Mobilt bredband i båten.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Mobilt bredband i båten.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 18 okt 2007, 19:31

För 99 kr/månaden får man bredband i båten eller vart man vill enligt Tele 2. Nån som testat detta hemma, i bilen, i båten? Fungerar det utanför storstäderna? Jävelskap med Tele 2 överhuvudtaget?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 19:53

Samma här. Jag har observerat samma erbjudande, och är också intresserad.

Hur är täckningen av Tele2 längs kusterna - anständig eller sämre?
Anders S

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 18 okt 2007, 20:25

har ej erfarenhet av tele 2 , men däremot av telia , de fungerar ganska bra,men 3G funktionen fungerar bara kring städer, så det kan bli ganska trögt ibland,men fixade att betala räkningar i Danmark, skulle tro att tele 2 har lite sämre täckning än telia.Har inte telia några erbjudande??
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 20:31

Vet ej. Har Telia hemma, men priset verkade ju rätt. Men det skall väl gå att pressa fram någon täckningskarta, kanske.

Dagens I-landsproblem? :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 18 okt 2007, 20:32

En nätbekant är skeppare på en bogserbåt vars position man kan följa på nätet via Live AIS. Han surfskriver ibland ganska långt ute till havs.

En av tanterna på jobbet (hälsingland) säger att det funkar bra. Hon hade haft det med sig i bilen upp till nån fisketjärn i skogen. Det sk bredband vi har i kåkarna här är inte så snabbt så vi kanske inte skulle märka nån skillnad. Siffror på hur fort det går fattar inte jag. Varken jag eller frun är intresserade av film, vi laddar aldrig ner nåt sånt.
Funkar det kan man säga upp den fasta telefonen och spara en del, det är en del av min plan. Frun är inte lika övertygad om det fina i den kråksången.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 18 okt 2007, 20:34

http://www.tele2.se/images/tackningGSM/Sverige.png

(varning: 1 MB). Ser bra ut, enligt kartan täckning i hela sthms skärgårds osv. Hur det är i verkligheten kan man ju spekulera i. Priset är lockande!

Filen heter tackningGSM, det är den som är länkad på täckning Mobilt bredband.

/Tommy

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 18 okt 2007, 20:37

Jag får en föraning, eller kanske man skall säga ett förebud, om kommande problem när jag läser följande i Tele 2's egen reklam :
tele 2 skrev:mjukvaran installerar sig själv och vips kan du surfa!

Rysningar och allmänt obehag ackompanjerar budskapet tycker jag. Vips - jo jag tackar jag!

Jag är kluven till internet i båten. Visst, det är bra med enkel tillgång till fina väderkartor från diverse ställen, och seglar man nära landbacken och mellan gästhamnar är det säkert väldigt bra. Men - det känns inte som någon pålitlig teknik och det drar med sig andra bekymmer också.

När det gäller täckning vet jag egentligen inte. Men, man använder ju samma infrastruktur och identisk teknik som för talet. För tal är Telia ojämförligt bäst här hos oss i Väster.

Men - någon annan med okluven inställning till mobilt bredband i båt vet säkert att berätta hur det ligger till med 2,5- och 3G-täckning runt våra kuster.

mvh Sven-Barry

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tor 18 okt 2007, 20:50

3 hade reklam på vaxholmsbolagets färgor i somras.. Vet inte hur och om det funkar överallt men.. De är väl bara att erkänna att man blivit internetberoende.. De vore väl skyst att kunna surfa och maila från lapptoppen under semestern?? FAN va sjuk man har blivit!! :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 20:51

Jo, jag snabbforskade också. Det finns kartor här, både för 3G och vanligt GSM: http://www.tele2.se/mobiltackning.html - tydligen samma.

Att tänka på:

384 Kbit/s är inte supersnabbt, men inte heller makabert långsamt. Minns 28.8, saligt i åminnelse.

Med direktmodem in i datorn krävs en bra brandvägg (du förlorar HW-brandväggen du kanske har i routern/bredbandsdelaren hemma och virusprogramvara är självklart. Zone-alarm och AVG är ärligt gratis.
Norman tycks ingå i priset - kolla detta.

Aktivera mjukvarubrandväggen omgående, och ha den igång vid all surfning. Installera och uppdatera virusprogramvaran direkt - det kan tänkas att du trots allt får en trojan på direkten och den skall ut innan du börjar surfa.

Kolla fildelningsinställningar i Windows - dela inte ut filer, ha inget öppet, tillåt ingen skrivning.

Man får tydligen pynta ca 400 spänn vid teckning - inträde och frakt för modemet. Bindning 12 månader - verkar vara OK.

Jag väntar nog litet till och kollar Telia också.
Anders S

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tor 18 okt 2007, 21:04

Kör Telenor 3G (eller om det är Turbo3G). Funkar kanon utom då mobiltäckning helt saknas. Good enough för att ladda ner väder, maila, blogga :-)

J/109 SWE-326 "Blur" http://www.blur.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 21:09

S-B A-son skrev:
Jag är kluven till internet i båten. Visst, det är bra med enkel tillgång till fina väderkartor från diverse ställen, och seglar man nära landbacken och mellan gästhamnar är det säkert väldigt bra. Men - det känns inte som någon pålitlig teknik och det drar med sig andra bekymmer också.
Jag ser själv möjligheten att kunna sköta jobbet från båten. Inte så att jag tänker låta jobbet inkräkta på min fritid, utan snarare tvärtom. :-)
Anders S

saltlånga
Guldmedlem

Inlägg av saltlånga » tor 18 okt 2007, 21:17

Sitter precis och provar mitt nya mobila bredband från Tre. Enligt reklamen från Tre så lär det finnas ett par tidningstester där Tre har den bästa täckningen.
Dock måste man ta den utlovade maxhastigheten med en nypa salt.
Själv har jag upp till 3,6 Mbit men verkligen är något helt annat trots mycket god täckning där jag har provat.
Max har jag uppnått 1,3 Mbit vilket räcker mycket bra för normalsurfande, men tyvärr är den genomsnittliga hastigheten bara ca 0,5 Mbit (vilket lär bero på överbelastade nät)

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 18 okt 2007, 21:19

Anders S skrev: Jag ser själv möjligheten att kunna sköta jobbet från båten. Inte så att jag tänker låta jobbet inkräkta på min fritid, utan snarare tvärtom.
Jo iofs. Men risken är ju uppenbar att man börjar missköta fritiden! Åtminstone om man har sådan usel karaktär som jag själv.

Jag tycker om att leva med vattentäta skott mot resten av världen när jag är på sjön. Det är egentligen inget medvetet val utan det bliiiir bara så, helt av sig självt! Fullständigt magiskt är det.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 18 okt 2007, 21:31

Jag min snåla fan är mest ute efter att surfa billigare hemma, funkar det bra i soffan där jag sitter nu var det skit det samma om det är dåligt i båten. Kan jag säga upp fasta telefonen spar jag en hel del relaterat till de usla inkomster jag har.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 21:33

S-B A-son skrev:
Anders S skrev: Jag ser själv möjligheten att kunna sköta jobbet från båten. Inte så att jag tänker låta jobbet inkräkta på min fritid, utan snarare tvärtom.
Jo iofs. Men risken är ju uppenbar att man börjar missköta fritiden! Åtminstone om man har sådan usel karaktär som jag själv.

Jag tycker om att leva med vattentäta skott mot resten av världen när jag är på sjön. Det är egentligen inget medvetet val utan det bliiiir bara så, helt av sig självt! Fullständigt magiskt är det.

mvh Sven-Barry
Mot halva världen är det ju alldeles nödvändigt med ett vattentätt skott, kan man ju då reflektera :-)

Jo, risken finns. Men fördelarna finns också, bland annat tillgång till bra väder, information och inte minst, kontakter med andra via mail och på andra sätt.

Den svaga karaktären får man ju bygga upp, och har man "rätt jobb" skall ju alla möjligheter till mer tid i båt bejakas.
Anders S

Skriv svar