Bra soltak över sittbrunnen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Bra soltak över sittbrunnen?

Inlägg av Seglaren » ons 13 jun 2007, 11:11

Veglade mig över till Västerås i helgen för att gå på party 8) Men tusan vad soligt och varm det var.
Bild
(Som ni ser blev jag 40 grader Clesius varm, det är ungefär dubbelt så varmt som 40 grader Celsius, kan ju vara bra att veta då det är en ovanlig enhet som endast används på sjön i vissa sammanhang...)

Dagen efter blev jag röd på ryggen trots skjorta (tunn sådan). På vägen dit försökte jag rigga upp segelkapellet för att få lite skugga, se bild. Men det finns säkert bättre alternativ. Hur har ni det på era båtar.

Vår Vega lär ju användas en del till solbadande och då med familjen (två små barn) som man gärna vill hålla lite i skuggan.

(För er som följde diskussionen om mitt segeltak på dagis kan jag meddela att det nu sitter uppe, (min gamlal genua) och tas ned varje dag. Det var enklast att manuellt sätta upp det med linor och spännband.)

Bild
Ca 800 kr på Hjertmans

Bild
Ca 2000 kr
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 jun 2007, 11:39

Annars låter väl ett soltak för 800 bättre än ett soltak för 2000... Vi talar ju inte om regntak, för då kan det ju bli helt tvärtom.

En svettig sommar köpte vi helt sonika en vit prasselpresenning i lagom storlek och lade över bommen. Typ, 40 kronor. Nackdelen var just prasslet när det blåser.
Anders S

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » ons 13 jun 2007, 12:49

Vi experimenterade förra året med ett gammalt stort golfparaply som gjorts om till parasoll. Det funkade jättebra. Största fördelen är att det går att vinkla så att det ger skugga även när solen inte kommer rakt ovanifrån. Priset i det här fallet var hela 0:- eftersom paraplyet glömts av någon i min bil för mer än 10 år sedan. :D

Bild

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 13 jun 2007, 13:16

Är inne på Anders linje, lättviktspress.
Tar ingen plats att stuva, kostar knappt något, spänns snabbt o lätt med några gummitampar. På min båt får jag spänna en lina från bomnocken till akterstaget. Sikten framåt o backåt är helt perfekt.
Supstugan blir komplett när man snörar öljetterna fram och bak. :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 15 jun 2007, 06:59

Hörr u Jens K!
Det var en mysig bild. Det är bland det bästa med båtforumen, att man kan få se lite härliga sommarbilder, särskilt på vintern.
Fast hur man lägger in bilder här begriper inte jag tyvärr.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 15 jun 2007, 07:00

Hörr u Jens K!
Det var en mysig bild. Det är bland det bästa med båtforumen, att man kan få se lite härliga sommarbilder, särskilt på vintern.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Magnus.
Erfaren medlem

Inlägg av Magnus. » fre 15 jun 2007, 19:48

Vi köpte ett sittbrunnstält från

Tältcentralen
Birger Jarlsg. 67
11356 STOCKHOLM
Tlf. 08 - 673 25 26

Det fanns i 2 olika storlekar i flera färger. Det är gjort av som ni säkert kan gissa, tältduk. Funkar bra som sittbrunnstält spänns fast med gummicord och hakar. Får plats i en liten packpåsen när det inte är uppe. Kommer inte ihåg vad det kostade men en bråkdel av ett "båt" sittbrunnstält. Kolla upp verkligen att rekommendera.

Mvh Magnus

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » sön 17 jun 2007, 10:55

Guitar Nilsson skrev:Hörr u Jens K!
Tack, gitarren. Bilden är tagen på Gällnö i Stockholms skärgård. Jag har den på en annan server, så jag lägger bara in adressen här med hjälp av Img-knappen.

Skriv svar