gäst
Definitivt är Garmin 276C plottern man ska satsa på.
http://www.garmin.com/products/gpsmap276c/
Fördelen med denna är att den är den första plottern som även är optimerad att användas som bilnavigator. Två till priset av en helt enkelt. Dessutom till ett mycket fördelaktigt pris. Som synes på Garmins hemsida är riktpriset c:a 750 USD, men en snabb titt på nätet (ebay.com) visar att den går att få ny för $ 600. Nästan halva priset mot vad handlare i Sverige försöker prångla ut (om dollarn står rätt i kurs).
Beställer man från USA ska man tänka på att det KAN bli tull och moms på hela härligheten och då blir ju priset ett annat. Ett alternativ är ju förstås om man själv är på besök i USA att beställa en med FedEx till hotellreceptionen alt. någon bekant som just är på besök eller tjänsteresa i USA.
Ett annat alternativ är att beställa från annat EU-land, exempelvis England
www.gpsw.co.uk.
Även här kan man spara flera tusenlappar.
Jag gjorde en rejäl vinst på att beställa min Garmin från just GPS Warehouse i England.
Endast porto tillkommer. Tillbehören är också mycket billigare.
/Tomas
-
Palle
Du som skall köpa en 172à På aspid betalar du 4748kr
ink frakt!! ingen tull då detta är inom eu....
Du har inte mer garanti bara för att den är köpt i sverige,garmin har världsgaranti! Alla svenska handlare gnäller

på att plottrarna inte
inbringar några pengar men ändå kan man hitta till nästan halva priset inom eu inga gränser inom EU tänk på det!!

MVH
Palle
-
Palle
Det tillkommer 19% moms på priset..

-
Gäst
Tänk på att du måste betala svensk moms på det som köps från US
-
matrix
- Silvermedlem
-
Kontakt:
Själv har en en Raymarine 435i som vi är nöjda med. Enda nackdelen är att jag tycker att skärmen är lite väl liten i vissa lägen. Suktar lite efter en C120 eller E120 skärm istället, men då är det helt andra pengar.
435i hittar man i svensk handel för strax under 10 loppor nu. Med XL3 korten så får man mycket sjökort på samma minneskort. Vi har norska sydkusten, strömstad - ölands södra udde, hela danmark, en del av tyskland samt nästan bort till holland på samma \"kasett\".
Plottern i sig är ganska snabb och har bra upplösning/detaljering med det kortet vi har. I kortet ligger dessutom extra information om tex. tidvatten osv med (inte på svenska kusten, men väl vid fredrikshamn tex).
Import från tex. USA kan rekommenderas. Köpt lite själv därifrån. Frakt kan på vissa sidor beräknas direkt. Räknade frakt på en autopilot hos boatbandit.com - fick fram exakt fraktsumma på deras hemsida. Kan tänka mig att det handlar om c:A 700-1000kr för en plotter (flygfrakt). Moms tillkommer. Boatbandit var snabba och bra när jag beställde - då var dom billigast på just den autopilot jag sökte efter. Dock finns marine.com och westmarine också, och dom skall tydligen vara lite billigare på mycket.
Moms tillkommer normalt även på frakten, men jag har vid diskussioner via mail med Westmarine.com fått OK på att enbart skriva värdet av varan på paketet, så man slipper momsa frakten.