Skippa genuan. Fock och större stor på MH-båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Skippa genuan. Fock och större stor på MH-båt?

Inlägg av Seglaren » sön 09 sep 2007, 22:06

Ja, jag håller på att "gå igenom" nya båten Tur 80:an mentalt och funderar på vilka ändringar jag önskar och vilka som är rimliga och i vilken turordning de ska göras.

Nya rutramar är en grej, men jag tror att jag viktar både badplattform och nya segel högre med tanke på att det är en familjeskuta. Fåfängan får stå tillbaks litegrann :|

Det är ju inte ovanligt att man numera skippar genuan på en del äldre MH-båtar. Vad tror ni skulle det funka på Turkryssaren? Hög och smal fock, gärna självslående, men å andra sidan en fock är ju smidig att skota om i slagen också... så den kanske inte ska vara självslående, det är ju några tusenlappar och arbete att spara.

Lite större storsegel, vad är bäst, endast större akterrunda, eller förlänga bomen också/bara eller inte?. Varför inte skarva masten 1,5 m? Hmm, har inte koll på vad nya vant skulle kosta, men på sätt och vis tycker jag det låter som en rätt smidig lösning. Skarva maströret kan ju inte vara någon stor grej.

Och nej, jag vill inte byta båt. Vet att det finns andra båtar som har det jag nu talar om i segelväg, men nu är det en Tur 80 jag har att utgå ifrån :wink:

Synpunkter?

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 09 sep 2007, 22:33

Storen: Du kan förmodligen lägga på en decimeter i höjd på befintlig mast och uppåt två i bredd på befintlig bom. Med större akterrunda därtill så blir vinsten inte obetydlig.

Rudi

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 10 sep 2007, 09:36

det är ofta dyrt att förlänga master och sånt. Kolla vad du kan göra utan sådana omfattande åtgärder! (förlänga förresten ... är det så kul? Lutar kanske åt ny mast då, ny rigg, nya snören).

Finns en del båttyper som utökat segelytan,tänker på tex Nord80, Svea. Men är det så nödvändigt på din båt? Och vad blir kostnaderna?

Men det går att göra en del med mindre medel:
Storsegel: skaffa genomgående lattor och redig akterrunda. Kolla hur mycket av masthöjden du kan använda, många gånger finns någon dm outnyttjad mastlängd. Kolla med segelmakare om hur bukigt segel som kan vara lämpligt. (förlänga bommen tror jag inte alls på, tveksamt om det ger så mycket fart, och så blir den för lång!)

Har du för lite segel är det orimligt att ta en liten fock (självslående). Då är mer en 110% fock att tänka på (självslående blir ofta 80% ...).
Många båtar från den tiden balanserar bäst med ett lite större försegel, kanske du skall överväga en 135%, högt skuren (ger bra sikt förut, och inte så otymplig som en 150%).

Antar att du vill ha rulle till förseglet. I så fall kan man komplettera med en gennaker, kanske med ett lite bogspröt. Kan med fördel kombineras med en liten stävstege och kanske bra beslag för ankare? Underlättar livet mycket!

/J

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 sep 2007, 16:52

Ja en självslående kan nog gå bra, GuitarNilsson verkar ju rätt nöjd med sin.
Det kan kännas lite trögt i riktigt lätta vindar iof, men då har man ju alternativet att sätta en genua om man nu vill och orkar.

Jag skulle nog satsa på utbyggd akterrunda men undrar hur den ska få plats under akterstaget i slagen...?
En längre bom gör nog ingen större skillnad, det kan tom vara negativt om man nu ska köra med mindre försegel.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 sep 2007, 17:42

Självslående, nja. Vagabonden har nog betydligt mer segel och masten går 15 meter över vattnet. det måste bli en felaktig jämförelse. Jag tror det blir alldeles för lite segelyta med fock på Tur 80. Behåll genuan, men bygg ut storens akterrunda i alla fall.
Inressant vore att höja masten utan att det blir så dyrt. När masten står på däck borde det gå att skarva den längst ned och sen flytta ned bommen. Eller också bygger man en stadig låda i trä och plast som man plasta fast under mastfoten. Den kan kanske fungera som Doradobox samtidigt. Sen skarvar man vanten RF plattjärn så slipper man byta vajrarna. Med en högre mast och en självslående rullbar fock allra längst fram på peket kanske segelytan inte blir så pjåkig. Om det ändå är tänkt att köpa nya segel är det juingen omöjlighet
Senast redigerad av 1 Guitar Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle D
Silvermedlem

Inlägg av Calle D » mån 10 sep 2007, 17:47

Med Lundh's VerTech Jib får du en självslående rullfock med samma storlek som en 105% (13.8 m² i ditt fall). Har monterat en dylik i år på vår Albin 78 och är mycket nöjd.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » mån 10 sep 2007, 19:48

Här kommer jag med lite synpunkter:
Förra båten jag hade var en Nord 80, jag beställde en högskuren fock (max förlikslängd) men den var i det närmaste oduglig. Kanske dåligt arbete. Hade även en maxgenua som jag lät sy om när jag skaffade Furlex. Höll ett år sen var det dags att förnya segelgarderoben, beställde fulllattestor med rejäl akterrunda, och fick en genua, (140%) skuren för rulle, som min son sydde under en segelsömmarkurs som Peder Cederschöld höll i. Det blev som en ny båt. Jag hade försett winscharna med gummiringar för att få självskotning som fungerade riktigt bra (viktigt är att ha tillräckligt grova skot så att 4 varv fyller trumman så att översta varvet klämmer mot gummiringen). Inga problem att sköta allt själv även med fullt utrullad genua. Jag tittade på bilderna av din båt och noterade att skotwinscharna såg rätt rejäla ut är det tvåväxlade 16-storlek är det perfekt (jag hade Lewmar 16 2-växl). Du har ju brytblock över, så jag kan rekommendera att ha ett relativt djupt rev i nya storen och modifiera bommen så du får "single-reef" med balansblock, finns beskrivet på Benns hemsida. Jag har gjort det på min Winga 750 som jag köpte förra hösten, och dragit ner fall, kick, rev och bomuthal till sittbrunn. Om nån undrar varför jag har bytt ut Nord 80 till en motorSEGLARE, så beror det på att "kuttersmycket" är mycket känslig för sol, och solhatt och solparasoll var ingen höjdare i en öppen sittbrunn. Nu kan hon kliva in under doghouse om det blir för gassigt. En sak till, sitter rullen inte onödigt högt. Skulle väl gå att vinna lite förlikslängd där.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 sep 2007, 20:13

Guitar Nilsson skrev:Självslående, nja. Vagabonden har nog betydligt mer segel och masten går 15 meter över vattnet. det måste bli en felaktig jämförelse...
Det är ju olika stora båtar men jämför man segelyta och deplecement så har faktikst TUR 80 mer segel....
Därför skulle jag tro att om det går bra på en Vagabond så kan det ju gå bra på en TUR 80 med.
Enbart storen är också relativt större på TUR 80.
Sen beror ju mycket på hur lättdriven båten är.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 10 sep 2007, 20:14

winga750 skrev:Här kommer jag med lite synpunkter:
Förra båten jag hade var en Nord 80,
Tack för dina synpunkter. Nord 80an, var det med den högre riggen eller den tidigare lite lägre?

Focken som inte fungerade bra, var den självslående?

Har fått lite synpunkter från bla en Vegaseglare som är mycket nöjd med sin självslående fock.

Singelrev är helt klart något att satsa på det är jag helt inne på.

Att säkert säga att det blir bra (eller att jag blir nöjd) med en fock är naturligtvis svårt. Men ett storsegel med större akterrunda och efter maxmått kan inte vara fel. Ett storsegel är ju lätthanterligt och bör vara stort anser jag.

Ang. winscharna så är de 2-växlade, men jag är osäker på om de där gummiringarna passar. Har för mig att mina winschar (ENKES, hette de så?) inte var med i tabellen för dessa "skotringar".

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 10 sep 2007, 20:20

Guitar Nilsson skrev:Behåll genuan, men bygg ut storens akterrunda i alla fall.
Nu hade SWE54 redan kollat upp vikt och segelyta på Tur 80 och Vagabonen såg jag, tackar! Men det är ju också en tanke värd att överväga, att börja med nytt storsegel. Varför börja med focken. Jag har nog inte råd att köpa två segel på studs och det kan ju vara lika bra (bättre?) att börja med en "stor" stor och köra med nuvarande genua, lite inrullad för bekvämlighets skull. Det kanske är rätt ände att börja i.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 sep 2007, 20:38

Om storseglet är dåligt är det väl bra att byta det först.
När jag slöseglar med mycket folk i sittbrunnen och/eller i trånga leder rullar jag inte ut hela genuan, jag spar bara några varv, det ger bättre sikt framåt och mindre krångel om man ska slå, och stjäl inte så mycket fart. Om genuan är snyggt hoprullad i hamn håller den formen fint även om man inte rullar ut hela. Om man först rullar ut hela och sen ska rullreva några varv kan det vara svårare att få fason på den. Jag brukar flytta fram skotpunkten när jag ska rulla in den helt, det brukar ge en snygg inrullning.
Rulla sen ut den en bit i taget och sträck efter med skotet så den inmte kan flaxa för mycket runt förstagsprofilen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 sep 2007, 21:50

Hur får man en stor med akterrunda att passera akterstaget på en MH båt?
Går det att ha akterstagsfjäder?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 10 sep 2007, 22:17

Glöm inte att det fungerar bra med en bom till focken. :wink:
Calle

Se gla ut

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » ons 12 sep 2007, 12:50

winga750 skrev:Här kommer jag med lite synpunkter:
Förra båten jag hade var en Nord 80, jag beställde en högskuren fock (max förlikslängd) men den var i det närmaste oduglig. Kanske dåligt arbete.
Vem hade gjort den odugliga focken? Kan vara intressant att veta, eftersom det antagligen krävs mer för att få till en högsmal fock, vilket kanske lågpristillverkarna inte klarar av.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » tor 13 sep 2007, 20:37

Kommer inte ihåg vad segelmakaren hette, det var så länge sen. Jag tror inte att det segelmakeriet finns kvar, och det kanske har sina skäl.
Min nord 80 var första varianten med den lägre riggen.
Akterstagsfjäder är nog inte att tänka på för mastheadrigg eftersom det är akterstaget som håller förstaget sträckt.
Jag hittade en rekommendationstabell för "the wincher" i båtaccentens katalog. Enkes 12 skall ha storlek 1, Enkes 18 & 20 skall ha storlek 2. Skulle tro att det är 18 eller 20 du har, det ser ut så på fotot.
Jag upplevde att med rejäla tvåväxlade winchar och gummiringarna var det bekvämt att slå även med fullt utrullad genua, trots att nord 80 har inre förstag istf dubbla främre undervant. Med en bit av genuan inrullad blev det en barnlek att slå. Jag behövde inte ens hålla i skotet när jag vevade in, men skall det fungera måste det vara rätt diameter på skotet.

Skriv svar