Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Jörgen63
- Silvermedlem
Jag har köpt en CTEK-laddare, jordfelsbrytare och en lång skarvsladd som jag tänkte använda till båten för att ladda batterier när jag kommer till gästhamnar. I första hand är det batteriet till kylskåpet som drar mycket och behöver laddas.
Min fråga: Måste jag koppla loss batteriet för att ladda det eller kan det vara anslutet till elsystemet under tiden?
/Jörgen

-
Tomas G
- Diamantmedlem
Nej, du behöver inte koppla lös batteriet, det är bara att ansluta och ladda.
-
Jörgen63
- Silvermedlem
OK.Bra.
Men kan jag ha t.ex. kylskåpet igång medan jag laddar batteriet?
/Jörgen
-
Roger
- Silvermedlem
Visst kan du ha det. Med en sådan laddare kan du slå på den och sedan låta den stå på hela sommaren. Nu vet inte jag vilken modell du köpt men den vanligaste lämnar bara 3-4A och kylen ligger väl på 0,5-2A i förbrukning. På en gästhamnsnatt blir det i det fallet tyvärr inte mycket över till batteriet för kommande nätter som du ligger ute.
Vilken modell har du köpt? Vad har du för kyl?
/ Roger
-
Tomas G
- Diamantmedlem
Problemet med laddare som är av typen primärswitchande, alltså inte med de äldre typerna som är linjära med en transformator, är att de kan ge upphov till störningar.
Det innebär att kopplar man till exempel in en radiomottagare eller ljudutrustning på samma mataranläggning så kan man i denna få störningar som kan försämra mottagningen.
Det har förstås ingen betydelse för lampor, länspumpar, kylskåp etc.
Så om du uppmärksammar ett högfrekvet, illalåtande brum i någon av din utrustning då beror det sannolikt på laddaren.
-
Roger
- Silvermedlem
Med en C-tek kan jag inte tänka mig denna typ av problem då man söker på google får fram en massa killar som bygger billjud använder dem och har själv kört deras 25000 i en husbil som innehåller alla tekniska leksaker du kan tänka dig.
Men störningar kan väl lika väl uppkomma med transformatoromvandligar då man ofta bara kör en vanlig fyr-diods likriktare på billigare modeller? Jämnför gärna med en batteriladdare av äldre snitt som ofta "brummar" som tusan i ljudutrustning.
/ Roger
-
Tomas G
- Diamantmedlem
Skillnaden med en transformatorladdare är att dessa har en överlagrad 50Hz-signal som är relativt enkel att filtrera bort. Switchade aggregat hackar upp spänningen med betydligt högre frekvens och är mycket svårare att filtrera bort. Batteriladdare med transformator har dock sällan annat än en likriktare så dessa genererar ofta ett överlagrat 50Hz-brum.
Jag har själv aldrig haft möjlighet att utvärdera just Ctek men generellt är det ett problem med primärswitchade aggregat. Problemet uppträder ofta på kortvågsradio och i det närmaste alla switchade nätaggregat stör på något sätt i en sådan radio. Nu är ju förstås detta ett mindre problem i hamn då man laddar sitt batteri.
Men sedan finns det sämre och bättre aggregat och säkerliken är det så att Ctek:s modell är en god konstruktion. Jag säger bara att det KAN uppträda störningar, har själv ingen erfarenhet av att det gjort det från just Ctek.
-
Roger
- Silvermedlem
Det var som jag tänkte mig konstruktionsmässig då. Var några år sen man läste om halvledare så minnet är väl inte helt som det skall alltid...
Att kortvågsradio skulle fara illa hade jag inte en aning om då jag aldrig använt någon men klart bra att veta.
Ny dag och man har lärt sig något nytt igen

-
keac
- Trogen medlem
Man skall tänka på att man drar kabeln via en jordfelsbrytare, vad jag hört är det en del som strukit med pga att de inte haft jordfelsbrytare.
Jordfelsbrytare finns att köpa och ansluta direkt på sladden på exempelvis
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=12439194
Kent
Seglar en Elan 340, 2008 Nummer 116
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » lör 23 jun 2007, 08:44
Min 25 A CTEK stör inte stereon i båten. Det kanske beror på att Pioneer har väldigt bra radiodel? Men däremot så testade jag en dag att spela min lilla lösa fjuttradio a 127 kr från ÖoB via en medföljande 220 V adapter på samma uttag som matar CTEKen. Då fick jag det här vinande ljudet i radion. När laddaren var helt klar (grön lampa) försvann ljudet.
För övrigt kan jag rekomendera den lilla batteriradion från ÖoB. Man kan ratta in P1 på kvällen sen ställa in den som klockradio och vakna till sjörapporten i förpiken utan att behöva kliva upp och starta stereon vid kartbordet. Ungarna är nog glad att slippa höra radioprat tidigt på morgonen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
asdsj
- Platinamedlem
Vi har gjort likadant, fast vi har en Sony M600. Hyfsat billig radio med klockfunktion och en mycket bra radiotuner. Tar in mycket bra signal med den inbyggda antennen ävan på ställen då radiomottagning är dålig.
Suveränt att vakna till sjörapporten utan att behöva kliva upp.
-
asdsj
- Platinamedlem
Vi har gjort likadant, fast vi har en Sony M600. Hyfsat billig radio med klockfunktion och en mycket bra radiotuner. Tar in mycket bra signal med den inbyggda antennen ävan på ställen då radiomottagning är dålig. Har haft samma batteri i 2 år nu, har ännu inte behövt byta.
Suveränt att vakna till sjörapporten utan att behöva kliva upp.
-
GoranA
- Platinamedlem
har själv Ctek, de skriver i manualen att man kan ha batteriet inkopplat under laddning.
När det gäller oljud så har bra primärswitchade aggregat normalt en "hackfrekvens" på ca 70 - 80 kHz eller högre, detta just för att man inte ska få störningar i det hörbara området, och det är också enkelt att filterera bort det om det ändå skulle bli hörbara toner (genom olinjäriteter i kretsarna).