Rak förstäv, kommer man iland???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 30 sep 2007, 15:41

litelägrelitelångsamare;) skrev:en x102 kan du väl få in 9 pers i och den är väl inte för bred.

/M
Nja, den är med på listan men långt ned...

Gammal
Raka spridare
Konstig layout (inredning)
Lite långsam

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 30 sep 2007, 15:42

litelägrelitelångsamare;) skrev:en x102 kan du väl få in 9 pers i och den är väl inte för bred.

/M
Nja, den är med på listan men långt ned...

Gammal
Raka spridare
Konstig layout (inredning)
Lite långsam

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 30 sep 2007, 15:48

[quote="
Jag har sett båtar som lagt till med peke in över en kaj så att det bara är någon/några dm fritt emellan.
/Tommy[/quote]

Det där där dålig stil tycker jag. Stor risk att folk, kanske särskilt barn gör sig illa. Väldigt många tittar aldrig var de går, de bara far fram som i dvala, särsklit kvinnor.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » fre 05 okt 2007, 19:22

Som Bav 30-ägare kan jag konstatera att en rak förstäv är fullkomligt livsfarlig, med de höga fribord moderna båtar har. Stävstege eller peke med stege är fullkomligt nödvändigt om man ska in i naturhamnar.
Rak stäv är naturlig för tex Medelhavet, där man inte lägger till i naturhamnar med fören först. Där spelar det ingen roll, och "näsan" gör varken till eller från. Vattenlinjen är det som räknas för farten.
I Sverige behöver man en "hoppnäsa". Den kan vara inbyggd eller tillbyggd i form av peke. Mitt peke kostade 8 000. En fot till kostar
1-200 000 kronor. Det är priskillnaden mellan min Bavaria 30 och den nya Bavaria 31. Då får man några centimeter till för fötterna i förpiken. Men jag tycker peket är mycket mer för pengarna.
Mvh
Niklas
http://hafsorkestern.se/trix/peke.html

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 06 okt 2007, 08:30

Hej!

Det var en smart montering av peket. Man ser ju på dina bilder att det verkar vara i princip nödvändigt med ett peke för att komma iland då båten har rak förstäv. Det är ju därför var och varannan båt av din typ har peke, och då funkar det säkert jättebra!

Det är klart, om klippan är lodrät och vattnet är djupt ända in så kanske det funkar utan också, men sådana förhållanden är det ju sällan... eller finns de platserna så är de redan upptagna :wink:

/Tommy

friseglarn
Diamantmedlem

Gillar fortfarande fotsteg

Inlägg av friseglarn » lör 06 okt 2007, 11:31

Ett peke en bit ner på den raka stäven är en jättebra idé. Dessutom är peke praktiskt för att hindra ankaret att slå i.

Om man inte har problem med ankaret och vill spara en del tusenlappar och arbetstimmar klarar man sig också med att sätta ett fotsteg halvägs ned på stäven. Då slipper man ha lika mycket dödvikt av rostfritt och teak fäst i stäven och man slipper också riskerna med att peket sliter med sig en del av stäven vid eventuell "krock" med brygga eller annat.

Om man vill lyxa till det kan man sätta TVÅ fotsteg. en halvägs och en neRe strax ovanför vattenytan. Då blir det riktigt lätt att kliva iland Erlandssons brygga har ett rejält fotsteg i plast som man sätter med M4 bultar för några tior. Det sticker inte ut särskilt mycket och vid kollision lär det, till skillnad från ett peke, slitas loss från bultskallarna innan skador uppstår i laminatet. Sätt rejäla brickor om du vill vara extra säker på att inget händer med laminatet. Om man inte vill ha lika mycket som sticker ut och gillar den mer eleganta looken kan man ha utfällbara fotsteg, man köper då maststeg i alu eller rostfritt. Då kostar det några hundralappar.

Skriv svar