Internetuppkoppling på båten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calle C

Internetuppkoppling på båten

Inlägg av Calle C » sön 17 apr 2005, 20:20

Hej

Vilken typ av uppkoppling rekommenderar ni.

Vilka är prisvärda?

Hans-Erik
Trogen medlem

Internet

Inlägg av Hans-Erik » tis 19 apr 2005, 07:52

Hej Calle!

Det beror väl på hur mycket du tänker använda internet, och för långvariga sessioner vet jag inte vilket som är bäst. Jag själv vill ha internet ombord för bla väderrapporter och det har jag löst med att koppla min mobiltelefon till datorn och köra vi GPRS. Då kan du vara inloggad hur länge som helst, du betalar bara för nedladdad och skickad information. Det kostar 20:-/MB. Dock kan MB rinna iväg fort så man kan abonnera på en viss mängd MB för en fast summa i månaden. Och det kan man teckna för en period och sedan säga upp det. (I alla fall hos Vodafone). Jag har kört med 5 MB för 60:./mån, men det finns fler alternativ, som jag tyvärr inte kan pristet på. Kolla med din mobiloperatör.

Trevlig seglingssommar!

Hans-Erik

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 19 apr 2005, 09:33

Hans-Erik

Tack

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 19 apr 2005, 19:59

Tyvärr är datauppkoppling via GSM/3G-nätet oförsvarbart dyrt år 2005 i IT-landet Sverige. Detta trots att, i synnerhet 3G-nätet, har mycket kapacitet att erbjuda.
Eftersom alla i Sverige tycks acceptera detta är det bara att gilla läget och titta på de tjänster som erbjuds.
Jag har kört data över telefon i snart tio år och fortfarande tycker jag att GPRS över GSM är fullt tillräckligt för de behov man har skapat sig mobilt.
Oftast gör jag uppkopplingen från en Palm handdator via telefonen och kan sedan surfa och kolla mail i handdatorn. Tricket är att stänga av visningar av bilder i handdatorns webbläsare, för de flesta behov som jag gör så behövs inte bilder och då kan jag lätt sitta en timme och surfa och aldrig ens komma upp i 1 Mb trafikmängd.
När man någon gång vill titta på bilder klickar man bara på respektive bild, så laddas de ned.
Så brukar jag exempelvis göra på svt.se/vader, då aktuella väderbilder ligger som .jpg-bilder.

För mindre mängder data är det inte någon större skillnad på priset 3G/GSM, vid större mängder data är nog 3G att föredra prismässigt.
Det går inte så enormt mycket fortare att surfa via en dator/telefon med 3G som man kan tro (och som operatörerna glatt gör gällande), det är fortfarande de långa svarstiderna som mobilnäten dras med som drar ned helhetsintrycket av hastigheten.
Däremot vid rena dataöverföringar (t ex vid nedladdning av en film), så är 3G överlägset snabbare.

GSM med GPRS och en handdator/laptop räcker gott för e-post och lite nyhetsläsning på webben.

Tim Svensson
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Tim Svensson » ons 20 apr 2005, 14:24

Vodafone har kört sin kampanj med 3G kort (som växlar mellan GPRS och 3G) där Du får prova i 12 mån för 499kr/mån (exkl moms). Jag har använt det kortet i 6 månader nu och är helnöjd. Självklart problem längre ut i skärgården men när man håller sig där det finns mobiltäckning så är det ypperligt.

I de 499kr/mån får Du 1 GB datamänd (alltså 2 kr/mb = helt OK). Även fast jag själv använder datorn till att ta emot och läsa ca 100 mail/dag så kommer jag sällan upp i mer än 2 - 300 mb förbrukning per/månad. Är förvisso ingen film och musikladdare ... ;).

Lycka till,
Tim

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 20 apr 2005, 20:38

Hej,

Och tack för era svar.

Om jag nu vill ha uppkoppling 6-10 nm utanför kusten.
Är det då enbart satellit som gäller eller finns det andra lösningar?
Vad kostar satellit?
Vad behövs för utrustning?

Calle

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 21 apr 2005, 08:43

Digital mobiltelefoni har en teoretisk begränsning i räckvidd, exempelvis fungerar GSM bara 33 km från närmaste basstation, endast i undantagsfall kan operatören ha förlängt räckvidden till 66 km.

Satellittelefonalternativet är inte så dyrt som man kan tro, exempelvis kostar en Thuraya-telefon under 10 000kr, begagnad kan man säkert få den för c:a 4-5000 kr.
Storlek som en GSM-telefon från 90-talet.
Desvärre är datahastigheten inget vidare, men vill du bara skicka och läsa mail går det utmärkt. Tror att jag kom upp i 9,6 kbit/sek när jag senast provade.
Fördelen är att den även fungerar ute på fältet på många ställen i världen där inte vanlig mobiltelefoni täcker.

Vill du komma upp i högre datahastigheter är den Inmarsat B-GAN eller liknande som gäller. Där är priset annorlunda, det är tiotusentals kronor upp till 100 000 kr som gäller för en apparat.
Inmarsat har både en uppkopplingstjänst och en paketdatatjänst (ungefär som GPRS, där du bara betalar för datatrafiken). Hastigheten blir c:a 128 kbit/sek, alltså som ISDN.

/Tomas

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 21 apr 2005, 09:34

Tack Thomas

Köper man abonemang?
Var handlas det?
Vilket rekommenderar du för mail, lite väder och några samtal?

Calle

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 21 apr 2005, 10:35

Jag förutsätter att man kan köpa en en Thuraya hos vilken större mobiltelefonleverantör som helst, exempelvis Telia. Telia marknadsför i alla fall Iridiumtelefonerna som är liknande teknik som Thuraya.
Gogglar man på nätet hittar man en hel del information och i USA kan man köpa en ny telefon för under 5000 kr.
Vet dock inte hur det blir med abonnemanget, men det är ju bara ett SIM-kort så det kan man ju handla här i Sverige. Det fungerar också att stoppa in ett vanligt GSM-kort i en del satellittelefoner, fast då blir det en annan taxa.

Om du nödvändigtvis behöver täckning på ställen där du har fri horisont och inget land i sikte så är ju satellit enda alternativet, då är Thuraya eller möjligen Iridium bäst, ganska prisvärt att ringa också. Mail och begränsad surfmöjlighet finns med.

Annars är helt klart en GSM-telefon med GPRS det bästa. Köp till en handdator eller använd laptop med Bluetooth. Alternativt köp en telefon av kommunikatrtyp, Ericsson P900 eller liknande, då är du igång på 5 röda.

/Tomas

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 22 apr 2005, 20:42

Hej Thomas

Har nu \"gogglat\".
Hittade telefoner, både billiga och dyra.
Men inte ett ord om abonnemang, samtalstaxor etc.

Var skall man leta?

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 04 maj 2005, 21:44

Föreslår att du ringer Telia på 90350. För några år sedan kunde du både köpa telefon och teckna abonnemang direkt i butik hos dem. Således borde det gå nu också. Kolla med dem om abonnemang och samtalstaxor.
Nästa förslag är Telenor, de är stora på satellitkommunikation.

/Tomas

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 08 maj 2005, 20:05

jag kör 3g abbonemang från tre. Ingår 50mb fritt i månaden + att du surfar mycket snabbar via 3g. kolla www.tre.se

Skriv svar