Startmotor Yanmar YSB8

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Roger

Startmotor Yanmar YSB8

Inlägg av Roger » tor 07 apr 2005, 23:42

Hej!
Har en Yanmar YSB8 i in båt som i slutet på förra säsongen klickade en del när jag skulle starta. Lite knackande och en del tryckande på startknappen så kom den igång. Bytte all el för 2 år sen så ström finns så det måste väl vara startmotorn som behöver en renovering. Såg när jag skruvade ur den att svänghjulet och då också startdrevet hade olja på sig. Skall det vara så? Tänker på bilar där starten går torrt. Någon som vet och kanske har några tips på renoveringen med?

Tack på förhand Roger

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 08 apr 2005, 10:08

Hej

Det är troligtvis selenoiden som kärvar, det är den elektromagnet som skjuter ut startmotorns axel.
Med lite tur räcker det med lite försiktiga hammarknack på den.
Hjälper inte det får du nog byta startmotorn.

Hoppas du har tur

tvingjohan
Erfaren medlem

Inlägg av tvingjohan » fre 08 apr 2005, 10:58

snurrar startmotorn? I så fall är nog som ovan att det är solenoiden. Snurrar den inte så är troligen matningen/styrströmmen till startmotorn och då är det mest troliga att det är glapp i tändningslås/startknapp.

P

Inlägg av P » fre 08 apr 2005, 11:02

Låter lite drastiskt att byta hela starmotorn pga kärvande solenoid. Bå nån bil har jag bara monterat ur bendix-grejorna, rengjort och smort försiktigt. Har sedan funkat fem år till utan problem.

Mulle-P

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 08 apr 2005, 12:54

Om jag omsätter mina bilmekanikererfarenheter så... :?

Lätt knack på startmotor och den startar utan problem... Kanke också när du drar reglaget fram och tillbaka för att sen starta.

Tveksamt att det skulle vara en kärvande solenoid. Låter mer som en lindning som har pajat, tycker jag. Det går att mäta upp hos en bilelektriker. Man kan även sätta en provlampa på styrspänningen (det lilla stiftet) till startmotorn och kolla så den får ström när man startar, mest troligt får den det och man kan räkna bort det med tändningslåset.

Och nej, det skall inte vara olja på startmotorn. Låter som en packbox läcker bakom svänghjul eller nått.

Är du osäker så be nån båtpolare titta också innan du river ner för mycket.

Svante

Ingemar
Guldmedlem

Renovera

Inlägg av Ingemar » ons 13 apr 2005, 22:04

Min start motor började små krångla för något år sedan och sedan tog
det inte lång stund innan den pajade helt. Jag har ingen vev start men
det gick att segla hem.. Så mitt tips är att göra (som jag gjorde tyvärr
för sent). Lämna in den på renovering

TA
Silvermedlem

Inlägg av TA » ons 13 apr 2005, 22:31

Startmotorn verkar \"fälta\" som vi mekaniker säger, alltså det kan vara bronslagringen (ankaret) i botten på startmotorn , rörliga delar inv dras nära lindningen(oscillerar) och kan vid slag på starten fungera som vanligt en stund, lämna in starten till en Båt/bilelektriker så provkör och mäter dom upp starten för dig .

Skriv svar