Alternativ mastlyftslinga?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 15 okt 2007, 17:56

Nu är det fysik 8)

Det gäller krafters angreppspunkt och riktning mer än deras storlek. Lyftkraften vill vi att den ska verka längs med masten och med bara det villkoret kan man fästa lyftkroken var som helst längs masten. Och det funkar så länge masten står rakt upp och ner. Om lyftkraftens angreppspunkt ligger under mastens tyngdpunkt har vi ett labilt tillstånd. Så fort lyftkraften inte går helt parallellt med masten kommer lyftkraften att bidra till en vridande komponent som ökar ju mer masten lutar. Den vridande kraftkomposanten upphör inte förrän masten har vänt sig upp och ner. Och det gör nog ont! Men om angreppspunkten i stället ligger ovanför mastens tyngdpunkt har vi ett stabilt tillstånd. Gravitationen hjälper oss att hålla masten upprätt.

Detta kan påvisas praktikst. Knyt en sytråd runt en blyertspenna och försök lyfta pennan lodrätt rakt upp med bara sytråden, dels om den är fäst under pennans mitt=tyngdpunkten, dels ovanför.

/j

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 15 okt 2007, 19:30

Använd inte storfalla eller fockfalla för att lyfta masten i. Beslagen är inte gjorda för krafter annat än neråt.
Spinnakerfallan däremot kan ta upp krafter från många håll, ofta också rakt upp - men kolla noga hur beslaget ser ut innan lyft, på en del master går spinnfallan genom en ring (eller liknande) som är popnitad till masten . Funkar fint så länge som det inte är stora krafter utåt, men tveksamt om popnitarna håller för mastens hela tyngd i nitarnas längdriktning.
Överhuvudtaget kräver alla de här övningarna med fall och likrännor att man har tänkt igenom det hela, och har koll. Det som funkar på en mast kanske inte funkar på en annan.

Tappade master är inget kul.

/J

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 15 okt 2007, 21:07

SWE54 skrev:Nu vet jag inte om jag förstår hur du menar...
Gör man som på bilden Jason visar så blir ju lyftpunkten i halvslaget.
Under det övre spridarparet i det här fallet.
Det kan vara svårt att placera en vanlig lyftstropp på samma sätt.

Särskilt när man mastar på är det en fördel eftersom tampen är lätt att få bort från masten igen. Den kniper inte utan glider lätt av när man släpper ner kroken.
Det verkar som om jag har missförstått hela tanken. Jag fattade att man i stället för att klättra upp med slinget skulle lägga en längre lina under det undre spridarparet för att på så sätt få en högre lyftpunkt, vilket ju inte stämmer.
Sorry. :oops:
Alla borde ha skägg

Svante
Diamantmedlem

Re: Alternativ mastlyftslinga?

Inlägg av Svante » tis 16 okt 2007, 06:24

Bild[/quote]

[/quote]

Jag brukar praktisera detta:
* Stå bakom masten (jag lyfter med öglan föröver masten)
* kasta en lina ovanför det spridarpar som lyftpunkten skall vara
* Sätt fast vajern från mastkranen
* kasta tillbaka linan på andra sidan masten
* gör en ögla och trä linan igenom
* hissa i mastkranen så öglan hamnar på "rätt " ställe, exakt där du vill ha den. Öglan fixerar på detta sätt lyftpunkten.
* gör fast linan i mastfot på lämpligt sätt.
* lossa, hissa och masten balanserar så en man lätt kan manövrera den - upp eller ner.

Altså nästan som bilden med skillnaden att jag sätter fast kranen framför och gör en ögla i stället för att fästa i linans ända på baksidan av masten.

Jag tror man skall förstå detta utlägg :roll:

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 16 okt 2007, 06:31

Jag har samma problem, och en rejält tung mast, och vill inte lyfta utan att ha en splitsad stropp väl säkrad runt masten.

Min lösning är att ta med en stege på biltaket.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 16 okt 2007, 09:54

Jag har en tvåspridarrigg och måste komma över det nedre spridarparet för att få ett säkert lyft. Jag brukar glömma stegen hemma men som tur är så har det hittils funnits någon trevlig person som lånar ut en stege. Kanske dags för en båtstegsinvestering. Sedan har vi smarta vagnar och närhet till masthus som gör förflyttningen kort men att klara det på en person är svårt, minst två helst tre. Man vill ju inte bryta sönder inredningen.

HansH
Diamantmedlem

spinnbomsliften!

Inlägg av HansH » tis 16 okt 2007, 14:56

Jag har också en tvåspridarrigg - genomgående dessutom så att röret är extra långt.
Lyfter av o på masten i tampen till spinnbomsliften. Då blir tyngdpunkten något förskjuten åt botten av masten.
bara att slå en (liten kort) knop/öga på liftlinan, haka i kranen krok och sedan tajta hem spinnbomslift-linan.
När man lyfter på masten kan det vara bra med en "pilot-lina" att dra ner krok/tamp/öglan med efter lyftet. Annars blir det till att klättra/winch upp nån för att kroka loss.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 17 okt 2007, 05:59

Vi har en fetlång båtsak vid mastkranen.
Den funkar att dra ner öglan med efter påmastning.
Vid avmastning finns ju inte det lilla problemet av förklarliga skäl. :wink:
Svante

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Alternativ mastlyftslinga?

Inlägg av jason » ons 17 okt 2007, 07:38

Svante skrev:Altså nästan som bilden med skillnaden att jag sätter fast kranen framför och gör en ögla i stället för att fästa i linans ända på baksidan av masten.

Jag tror man skall förstå detta utlägg :roll:

Svante
Tyvärr Svante, min inre bildskaparmaskin funkar inte :oops: Har du möjlighet att rita. Jag förstår inte varför du kastar linan över det spridarpar du vill använda som fästpunkt och inte heller hur linan bildar en låst ögla för krankroken att fästa i.

/j

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 17 okt 2007, 08:39

Tänk dig att jag vill ha balanspunkten mitt mellan spridarparen, att masten blir för tung att hålla om slingen ligger under undre spridarparet.

Då vill man ha en ögla som kan löpa längs med masten så balanspunkten blir variabel. Ställ dig en bit ifrån båten och kolla så öglan hamnar strax ovanför mitten på masten. Då blir masten väldigt lätt att hantera.

Har varit med om att nästan hamna i vattnet då en mast stack iväg. Då hade vi slingen under understa spridarparet. J:a vad tungt det va halvägs ner mot pallbockarna.

Skall se om jag hinner göra en skiss - kanske...

Svante

tfrisk
Trogen medlem

Hur få dit slinget

Inlägg av tfrisk » ons 17 okt 2007, 21:36

Jag gillar tanken på ett sling med halvslag då påmastning funkade superbra (tvåspridarrigg, 16 meter, på däck). Men det jag liksom inte förstår är hur jag ska få upp ett sling/motsv mellan spridarna? Stege; måste vara rejält lång i vårt fall, kastlina; tja kan funka, fast det brukar vara svårt att få kast uppåt åt rätt håll, mastkransklättring; kan funka, men båten är ju lite bred och det känns långt mellan kranstegen och masten...

Och nej, jag tänker inte kröka mastrännan med något smart supertravare, och nej, jag vill inte slita sönder spinnackerfallet genom att dra detsamma upp genom fallboxen (isf ner eller horisontellt som den är ritad för, har hört talas om vassa kanter och förstörda spinnfall, onödigt)

Tankar mottages med tacksamhet från en som bara haft tvåspridarrigg i en säsong...

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tor 18 okt 2007, 06:15

Detta är ett alternativt sätt att masta av :D

http://www.youtube.com/watch?v=u-h7TA2NQhE

Praktiseras med försiktighet...

Svante

barba
Platinamedlem

Re: Hur få dit slinget

Inlägg av barba » tor 18 okt 2007, 06:25

tfrisk skrev:Och nej, jag tänker inte kröka mastrännan med något smart supertravare, och nej, jag vill inte slita sönder spinnackerfallet genom att dra detsamma upp genom fallboxen (isf ner eller horisontellt som den är ritad för, har hört talas om vassa kanter och förstörda spinnfall, onödigt)
Kröka likränna eller slita sönder spinnakerfall? Öh, hur tung mast har du egentligen? Min 12 -metersskapelse väger 60-70 kg och spinnakerfallet sitter i ett block som snällt tar belastningen, även vid lyft. Ifall likrännan ger upp för en så liten belastning så känns den nog väldigt underdimensionerad.

Nå, var och en gör förstås som de vill och enligt egen tro.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 07:22

Likrännan på en alumast är stark, men inte så stark att den tål att lyfta tunga master. Jag skulle tro att 60 kg ligger inom säkerhetsmarginalen, men det är mer oklart om en mast på 150 kg eller så är på rätt sida.

När det gäller lång stege - javisst, den måste vara så lång att man når över första spridarparet. Men mer än 6 meter skall väl inte behövas, och man når ju dessutom en bra bit över översta stegpinnen. Ett alternativ är båtsmansstol, men då måste man ju vara två om det jobbet. Sedan gör man en ögla runt masten (ett säkrat pålstek, t ex, eller en splitsad lyftstropp.) Om man då har en lång tamp från ögat till mastfoten kan man lätt justera in rätt höjd för lyftöglan.

Det hela påminner om Svantes tidigare bild, men med extrabesväret att slå en öga runt masten i st f ett halvslag. Man kan lika lätt knopa fast justertampen i en splitsad lyftstropp om man hellre vill ha en sådan (så gör jag). Poängen är att man kan få lyftstroppen exakt där man vill ha den, om man vet var jämnviktspunkten ligger. Man vill ju ha masten garanterat bottentung, men inte överdrivet.
Anders S

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 18 okt 2007, 09:40

Anders S skrev:Likrännan på en alumast är stark, men inte så stark att den tål att lyfta tunga master. Jag skulle tro att 60 kg ligger inom säkerhetsmarginalen, men det är mer oklart om en mast på 150 kg eller så är på rätt sida.
Öh, jag har sett tipset att använda en specialtravare för att lyfta masten på många olika ställen, senast demonstrerades det i TV-programmet Navigare där en marina visade hur man enklast tar ner masten. Om jag inte minns helt åt skogen så var det en på en båt som var 40+ fot med många spridare. Likrännan måste ju rimligtvis vara dimensionerad enligt resten av båten -> större båt = kraftigare gods i rännan.
~~~~~_/)~~~

Skriv svar