Rullfock och Furlex.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Rullfock och Furlex.

Inlägg av LindaJoh » tor 14 jun 2007, 06:57

Alltså, kanske en dum fråga men jag är helt novis på sånt här...! Om man vill installera rullfock , kommer det i ett paket då när man köper det med furlex och focken i ett eller måste man köpa furlexen och seglen separat?

Är det krångligt att montera själv?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 jun 2007, 07:03

Tex Boding Segel har hela paket tror jag. Men det är ju inte säkert att det är bäst att köpa det från ett ställe. Ring runt till många olika. En vanlig båt (MAXI 77?) har alla segelmakare måtten till, även utomlands.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 jun 2007, 07:07

Segelmakare säljer gärna ett segel och en rulle (det finns andra märken än Furlex, men den sorten anses bra) tillsammans. Då får man "allt i ett". Kanske man också får ett bra "paketpris"...

Man kan också köpa rullen separat och seglet separat (såklart).

Men du kanske undrade om man får "hela klabbet" monterat och klart på båten - det är vanligen en fråga om tid och (extra) pengar. Segelmakare brukar ha mest att göra ungefär nu. Man måste heller inte ha rulle för att det skall vara kul att segla - så man kan ju vänta tills det lugnar sig och man seglat in sig på sin nya båt.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 jun 2007, 07:17

Medans ni väntar på ev rullanordning kan ni se till så det finns linor att reva storseglet med. Även om genuan är större är det bra att börja reva bak, det ger en lättstyrd båt. Och en stilla kväll vid bryggan är det bra, eller rentav nödvändigt att öva revning av storseglet. Hamnar man i hård vind och inte vet hur man ska göra, då kan både barn och man själv bli bra nog rädd. Fixar man däremot revningen galant och ser hur båten rusar på utan att det lutar för mycket, det är en kick!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tor 14 jun 2007, 08:22

Guitar Nilsson skrev:Tex Boding Segel har hela paket tror jag. Men det är ju inte säkert att det är bäst att köpa det från ett ställe. Ring runt till många olika. En vanlig båt (MAXI 77?) har alla segelmakare måtten till, även utomlands.
Ska höra mig för på Syversen, vill gärna köpa där eftersom jag känner familjen Syversen. :-)

TOOL
Silvermedlem

Inlägg av TOOL » tor 14 jun 2007, 12:53

Jag köpte hela paketet hos Syversen. Vi behövde ny både stor och genua. Rullen monterade jag själv. Det är inte så krångligt. Det gäller bara att mäta mycket noggrant och att följa medföljande instruktion till punkt och pricka. Läs den gärna flera gånger innan du börjar att montera.
har man inte följt instruktionerna så gäller ingen garanti.
Omega 28

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tor 14 jun 2007, 15:40

tack för tipset!
TOOL skrev:Jag köpte hela paketet hos Syversen. Vi behövde ny både stor och genua. Rullen monterade jag själv. Det är inte så krångligt. Det gäller bara att mäta mycket noggrant och att följa medföljande instruktion till punkt och pricka. Läs den gärna flera gånger innan du börjar att montera.
har man inte följt instruktionerna så gäller ingen garanti.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 14 jun 2007, 15:45

Och som alltid då man köper segel så fråga offert av flera segelmakare och beskriv din båt, ditt seglande och dina behov. Se sedan vem som har bästa priset och vem som funderat mest på just ditt segel.

Skriv svar